Anna Anchers Kunstnerens mor (1909)

Pressemeddelelse -

Samsung giver historisk kunst nyt liv med musik og lyd - for at skabe stærkere indtryk og fremkalde flere følelser

Knap hver anden dansker (42%) finder sjældent eller aldrig traditionel kunst interessant*. Samtidig hævder videnskabsfolk, at teknologien til musikalsk sonification kan tilføje auditive dimensioner for at lette fortolkningen og gøre et større indtryk. Sammen med forskere inden for sonification og tre nordiske kunstnere vækker Samsung nu nogle af Nordens mest kendte kunstværker fra historien til live med lyd. Målet er at bevise, hvordan musik og kvalitetslyd kan forstærke oplevelsen af det, vi ellers kun ser. De tre nordiske kunstnere har fået tildelt et berømt kunstværk hver fra deres respektive hjemlande og bruger videnskaben til at producere fire nye sange.

En ny undersøgelse fra YouGov, der er foretaget på vegne af Samsung, viser, at nogle af grundene til, at folk ikke værdsætter ældre visuel kunst, er, at indtrykkene er for få og at kunstværket ikke vækker nok følelser. Og i nogle tilfælde, at kunstværkerne simpelthen er for vanskelige at fortolke. Samsung lancerer derfor projektet ”Sound of Art” for at give nyt liv til disse værker ved at demonstrere, hvordan oplevelsen af noget visuelt kan forbedres med kvalitativ lyd. Faktisk er der allerede lyd gemt i de klassiske malerier, og denne er nu blevet brugt til at skabe musik. Tre af de største kunstværker i den nordiske kunsthistorie vil blive bragt til live med lyd og dermed nye muligheder for at appellere til et bredere publikum.

Kunstnerne og de udvalgte kunstværker:

• Edvard Munchs Livets dans (1899-1900) er opdateret og komponeret af den norske kunstner Prins Thomas
  • Anna Anchers Kunstnerens mor (1909) er opdateret og komponeret af den danske kunstner Sofie Birch
  • Akseli Gallen-Kallelas Skyer over en sø (1904-1906) er opdateret og komponeret af den finske kunstner Jaakko Eino Kalevi.

Se og hør maleriet, komponeret af Sofie Birch, Kunstnerens mor her

– At give folk større oplevelser med billede og lyd er grundlaget for det, vi gør. At vække en naturdokumentarfilm til livs eller at overføre pulsen fra en fodboldarena til din stue kræver naturligvis en kvalitetsskærm, men mange glemmer også vigtigheden af at have kvalitetslyd. Med dette projekt ønsker vi at vise, hvor vigtig lyd er for den samlede oplevelse. Vi har brugt soundbaren S810B til at undersøge, hvordan lyd kan forstærke oplevelsen af kunst. Vores håb er, at flere mennesker vil indse storheden i disse klassiske kunstværker og i kvalitetslyd, siger Magnus Nørgaard, talsperson for TV/AV hos Samsung Danmark.

Sonification betyder, at visuelle data, i dette tilfælde kunst, afkodes og forbindes med lydkilder. Den afkodede lyd aktiverer en anden sans i os og er med til at forstærke indtrykket af og hjælpe os med at forstå det, vi ser. I sin reneste form består den afkodede lyd af et væld af musikalske toner, som kunstnerne har brugt til at frembringe lyden af kunstværket. Selve afkodningen er udført af lydvidenskabsmand Niklas Rönnberg, der er lektor ved Linköping Universitet.

– Ved at afkode visuelle elementer i de klassiske kunstværker har vi gjort det muligt for nogle fantastiske kunstnere at bruge mere end hundrede år gamle malerier som musikinstrumenter. Med sonification gør vi det muligt både at forstærke og forenkle indtrykkene af det, vi kan se i malerierne. Samarbejdet med Samsung er derfor meget interessant for min forskning, som endelig kan komme et bredere publikum til gode, siger Niklas Rönnberg.

Mere om sonification og projektet

Klik her for at læse mere om sonification og projektet

Kreditering af foto:

Anna Ancher, Kunstnerens mor, 1909, Statens Museum for Kunst, open.smk.dk, public domain

*Undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af opinions- og markedsføringsundersøgelsesvirksomheden YouGov og er repræsentativ for Norden og hvert enkelt land for sig. I perioden den 19.-24. oktober 2022 blev der foretaget i alt 4.054 online-interviews med mænd og kvinder over 18 år i Sverige, Danmark, Finland og Norge.

Kategorier

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerer verden og former fremtiden med transformerende ideer og teknologier, der er med til at redefinere vores opfattelse af TV, smartphones, wearables, tablets, hårde hvidevarer, netværkssystemer, storage-løsninger, hukommelse samt halvledere og LED-løsninger. For at få de seneste nyheder, besøg Samsung Newsroom på news.samsung.com/

RelationsPeople

Pressekontakt For billeder og produktudlån