Årets kartoffelhøst blev reddet af den gode sensommer

Kartoffelhøsten 2021 er overordnet set endt med udbytter omkring middel. De knoldede rodfrugter blev reddet af en lun sensommer.

Modsat sidste år, hvor man på grund af vejrliget skulle et godt stykke ind i januar, kommer høsten i år for langt de fleste avleres vedkommende i hus før jul. Kartoffelmelsfabrikken i Karup lukker nu, mens fabrikkerne i Toftlund og Brande ser ud til at lukke enten lige inden jul eller omkring årsskiftet.

- Jeg tror, vi er færdige med at levere sidst i december, vurderer landmand Steffen Møller Bjerre, der har stivelseskartofler som førsteprioritet og leverer til kartoffelmelsfabrikkerne i Karup og Brande.

Siden 2017 har han drevet sin bedrift nord for Brande på egen hånd, dog med assistance i spidsbelastning fra en indlejet medarbejder og med maskinstation.

- Når vi kigger på stivelsen, ser det positivt ud. Kvaliteten er fin, og det samme er smudsprocenten. Dog svinger udbyttet fra sort til sort, men generelt ligger tønder stivelse per hektar bedre end tidligere år, konstaterer Steffen Møller Bjerre, der har haft god gavn af at følge forløbet ”Fokus på stivelse” i samråd med sin rådgiver fra SAGRO.

Priser udfordrer
Tæt på to tredjedele af de danske kartofler er i dag stivelseskartofler, der ender som kartoffelmel. Kartoffelmelet bruges til alt fra slik, piller, papir og adskillige fødevarer. Arealet med kartofler til kartoffelmel er steget markant de seneste år. Siden 2015 er er arealet vokset med 49 procent.

Året har været udfordrende i forhold til gødningspriser og prisudviklingen generelt i branchen, hvilket kan give panderynker i forhold til næste sæson.

- Det har været et svært marked at navigere i. Jeg har været heldig/dygtig at købe gødning tidligt til fornuftige priser. Til gengæld var jeg uheldig at sælge noget af mit korn til billige penge, fortæller Steffen Møller Bjerre.

Koldt forår gav sen fremspiring
- Det ser ud til, at der er kommet rigtigt mange kartofler op her til sidst. Alt i alt ender vi med udbytter omkring middel. Stivelsesniveauet er generelt fint – og højere end vi har set de senere år - men vi mangler lidt i udbyttet, opsummerer Birgitte A. B. Andersen, der er planterådgiver hos SAGRO.

Rådgivningsvirksomheden dækker en stor del af det jyske område, hvor de fleste danske kartofler produceres.

Det er først og fremmest vind og vejr, der afgør, om det bliver en god høst.

- I år betød et koldt forår, at avlerne kom sent i gang. Men de blev heldigvis reddet af en rigtig god sensommer i august/september, konstaterer Birgitte A. B. Andersen.

I forhold til skadedyr og sygdomme er det hendes vurdering, at man mange steder har kunnet holde skimmel nede, og at det også har været et ret nemt år hvad angår bladplet. Til gengæld har den langsomme fremspiring i foråret medført, at sæsonen 2021 har været præget af angreb af rodfiltssvamp og angreb af de fritlevende nematoder, som bevæger sig via jordvæsken.

Forvent lidt kortere pomfritter i år
Der høstes ikke så mange læggekartofler og spisekartofler i det sydvest- og midtjyske område, men ifølge planterådgiveren ser det generelt også positivt ud for denne del af branchen.

- Der er mange knolde. De har dog ikke haft så stor glæde af den lune sensommer, fordi de har en kortere sæson, så de er generelt lidt mindre end normalt. Men i år har corona-nedlukninger da heldigvis ikke spændt ben for forbruget af spisekartofler, sådan som det var tilfældet sidste år.

• Jordbrug, landbrug, fiskeri

• klima