Nye slibestifter giver mere effektiv bearbejdning

Nye slibestifter giver mere effektiv bearbejdning

Norton lancerer en ny serie slibestifter til slibning og afgratning af blandt andet støbegods. De nye slibestifter med betegnelsen Quantum, giver både en hurtigere afvirkning og længere levetid.

Norton Quantums effektive egenskaber skyldes et helt nyt keramisk slibemiddel som er udviklet af Saint-Gobain Abrasives. Slibestifterne indeholder et nyt keramisk slibekorn som fungerer forskelligt alt efter hvilke parametre som anvendes; Ved lavt slibetryk nedbrydes kornet let og frilægger nye skærekanter, d.v.s. det bliver fritskærende. Ved hårdt slibetryk bliver kornet modstandsdygtig mod nedbrydning og dermed mere robust og holdbar. I Norton Quantum anvendes også et nyt keramisk bindemiddel som bedre forankrer kornet i skiven, og dermed giver længere levetid.

Med de nye slibestifter kan der ifølge producenten opnås op til 33% længere levetid og 30% hurtigere afvirkning.

Den nye teknologi giver Norton Quantum et meget bredt anvendelsesområde, som omfatter slibning af mange forskellige materialer. Fra støbejern, stål og rustfri stål til meget vanskelige materialer som inconel og titanium som f.eks. anvendes i fremstilling af turbineblade. Takket være slibestiftens fritskærende egenskaber, vil der være minimum tilmætning i stiften, og samtidig en kølig slibning som mindsker risikoen for varmeskader på emnet.

Saint-Gobain Abrasives A/S er førende leverandør af slibeprodukter og indgår i Saint-Gobain Abrasives, verdens største producent af slibeprodukter. Saint-Gobain Abrasives anvender den nyeste teknologi, er førende inden for udvikling af nye slibematerialer og byder på en række førende mærker som Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter og Baystate.

Erik Møller

Pressekontakt Salgschef Danmark +45 2323 5244

Verdens største producent af slibeprodukter

Saint-Gobain Abrasives A/S er førende leverandør af slibeprodukter og indgår i Saint-Gobain Abrasives som verdens største producent af slibeprodukter. Saint-Gobain Abrasives A/S er en veletableret leverandør til den danske industri, autobranchen og distributører og er bedst kendt for en meget bred vifte af produkter af meget høj kvalitet. I Danmark markedsføres flere af Saint-Gobain’s velkendte mærker som Norton, Flexovit, Winter, Clipper og Nimbus.