ROSKILDES HISTORIE I ORD OG TONER

I anledning af SPIL DANSK-ugen inviterer Roskilde Museum og kvartetten In Consort på en musikalsk tidsrejse fra Roskilde i oldtiden helt op til vor tid. Det sker søndag d. 4. november kl. 14.00.

I samarbejde med museets rundviser fører In Consort publikum kronologisk gennem Roskilde Museum med værker, der tager udgangspunkt i museets faste udstilling.

In Consort består af fire af Danmarks førende blokfløjtespillere, alle uddannede på Det kgl. danske Musikkonservatorium og konservatorier og universiteter i udlandet, og alle med karrierer både herhjemme og internationalt. Kvartetten spiller musik helt tilbage fra den tidligste middelalder op til vor tid, og flere af instrumenterne er kopier af de originale historiske instrumenter.

Til koncerten spiller In Consort spændende rekonstruktioner af den allertidligste europæiske musik, som den muligvis har lydt på bopladser på Roskildeegnen for over 1000 år siden. Desuden høres værker af Purcell, Telemann, Sieg og Ashton, alt sammen musik, der passer til byens forskellige tidsepoker. Koncerten slutter med et helt nyt værk, Bagvand, som blev skrevet på bestilling af Roskilde Musikforening og tilegnet og uropført i sommeren 2018 af musikere fra Roskilde Renæssanceorkester.

Koncerten er en del af Spil Dansk-ugen og støttes af Dansk Musikerforbunds Roskilde afdeling samt Roskilde Museum.

Læs mere om ”Spil Dans” ugen i Roskilde her: http://spildansk.roskilde.dk/

Tid, pris og sted