Unge mener, at teknologi og digital innovation driver samfundsudviklingen

Unge mener, at teknologi og digital innovation driver samfundsudviklingen

Samsung har i samarbejde med innovationsskolen Hyper Island udviklet Solve for Tomorrow, som skal give unge generationer mulighed for at opnå deres fulde potentiale og blive changemakers, der kan skabe positiv samfundsudvikling. Sammen med ungdomsorganisationen Fryshuset har de spurgt unge mennesker i Norden om samfundsudviklingen og hvordan de bedst kan bidrage til den. Resultatet findes nu i en ny rapport.

I rapporten fremgår det, at mere end 8 ud af 10 danske unge mener, at teknologi og digital innovation kan bidrage til at løse de store samfundsmæssige udfordringer og over halvdelen (52%) mener, at teknologi kan bidrage til samfundsudviklingen. Dermed tror flere unge på teknologien, end de tror på udbyttet fra politisk engagement (39%).

– Med Solve for Tomorrow vil vi give de unge værktøjerne til at drive samfundsforandring med hjælpen fra teknologi og innovation. Vi håber på at kunne bidrage med at tilgængeliggøre teknologi og muliggøre det for flere at deltage aktivt i udviklingen af fremtidens produkter og tjenester. På den måde kan vi sammen gøre teknologi mere rummelig og ligeværdig, siger Alexander Grimsen, Corporate Citizenship Lead hos Samsung Electronics Nordic.

Undersøgelsen viser, at de nordiske unge kvinder generelt er mere ængstelige sammenlignet med de nordiske unge mænd. Den største forskel mellem kønnene er frygten for, at samfundet ikke prioriterer spørgsmål om psykisk sygdom og lighed. Samsung vil gerne sikre, at teknologien ikke forfordeler køn, og vil derfor opfordre unge kvinder til at tage del i Solve for Tomorrow, hvor kvinderne netop får mulighed for at anvende forskellige værktøjer, der kan hjælpe dem med at minimere de bekymringer, der er særligt fremtrædende hos dem.

– Hvis vi vil sikre os, at AI ikke er med til at forstærke negativt sprog om kvinder online, at voice-command ikke reagerer på lyse stemmer eller, at filtre skaber et negativt selvbillede hos unge piger, skal vi konstant sørge for at reflektere over ligestillingsperspektivet og involvere flere kvinder og piger i teknologisk udvikling, siger Alexander Grimsen, Corporate Lead Citizenship Lead, hos Samsung Electronic Nordic.

En af de unge kvinder, der engagerede sig i Solve for Tomorrow, er svenske Lovise Warg, som også endte med at vinde SFT i 2021 med sin app for personer med autisme, ADHD og/eller ADD. Det var hendes mål at skabe et ”safe space” hvor man kan være sig selv, chatte med andre og dele sine tanker og tips og værktøjer, der kan lette hverdagen.

– Det positive er, at alle lande og begge køn har stor tiltro til, at teknologien kan bidrage til et bedre samfund. Den tiltro deler vi på Fryshuset og derfor har vi et langvarigt samarbejde med Samsung Electronics Nordic, siger Lucella Bergström, projektleder for Fryshuset.

Se hele rapporten og undersøgelsen her.

For mere information, kontakt venligst

Lucella Bergström, værktøjsansvarlig Ungdomar.se og projektleder for Fryshuset

lucella.bergstrom@fryshuset.se eller +46 76 001 06 04

Om Fryshuset

Fryshuset er en organisation som er religiøst og politisk selvstændig og er Sveriges største forening for unge. Fryshuset afvikler omkring 50 forskellige aktiviteter flere steder rundt omkring i Sverige, hvor unge har mulighed for at udøve sine passioner, skabe og deltage i uddannelse, arbejde og aktiviteter drevet af og med andre unge. Fryshuset arbejder på, at samfundet skal tage de unges meninger og ideer alvorligt efter overbevisningen om, at det bidrager til et kreativt og løsningsorienteret samfundsklima, hvor vi tør tænke nyt og komme på nye løsninger. Fryshuset gør det muligt for unge at forandre verden gennem deres passioner.

Om Solve for Tomorrow

For at give de unge værktøjerne til at kunne skabe samfundsudvikling med hjælp fra teknologi og innovation, har Samsung Electronics Nordic lanceret Solve for Tomorrow i Norden, et globalt initiativ for at skabe den næste generation af changemakers og øge kundskaben inden for tech, innovation og problemløsning. Solve for Tomorrow er designet af Hyper Island og egner sig til alle unge mellem 16–25 år, der vil præge samfundsmæssige udfordringer inden for holdbarhed, sundhed og Agenda 2030.

Om rapporten: Solve for Tomorrow Report

Rapporten kortlægger unges bekymringer for fremtiden. Den tager udgangspunkt i unge i Norden og er en undersøgelse udført af Dynata efter opfordring fra Fryshuset og Samsung Electronics Nordic. Dataindsamlingen blev gennemført i perioden 20–27 oktober 2021 og 8–29 marts 2022 med 4075 respondenter i alderen 16–25 år. Den er nationalt repræsentativ baseret på alder og køn i Sverige, Norge, Danmark og Finland og er jævnt fordelt mellem alle lande.

Kategorier

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerer verden og former fremtiden med transformerende ideer og teknologier, der er med til at redefinere vores opfattelse af TV, smartphones, wearables, tablets, hårde hvidevarer, netværkssystemer, storage-løsninger, hukommelse samt halvledere og LED-løsninger. For at få de seneste nyheder, besøg Samsung Newsroom på news.samsung.com/

RelationsPeople

Pressekontakt For billeder og produktudlån