Hver fjerde dansker spiser dagligt foran fjernsynet

Hver fjerde dansker spiser dagligt foran fjernsynet

Der er noget, der tyder på, at TV’et i sandhed er danskernes husalter. Godt hver fjerde dansker spiser nemlig dagligt foran fjernsynet, og to tredjedele af danskerne anser det som helt eller delvist acceptabelt at spise, mens TV’et kører. Dog er det som oftest hurtig og nem mad, der bliver indtaget foran TV’et. Det viser en ny undersøgelse fra Samsung.

Mange danskere tænder ofte for TV’et, når et af dagens måltider skal indtages. I en ny undersøgelse fra Samsung, foretaget af analyseinstituttet YouGov, angiver næsten hver fjerde dansker (24 %) således, at de dagligt spiser, mens TV’et kører. To tredjedele af de adspurgte (65 %) svarer desuden, at de anser det som socialt acceptabelt at spise samtidig med, at de ser TV.

Undersøgelsen viser også, at hele 67 % af danskerne ser det som en fordel at se TV på en TV-skærm fremfor på en mindre skærm, såsom en tablet eller smartphone.

”Undersøgelsens resultater tyder på, at selvom vi efterhånden bruger vores tablets og smartphones flittigt til underholdning i løbet af dagen eller til at streame TV-serier inden sengetid, så foretrækker vi stadig at se TV i klassisk forstand på en større skærm. Det er en tendens, vi kan nikke genkendende til. Vi oplever generelt, at brugen af tablets og smartphones supplerer vores TV-kiggeri,” siger Kasper Thomsen, salgsansvarlig for TV hos Samsung Danmark.

Nem mad og fastfood foran fjernsynet
Når det kommer til, hvad vi foretrækker at indtage foran TV-skærmen, er det dog hovedsageligt hurtig og nem mad, der er at finde på danskernes tallerken. I undersøgelsen svarer hele 39 %, at de ofte spiser lettere mad som snacks, salat og frugt, og 32 % angiver, at valget ofte falder på fastfood såsom pizza, burger og kebab.

Det lader desuden til, at det i stigende grad er populært at skylle havregrynene eller rundstykkerne ned med nyheder eller morgen-TV. Morgenmaden er nemlig også et af de måltider, vi foretrækker at spise samtidig med, at vi ser TV. I undersøgelsen svarer 29 % således, at de ofte indtager dagens første måltid foran fjernsynet.

Udvalgte tal fra undersøgelsen:

• 24 % svarer, at de spiser foran TV’et hver dag, og 15 % gør det hver anden dag.
  • 59 % spiser foran TV’et, når de er alene.
  • 37 % spiser foran TV’et, når de er sammen med en partner.
  • 6 % spiser foran TV’et sammen med deres venner.
  • 65 % oplever, at det er helt eller devist acceptabelt at spise foran TV’et.
  • 67 % svarer, at de mener, at man ser bedre på et TV fremfor på en tablet eller smartphone.
Hvilken type mad spiser du helst foran TV’et? Der kunne vælges
flere svarmuligheder.
Lettere mad som snacks, salat og frugt 39 %
Fastfood som pizza, kebab og burger 32 %
Husmandskost 31 %
Morgenmad 29 %
Gourmetmad 7 %
Sushi 7 %
Tacos 6 %
Andet 22 %
Ved ikke 6 %

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1007 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år, i perioden 5. - 6. oktober 2015.

Kategorier

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerer verden og former fremtiden med transformerende ideer og teknologier, der er med til at redefinere vores opfattelse af TV, smartphones, wearables, tablets, kameraer, hårde hvidevarer, printere, professionelle monitorer, SSD, hukommelseskort, medicinaludstyr, netværkssystemer samt halvleder- og LED-løsninger. Vi er også førende inden for Internet of Things, blandt andet med voresinitiativer inden for det intelligente hjem og digital sundhed. Vi er 319.000 medarbejdere fordelt på 84 lande med en årlig omsætning på 196 mia. dollars. For mere information, besøg vores hjemmeside www.samsung.com/dk og vores officielle blog på global.samsungtomorrow.com

Nikoline Meincke

Pressekontakt PR senior consultant