Nyt sommerhit skal sætte fokus på unges hørelse

Nyt sommerhit skal sætte fokus på unges hørelse

Et nyt sommerhit skal få de unge til at blive opmærksomme på, at det er vigtigt at passe på deres hørelse. Sangen indeholder frekvenser og elementer, som kun nogle kan høre og skal medvirke til, at flere unge danskere bliver bevidste omkring høretab.*

Samsung Nordic sætter fokus på hørelsen med en ny sang. Sangen hedder Heartbeat og den er lavet sammen med den svenske singer-songwriter Nea og de norske musikproducere Skinny Days. Den er speciel, da den indeholder frekvenser, der er sværere at skelne afhængigt af lytterens høreniveau. Sangen indeholder også ord, der er skjult blandt andre lyde. Kan du høre dem? På den måde skaber den opmærksomhed om, at det er vigtigt at passe på sin hørelse, hvilket der i høj grad er brug for, påpeger Høreforeningens landsformand Majbritt Garbul Tobberup:

”Musik direkte i ørerne og høj lyd fra spil skal tages alvorligt. Flere og flere børn og unge får tinnitus og de risikerer at udvikle et høretab tidligere i livet, for de har en risikoadfærd med høj musik eller lyd fra spil direkte i ørerne. Derfor er det vigtigt, at danske børn og unge bliver mere bevidste om at passe på deres hørelse.”

Sæt fokus på unges hørelse nu

800.000 danskere har ifølge Høreforeningen en grad af høretab, bevidst eller uvidende og Verdenssundhedsorganisationen WHO anslår, at 1,1 mia. yngre mennesker er i farezonen for at få nedsat hørelse på grund af nye måder at omgås musik på.

”Vi har brug for at sætte fokus på unges hørelse. Det er nu vi skal sætte ind, for et stigende antal danske børn og unge rammes rent faktisk lige nu af tinnitus og høreskader. På bare 4 år er antallet af unge kvinder, der rammes af tinnitus, steget med hele 82 %. Alligevel bliver der gjort alt for lidt for at forebygge tinnitus og høretab”, siger Høreforeningens landsformand, der selv står i spidsen for et helt nyt forebyggelsesprojekt, der skal udvikle undervisningsmaterialer til skolerne og kampagner målrettet de unge.

Det behøver ikke gå ud over musikoplevelsen

Festivalsommeren går os i møde, og her bliver flere udsat for høj musik. Men det er også i vores hverdag, at vi skal passe på.

”Et af de steder, hvor de unge kan gøre noget i dagligdagen, er at holde lyttepauser og ikke at høre for høj musik i for lang tid. Vi skal oplyse unge mennesker om, at de skal passe på deres hørelse. Og her kan de store elektronikvirksomheder hjælpe med at udbrede kendskabet”, siger Høreforeningens landsformand Majbritt Garbul Tobberup.

Det er muligt at indstille sine høretelefoner, så man får besked, hvis man spiller for højt uden, at det skader musikoplevelsen.

”I flere af de nye høretelefoner kan man få notifikationer, hvis man hører for høj volumen. Derudover kan noise cancellation være godt, da det giver mulighed for at justere og tilpasse lyden, så man kan høre musikken på lavere decibel uden, at det går ud over lydoplevelsen. Så undgår man at skulle skrue højt op for lyden, når der er støj fra omgivelserne”, siger Claus Holm, landechef i Samsung Danmark.

Sangen Heartbeat af Skinny Days and Nea udkommer på alle streamingplatforme den 3. juni 2022.

Hør sangen her: https://www.samsung.com/dk/exp...

* Sangen er ikke et medicinsk produkt og er ikke beregnet til at erstatte traditionelle metoder til diagnosticering eller behandling af høretab eller andre medicinske lidelser. Hvis du har mistanke om, at du har en hørenedsættelse, bør du kontakte en kvalificeret sundhedsperson.

For mere information: www.hoereforeningen.dk

Kategorier

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerer verden og former fremtiden med transformerende ideer og teknologier, der er med til at redefinere vores opfattelse af TV, smartphones, wearables, tablets, hårde hvidevarer, netværkssystemer, storage-løsninger, hukommelse samt halvledere og LED-løsninger. For at få de seneste nyheder, besøg Samsung Newsroom på news.samsung.com/

RelationsPeople