Ny lyddæmpende klinge til blokstensave

Ny lyddæmpende klinge til blokstensave

Norton lancerer en ny lyddæmpende klinge til store blokstensave. Den nye klinge, som har betegnelsen Norton Silencio BS, har 13 dB lavere lydniveau end konventionelle klinger.

De generende højfrekvente lyde, som fremkommer ved brug af diamantklinger, skyldes hovedsageligt to forhold: dels vibrationer i stambladet og dels de luftstrømme, som dannes rundt om klingens udtag. Nortons Silencio-klinger har et stamblad i sandwichkonstruktion med et vibrationsdæmpende lag mellem de to stållag, som mindsker vibrationsniveauet og de højfrekvente lyde ved skæring. Desuden har klingen et patenteret udtag, som modvirker den høje og hvinende lyd, der opstår på grund af luftgennemstrømningen gennem stambladet. Nortons nye klinge Silencio BS har 13 dB lavere lydniveau end konventionelle klinger, hvilket svarer til et niveau, som er 20 gange lavere.

Norton Silencio BS har U-formede fordybninger i diamantsegmentet, som giver hurtig skæring. De lasersvejsede segmenter er 15 mm høje, hvilket, i følge producenten, giver op til 20 % længere levetid på klingen. Klingen fås i dag i 900 mm diameter, og en 650 mm klinge vil blive lanceret i begyndelsen af 2015. Silencio BS anvendes i større blokstensave til skæring og savning i store byggesten, kalksandsten, syntetiske sten, tegl, betonblokke, granit og andre natursten. I Silencio-sortimentet indgår desuden lyddæmpende klinger til bordsave, vinkelslibere, håndholdte benzindrevne skæremaskiner og gulvsave.

Saint-Gobain Abrasives A/S er førende leverandør af slibeprodukter og indgår i Saint-Gobain Abrasives, verdens største producent af slibeprodukter. Saint-Gobain Abrasives anvender den nyeste teknologi, er førende inden for udvikling af nye slibematerialer og byder på en række førende mærker som Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter og Baystate.

Erik Møller

Pressekontakt Salgschef Danmark +45 2323 5244

Verdens største producent af slibeprodukter

Saint-Gobain Abrasives A/S er førende leverandør af slibeprodukter og indgår i Saint-Gobain Abrasives som verdens største producent af slibeprodukter. Saint-Gobain Abrasives A/S er en veletableret leverandør til den danske industri, autobranchen og distributører og er bedst kendt for en meget bred vifte af produkter af meget høj kvalitet. I Danmark markedsføres flere af Saint-Gobain’s velkendte mærker som Norton, Flexovit, Winter, Clipper og Nimbus.