Gå til indhold
Samsung skaber verdens mest uhyggelige kortfilm på baggrund af videnskabeligt studie

Pressemeddelelse -

I dag udkommer en ny gyser-kortfilm, som Samsung står bag. Med hjælp fra en af verdens mest fremtrædende skrækforskere har Samsung lavet et videnskabeligt studie, hvor frygt og vigtigheden af teknologi danner grundlaget for den ultimative gyserfilmoplevele.

København, 15. oktober 2020 Nutidens populære kultur er oversvømmet med skræmmeelementer i forskellige former, og vi lader til at jage kropslige reaktioner som stigende puls, koldsved og panik. Samtidig er gyserfilm måske den genre, flest er kritiske overfor. Dette bekræftes også af de adspurgte danskere i en ny undersøgelse fra Sifo på vegne af Samsung. Her svarer 40 %, at hovedårsagen ikke skal findes i, at det er ubehageligt, men fordi man ikke sætter pris på indholdet eller historien.

For netop at finde ud af nøjagtigt hvilke elementer en god gyserfilmoplevelse består af, har Samsung rakt ud til professor Lauri Nummenmaa – en af verdens mest fremtrædende forskere inden for psykologi, neurovidenskab og gys – for at få ham til at skrive et videnskabeligt studie om neurobiologi og psykologi i gyserfilm.

Studiet adresserer basale neurobiologiske og psykologiske aspekter af frygt og angst. Professor Nummenmaa undersøger, hvordan den menneskelige psyke påvirkes og diskuterer, hvordan specifikke mekanismer og strategier, såsom teknologi, kan bruges til at skabe og forstærke kraftige, simulerede oplevelser af frygt hos publikum.

- Mange faktorer bidrager til det, vi opfatter som skræmmende i gyserfilm. Ved at kombinere forskning i grundlæggende sensoriske processer, følelsesmæssig bearbejdning og menneskelig socialitet med lyd- og billeddesign kan vi skræddersy en utrolig stærk filmoplevelse. At skabe en god gyserfilm handler ikke kun om kunst, men også i vid udstrækning om videnskab, siger professor i molekylær neurovidenskab Lauri Nummenmaa.

Kortfilm, der sætter videnskabens resultater på prøve

For at undersøge, hvordan professor Numenmaas forskning netop kunne komme til udtryk, fik Samsung den prisbelønnede instruktør og gyserfilmentusiast Gustav Egerstedt til at lave en kortfilm baseret på konklusionerne fra studiet. Resultatet er et feberagtigt mareridt, der maksimerer frygt baseret på moderne videnskabelig forskning snarere end en klassisk fortælling.

For at få den mest optimale gyser-oplevelse anbefales det at se filmen på et TV med høj opløsning og stor skærm for at kunne fordybe sig fuldstændigt i filmen. Filmen skal også ses med høj lydstyrke, fortrinsvis på et lydsystem med mulighed for et tredimensionelt lydbillede, som også kan genskabe lavfrekvente lyde, da de er med til at udløse ubehagelige følelser, kvalme og angst. Dette bekræftes også hos de adspurgte danskere, hvor over halvdelen (55%) påpeger at lydsystemer af høj kvalitet er det vigtigste for at fordybe sig i filmen og få en optimal gyser-oplevelse.

- Der er umiddelbart ingen genre, hvor lyd- og TV-teknologi af høj kvalitet er lige så afgørende som, når det kommer til gyserfilm. Samsungs QLED-TV med 8K giver brugerne en dybere fornemmelse af virkeligheden, hvor vores soundbars med et tredimensionelt lydbillede får lyde og effekter til at placere sig helt rigtigt i rummet, så du får en mere intens gyserfilmoplevelse, siger Magnus Nilsson, Nordic Product Manager TV.

Læs anmeldelsen og se filmen her:https://www.samsung.com/dk/tvs/theory-of-fear

Uddrag fra studiet:

• Jo mere realistiske filmbegivenhederne er, jo stærkere reagerer vores hjerne på dem. Film kan gå ud over, hvad der er muligt i den virkelige verden, men ikke for meget. Gode gyserfilm engagerer hjernens frygt og angstkredsløb på samme måde som reelle farer.
  • Filmhændelser skal igennem hjernens "reality check" -system før vi anser dem som værende ægte.
  • Frygt for det ukendte er den mest magtfulde frygt for alle, så uforudsigelighed og chok er en iboende del af skrækbiografen.
  • Truende usikkerhed og spænding øger seernes tro på det overnaturlige.
  • Seere føler med filmkarakterernes følelser. Sårbare karakterer gør dermed publikums frygt mere intens. For eksempel opfattes børn eller uerfarne personer som forsvarsløse mod trusler.
  • Når det kommer til frygt, er timing altafgørende. Når filmens tone nogle gange skifter til neutral eller endda positiv, kan publikum blive chokeret med en pludselig frygt.
  • Menneskelige karakterer falder i den såkaldte ”uncanny valley”: når noget er meget tæt på mennesket, men hjernen ikke rigtig synes, det er sandt. Zombier, spøgelser og aliens udløser således ubevidst uhyggelige følelser af uro og frygt hos os fordi vores hjerner bliver forvirrede, uanset om de virkelig er mennesker eller ej.
  • Lyddesign muliggør indirekte manipulation af spændinger og angst. Akustisk information behandles konstant af seeren og kan bruges til at kontrollere opmærksomhed og følelser. Syntetiske lyde kan ikke identificeres, og lavfrekvente lyde øger ubehaget yderligere.
  • Når vi bliver bange, fokuserer vores hjerne på det, vi ser, og de følelser, det skaber, hvilket betyder, at hjerneaktiviteten hos mennesker, der ser film på samme tid, bliver synkroniseret. Dette betyder, at vi midlertidigt bliver mere ens, når vi ser gyserfilm sammen.

Om undersøgelsen

På vegne af Samsung Electronics Nordic har Kantar Sifo gennemført en nationalt repræsentativ undersøgelse i Danmark med 1.000 respondenter i alderen 18–79 i perioden 24. - 31. august 2020.

Kategorier

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerer verden og former fremtiden med transformerende ideer og teknologier, der er med til at redefinere vores opfattelse af TV, smartphones, wearables, tablets, hårde hvidevarer, netværkssystemer, storage-løsninger, hukommelse samt halvledere og LED-løsninger. For at få de seneste nyheder, besøg Samsung Newsroom på news.samsung.com/

Pressekontakt Corporate Communications & PR +46 73 671 95 26

Samsung inspirerer verden og former fremtiden med transformative idéer og teknologier. Virksomheden er med til at redefinere vores opfattelse af tv-apparater, smartphones, bærbare enheder, tablets, digitale apparater, netværkssystemer og hukommelse, system-LSI-, støberi- og LED-løsninger. De seneste nyheder kan findes i Samsungs nyhedsrum på http://news.samsung.com