Hvide fingre, forårsaget af vibrationer

Hvad er "Hvide fingre" ?

Hvorfor hedder det "Hvide fingre"?

Hvide fingre er det udtryk som bruges til hverdag for HAVS - hands-Arm Vibration Syndrom (også kaldet Raynauds fænomen) og er en tilstand som ofte forveksles med den daglige anvendelse af maskineri med vibrationer på arbejdspladsen. Sygdommen har fået sit kælenavn fra det slående hvide, døde udseende på fingrene, som kommer af brud på blodårerne, som opstår sammen med en stikkende følelse. Dette er symptomer på langvarige skader på blodkar og nervebaner.

Hvis tilstanden forværres, så forsvinder farven på fingrene ofte (specielt ved lave temperaturer), og kan af og til ende med at fingerfærdigheden helt forsvinder.

Fuldstændig tab af fingerfærdigheden kan give forringet livskvalitet og eventuelle karrieremuligheder. Hverdagsopgaver, som at knappe små knapper, kan blive svære eller umulige, afhængigt af hvor svær tilstanden er.

5 tips for at forhindre "Hvide fingre" på arbejdspladsen

Arbejd med vibrationsabsorberende værktøj

Hold udkig efter værktøj som indeholder vibrationsdæmpende teknik eller produkter, som er udformede til at mindske mængden af tryk eller kraft, som en operatør må bruge på et emne. Dette kommer ikke bare til udtryk i sikkerheden ved skader, det kommer også til at afhjælpe arbejdspladsens sundheds- og sikkerheds- overenskomst. At investere i denne type værktøj leder også til en mere effektiv arbejdstid, øget produktivitet og et forbedret resultat på slutresultatet - lavere vibration giver i almenhed øget kontrol over processen. Som med alle job, skal du være opmærksom på at du har det rigtige værktøj og den krævede uddannelse inden du påbegynder dit arbejde.

Tag regelmæssige pauser

Det er vigtigt at eksponeringstiden er begrænset og at operatøren tager regelmæssige pauser når et job involverer brug af tung vibrationsudrustning.

Hold altid hænderne varme

En nøgle- og forstærkningsfaktor i udviklingen af "Hvide fingre" er kulde. Selvom vibrationer er årsagen til det, er det ofte kulden, som trigger symptomerne. Anvend altid handsker for at holde hænderne varme under arbejdet, så mindsker du de negative effekter.

Slut med at ryge

En af de mest kendte bivirkninger ved rygning er forsnævrede blodkar og det mindskede blodomløb til fingrene, som dette forårsager. For en person, som ryger, og som lider af "Hvide fingre", øges symptomerne ved indånding af røg , og det tager længere tid at lindre end hos personer, som ikke ryger.

Hos Norton investerer vi i tid og penge på at udvikle værktøj og udstyr, som behandler spørgsmål som "Hvide fingre", og processen for at forbedre for vores kunder, er et stadigt pågående projekt. Nedenfor har vi udvalgt nogle af vores bedste vibrationsdæmpende produkter, som bidrager til et bedre arbejdsmiljø for operatøren

Norton Clipper CG Comfort slibekop

Norton Clipper CG Comfort er en diamant slibekop, som er specielt udviklet til at sænke vibrationsniveauerne og minimere risikoen for håndvibrationer (HAVS), hvilket endda giver en mere bekvem anvendelse for operatøren. Med en gummibøsning i kanten af slibekoppen, så absorberes vibrationerne inden de når operatørens hænder.

Clipper CG Comfort er udviklet med vores iHD ( infiltrated High Density) teknologi, hvilket indebærer automatisk skærpning, optimal afvirkning og længere levetid.

Norton Clipper CS451 Gulvsav

Maskinen har vibrationsdæmpende håndtag, hvilket mindsker vibrationerne med op til 40 %. Maskinen er testet under den seneste Europæiske standard EN12096/EN13862 og CS451 har et af de laveste vibrationsniveauer på markedet idag, hvilket indebærer at maskinen kan anvendes i lange tidsintervaller uden at overskride de bestemte HAVS-niveauer. Maskinen har et ergonomisk design samlet og savdybden kan indstilles til en mere bekvem anvendelse.

Se begge produkter på Byggeri’20 messen i Fredericia 10-13 marts på NORTONS stand 5209, hvor vi i år er nomineret til BYGGERIETS ARBEJDSMILJØPRIS

Erik Møller

Pressekontakt Salgschef Danmark +45 2323 5244

Verdens største producent af slibeprodukter

Saint-Gobain Abrasives A/S er førende leverandør af slibeprodukter og indgår i Saint-Gobain Abrasives som verdens største producent af slibeprodukter. Saint-Gobain Abrasives A/S er en veletableret leverandør til den danske industri, autobranchen og distributører og er bedst kendt for en meget bred vifte af produkter af meget høj kvalitet. I Danmark markedsføres flere af Saint-Gobain’s velkendte mærker som Norton, Flexovit, Winter, Clipper og Nimbus.