Torben Serritslev har været adm. direktør i indkøbsforeningen Samhandel de sidste 5 år. Samhandel køber ind på vegne af 327 medlemmer fra den danske hotel-, restaurations- og cateringbranche.

Indkøbsforening runder omsætning på 800 mio. kr.

Med en vækst på mere end 100 mio. kr. om året, rundede den frivillige indkøbsforening Samhandel et samlet indkøb hos udvalgte leverandører på lidt over 800 mio. kr. i 2018. Indkøbsforeningen kommer dermed til at aflevere i omegnen af 96 mio. kr. tilbage til deres 327 medlemmer fra den danske hotel-, restaurations- og cateringbranche. I 2017 nåede omsætningen knap 686 mio. kr., hvoraf foreningen afleverede små 80 mio. tilbage til de dengang 315 medlemmer. Noget, der i den grad kan ses på medlemmernes bundlinje.

Indkøbsforeningen Samhandel, beliggende i Hedensted, har siden 2007 arbejdet for at samle kræfterne inden for den danske hotel-, restaurations- og cateringbranche. Samhandel evaluerer og godkender alle leverandører, og på baggrund af den store indkøbsvolumen forhandler foreningen på medlemmernes vegne store rabatter og bonusser hjem til medlemmerne. I en branche præget af konkurser og aktører, som har svært ved at tjene penge, arbejder foreningen for at skabe gennemsigtighed samt for at professionalisere og optimere indkøbs­delen.

Vi vil gerne være med til at skabe en sundere HoReCa branche i Danmark. De penge, som vores medlemmer sparer, skubber vi ud i branchen igen, fordi vi tror på, at øko-systemet fungerer bedst på den måde. Vi har alle set, hvordan hotels.com og booking.com disruptede markedet og med ét overtog en stor del af vores medlemmers fortjeneste. I Samhandel har vi derfor fokus på ”bagsiden” af butikken, men som medlemsejet organisation sørger vi for, at pengene bliver hos medlemmerne og ikke forsvinder ud af branchen og landet,” fortæller Torben Serritslev, der er adm. direktør i Samhandel. Torben Serritslev startede i Samhandel tilbage i 2014, og indkøbsforeningen har oplevet vækst igennem alle årene.

Vi er sat i verden for at hjælpe vores medlemmer til at købe strategisk ind, så de får frigjort tid og res­sour­cer til det, de er bedst til, nemlig at drive deres hotel, restaurant, kantine, kro eller andet,” forklarer Torben Serritslev og fortsætter: ”Med den indsigt og viden, vi har om indkøbet i branchen, kan vi hurtigt se, hvor vores medlemmer kan optimere på deres indkøb. Vi hjælper medlemmene til at arbejde med de værktøjer, som vi stiller til rådighed på vores indkøbsplatform. Vi rådgiver og optimerer sammen med dem og sparer dem for alt lige fra 5.000 - 100.000 kr. på et besøg.

Marienlyst Strandhotel optimerer med Samhandel

At et aktivt medlemskab i Samhandel er noget, der kan ses på medlemmernes bundlinje, er Samhandels mangeårige medlem, Marienlyst Strandhotel på Nordsjælland et godt eksempel på.

På Hotel Marienlyst er vi virkelig glade for medlemskabet af Samhandel. De forhandler på vegne af alle medlemmerne med en virkelig stor indkøbsvolumen. Vi optimerer så også selv i eget hus og får dermed yderligere gode priser på udvalgte produkter, som vi aftager meget af. Der ud over justerer og optimerer vi hele tiden, så vi får den bedste logistikbonus,”udtaler Michael Lauritsen, som er adm. direktør på Marienlyst Strandhotel.

Efter Michael Lauritsen kom til hotellet for 1 ½ år siden, har medlemskabet og de værk­tøjer, som Samhandel stiller til rådighed, fået endnu højere prioritet. Det betyder blandt andet, at selv om hotellet agerer som et high-end stand alone hotel, har det med medlemskabet af Samhandel volumen som en af de allerstørste kæder i Danmark, når det gælder strategisk indkøb.

For 1 ½ år siden fik vi typisk leveret 5 gange om ugen. Vi fik det, vi kalder 120 drops i kvartalet, men nu er vi helt nede på ca. 45 drops i kvartalet. Det er jo en gevinst for både miljøet, leverandørerne og os. Det havde vi aldrig kunnet forhandle os til og agere på uden medlemskabet af Samhandel. På ganske få måneder halverede vi leveringerne, sparede penge, og vi fik en 4-dobling af vores bonus,” forklarer Michael Lauritsen.

Marienlyst Strandhotel købte sidste år ind for omk. 22 mio. kr. via Samhandel. Tilbagebetalingen i 2017 var på 13,2%.

For yderligere information kontakt venligst adm. direktør Torben Serritslev fra Samhandel på 226 72 226.

• Samhandel er en indkøbsorganisation for aktører i HoReCa branchen.
  • Antallet af medlemmer er steget markant de seneste 5 år og tæller i dag 327 danske hoteller, restauranter, kroer, vandrehjem og kantiner.
  • Medlemmer af Samhandel har adgang til nogle af landets bedste leverandører, hvor alle varer og priser på forhånd er forhandlet af Samhandel.
  • Medlemmer kan også supplere deres indkøb fra leverandører uden for Samhandel.
  • Med Samhandels strategiske indkøbsplatform Collector, sikres medlemmerne ikke kun gode priser, men også kontrol af priser, klarhed over indkøbshistorik og mulighed for at sammenligne varer og priser.
  • Medlemmer af Samhandel sparer ikke kun penge og opnår en sundere bundlinje, de sparer også tid, som de i stedet kan bruge til at udvikle sin deres forretning.
  • Sidste år oplevede Samhandel en vækst i omsætningen på 24%, og forventningerne til indeværende år er en stigning på 17%.
  • Som medlemsejet organisation tilbagebetaler Samhandel al overskud og bonus til medlemmerne hvert kvartal. Sidste år udgjorde tilbagebetalingen 11,5% af omsætningen, hvilket er det højeste nogensinde.
  • Medlemmer af Samhandel sparer mellem 3% - 20% på deres indkøb, afhængigt af i hvor høj grad de bruger Samhandels indkøbsplatform og forhandlede priser og rabatter.