Palæstinensere på besøg i Vamdrup for at lære om grøn vækst

Isoleringsproducenten ISOVER tog sammen med borgmesteren og erhvervschefen fra Kolding Kommune imod en delegation fra det palæstinensiske ministerium for lokalt selvstyre, der ville være om grøn vækst.

Fredag den 24. maj besøgte en delegation fra det palæstinensiske ministerium for lokalt selvstyre isoleringsproducenten ISOVER i Vamdrup. Delegationen skulle lære af virksomhedens grønne erfaringer indenfor byggeri og isolering.

“Det er bestemt et besøg, vi har set frem til. Vi vil meget gerne synliggøre betydningen af videndeling, -opbygning og -udnyttelse. For os på ISOVER er vidensdeling virkeligt noget, vi arbejder fokuseret med. Vi vandt, som initiativtager til Komforthusene i Vejle, Dansk Industris Byg-pris for bedste innovativt samarbejde 2008. Komforthusene involverede mere end 200 aktører inden for byggeri, læreanstalter og offentlige institutioner”, siger Erling Jessen, udviklingschef hos Saint-Gobain ISOVER.

Delegationen skulle blandt andet høre om Grøn Erhvervsvækst, som er et offentligt–privat partnerskab i Trekantsområdet. Derudover fik medlemmerne en guidet tour på fabrikken, der dagligt producerer isoleringsmaterialer til alle former for byggeri.

Skal fremme energieffektivt byggeri

Baggrunden for den palæstinensiske delegations besøg, var at lære om partnerskabet mellem private virksomheder og offentlige institutioner. ISOVER og Kolding Kommune tager begge del i Grøn Erhvervsvækst, som målrettet arbejder på at skabe jobs ved at fremme videndeling om energieffektivt byggeri og energirenovering i Trekantsområdet.

Grøn Erhvervsvækst deler grøn byggeviden mellem kommuner, læreanstalter og private virksomheder. ISOVERs deltagelse udspringer af det grønne byggeprojekt Komforthusene i Skibet ved Vejle, hvorfra ISOVER har stor viden om fremtidens byggeri og energirenoveringer. Målet for Grøn Erhversvækst er at udbrede viden om energirenovering af eksisterende bygninger gennem uddannelse af håndværkere i området – og dermed skabe flere arbejdspladser i kommunerne.

Ud over besøget i Kolding, Vamdrup og omegn, skulle den palæstinensiske delegation blandt andre mødes med økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R), minister for udviklingsbistand Christian Friis Bach (R) og administrerende direktør for Kommunernes Landsforening Kristian Wendelboe.

Saint-Gobain Denmark A/S består af de tre selskaber Gyproc, ISOVER og Weber. Sammen med resten af Saint-Gobain Group designer, producerer og distribuerer de byggematerialer og løsninger, der spiller en rolle for vores velvære og vores alles fremtid inden for byggeriet. Vi leverer løsninger med fokus på brandsikring, fugtsikring og lydisolering til indervægge, facader, etagedæk, lofter og gulve.

Som en af verdens førende leverandører til byggeriet kombinerer Saint-Gobain innovation, ekspertise og en stor portefølje, der kan møde næsten alle de behov der måtte være i forbindelse med byggeprojekter.

Saint-Gobain Group, grundlagt i Frankrig i 1665, har mere end 179.000 ansatte i 67 lande. Saint-Gobains løsninger findes overalt i vores daglige liv: i bygninger, transport, infrastruktur og i mange industrielle applikationer. De bidrager til komfort, ydeevne og sikkerhed, samtidig med at de adresserer udfordringer for bæredygtig konstruktion, ressourceeffektivitet og klimaændringer.