Pressemeddelelse -

Ruskol a/s kvalitetssikrer rengøring i plejehjem og skoler i kølvandet af Corona/genåbningen af Danmark

Ruskol a/s lancerer ny test ’CoronaSurface’ til kontrol af rengøring

Stikprøvetesten identificerer kontaktpunkter med smittefare og fungerer som kvalitetssikring af rengøringen. Testen er tilgængelig fra dags dato. Det er påvist at rengøring og hygiejne har en positiv effekt, da smittefare mindskes og risiko for overførsel af blandt andet Coronavirus kan mindskes. Stikprøvetesten tages på det pågældende område og resultatet er klar indenfor kort tid.

Ifølge Sundheds- og Ældreministeriet viser erfaring ”at god hygiejne hjælper med at mindske smitten i samfundet. Det betyder både, at hver enkelt skal sørge for ofte og grundigt at vaske hænder, men det betyder også at hyppig rengøring af fælles kontaktpunkter både hjemme og i offentlige rum hjælper med at undgå smittespredning”. Herudover er forudsætningen, at det foregår kontrolleret. Det betyder bl.a., at vi stiller højere krav til den daglige rengøring for at mindske smittespredning ” siger sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke. Det er her at Ruskol a/s kommer ind i billedet med CoronaSurface test, som er/fungerer som kvalitetskontrol af rengøringen med rapportering af resultatsvar fra godkendt laboratorie og anbefaling af tiltag.

Kvalitetssikring af rengøringen

I kvalitetssikring af rengøring er der fokus på flere forskellige elementer herunder forebyggelse af smittespredning. Kontrollen kan være af resultatet i form af om der er rent og ”erfaringerne har desværre vist, at det er nødvendigt med stort fokus på kontrol af om der er rent” ifølge de Nationale Infektionshygiejniske retningslinier fra Statens Serum Institut.

CoronaSurface testen

Ruskol a/s foretager en stikprøve af kontaktområder med mange mennesker fra dørhåndtag til toiletknap til kaffeautomat og køleskab med flere. Stikprøven sendes til uvildigt laboratorie, som står for levering af resultatet i løbet af kort tid.

Hvorfor tilbyder Ruskol a/s CoronaSurface test og hvad kan ledelsen bruge resultatet til?

Med Rigshospitalet som reference er CoronaSurface allerede blevet taget godt i mod. Det er vigtigt at slå fast at stikprøvetesten viser et øjebliksbillede af rengøringsstandarden. Ledelsen på skolen, på plejehjemmet osv. kan bruge testresultatet som en form for blåstempling/dokumentation for eksisterende rengøring og som grundlag/supplement til en vurdering og ledelsesbeslutning omkring rengøringen. ”Regeringen er klar med økonomisk tilskud til ekstra rengøring og hygiejneløft” ifølge Sundheds- og Ældreministeriet.

CoronaSurface udbydes i skrivende stund i første runde til kommuner, hospitaler, plejehjem, skoler og sommerhusudlejere.

Kilde: http://sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Coronavirus/2020/Apr...

• Uddannelse

Ruskol a/s er en landsdækkende virksomhed med speciale i at løse alle fugtrelaterede opgaver. Vi kan hjælpe når det handler om fugt. Virksomheden blev stiftet i 1974 med produktion af affugtningsanlæg og klimastyringer. Virksomheden er i dag udbygget til også at have både en fugtteknisk afdeling med eget laboratorium, samt en af Danmarks største uafhængige udlejningsafdelinger af affugtningsanlæg til vandskader og bygningsudtørring. Ruskol a/s udfører opgaver indenfor salg og fremstilling af affugtningsanlæg, udtørring af byggeri, følgeskader efter brand og vandskade, fugtteknisk rådgivning, test og måling af fugt og skimmelsvamp og udlejning af affugtningsanlæg.

Louise Welling

Pressekontakt Salg- og Marketingchef 20705620