Få styr på efterårets udendørstræning

Få styr på efterårets udendørstræning

Skab gode resultater med et smartwatch, der tracker dine løberuter og træningseffekt

Efteråret har meldt sin ankomst. Og selvom årstiden er ensbetydende med regn og kortere dage, behøver det ikke at sætte en stopper for udendørstræningen. I stedet kan det være en anledning til at finde windbreakeren frem, tage dit smartwatch på håndleddet og nyde de få solskinstimer aktivt – fx ved trailruns eller gå- og vandreture i skoven. Samsung har lavet en guide til, hvad du skal huske, når du er aktiv i efterårsmånederne.

Hold øje med, hvad kroppen fortæller

Hvis du bruger et smartwatch, kan du på de fleste ure tracke både din søvn, din krops stressniveau, puls, træningspas osv. – fx med Samsung Galaxy Watch6 eller Watch6 Classic. Ved at overvåge det, kan du få en indikation af, om din krop er i balance, eller om du trænger til pause – fx hvis du har dårlig eller uregelmæssig søvn, ualmindelig høj puls osv. Derudover kan du også overvåge dit træningsniveau, om du får lavere puls, og forbedrer dit VO2 max*. Det kan bruges effektivt i træningen og hjælpe med at opstille målsætninger for sæsonen**.

Lag på lag er en stensikker efterårsvinder

Efteråret er ofte kendetegnet af både varme solskinstimer og kolde vindstød, så derfor skal man være beredt på lidt af hvert. Husk at tjekke vejrudsigten på forhånd, så du ved, hvad der venter. Derudover er lag på lag en god idé, så man altid kan justere mængden af tøj til omgivelserne.

Husk praktikken

Det er godt at tænke praktisk. Især hvis man skal på en længere tur i skoven, hvor terrænet varierer, og hvor man ikke møder mange mennesker. Husk derfor ordentligt fodtøj, så du ikke skrider – fx en vandtæt sko eller en trailsko med tydelige sålspor. Tag også gerne både lidt ekstra væske og sukker eller mad med, hvis du skulle blive energiforladt undervejs på løbe- eller vandreturen.

Træn effektivt med pulszoner

Et trick til at optimere sin træning er at træne i pulszoner, som flere smartwatches tilbyder. På Samsungs nyeste ure Watch6 og Watch6 Classic, findes funktionen Personalized Heart Rate Zone, som ud fra ens personlige data definerer fem optimale intensitetsniveauer. Zonerne dækker alt lige fra let træning til fedtforbrænding og højintensitetstræning.

GPS er guld i skoven

På løbe- eller vandreture i skoven finder man ofte vej ind til snørklede stier eller ukendte spor. Og derfor er et smartwatch en oplagt træningsmakker at have med på sin tur. GPS’en i uret gør, at man kan tracke sin rute, så man har den på et kort til næste gang. På samme måde kan man bruge GPS’en til at finde vej eller løbe efter koordinater, hvis man gerne vil udfordre sig selv endnu mere.

Hiv en træningsmakker med under armen

54 % af danske voksne*** dyrker selvorganiseret idræt med fx vandring eller løb. Og for at gøre det nemmere at komme afsted, kan det hjælpe at alliere sig med en træningsmakker.

Men det kan også være praktisk med en ekstra person til stede, så der er hjælp at hente, hvis man er så uheldig at vrikke om midt inde i skoven eller er løbet tør for væske. Her er en træningsmakker både en social og en sikker tryghed.

*VO2 max beskriver den maksimale iltoptagelse.

** Urene må kun bruges til generel velvære og fitnessformål. Ikke beregnet til at opdage, diagnosticere eller behandle medicinske tilstande. Måleresultaterne må kun bruges som en personlig reference. Søg råd hos en læge.

*** https://www.idan.dk/media/wuil2e3l/danskernes-motions-og-sportsvaner-efter-genaabningen-af-idraetslivet-notat-7_stabilisering-af-idraetsvanerne.pdf

Om Samsung Electronics Co., Ltd.

Samsung inspirerer verden og former fremtiden med transformative idéer og teknologier. Virksomheden er med til at redefinere vores opfattelse af tv-apparater, smartphones, bærbare enheder, tablets, digitale apparater, netværkssystemer og hukommelse, system-LSI-, støberi- og LED-løsninger. De seneste nyheder kan findes i Samsungs nyhedsrum på http://news.samsung.com

RelationsPeople

Pressekontakt For billeder og produktudlån