Santa Maria introducerer tapas til danskerne

I Spanien hedder det tapas, i Tyrkiet kaldes det meze og i Mexico er navnet på de små retter antojitos. Nu lancerer Santa Maria Tex Mex Tapas til danskerne. Et nyt, festligt alternativ til dig, som har mod på moderne tapas med inspiration fra Mexico og Latinamerika. Ni nye produkter og en stor opskriftsbog viser dig vejen til spændende tapas-måltider.

Tapas er en stærk trend i den internationale restaurantverden, hvor de små retter med stor smagsvariation, kombinerer alverdens køkkener. Santa Marias nye Tex Mex Tapas samler det hele, og gør det let for dig at invitere på eksotiske og velsmagende tapasretter.

Tex Mex Tapas passer til dig, som vil overraske venner og familie uden at skulle bruge en hel dag i køkkenet.

”Vi har samlet en række kvalitetsbasisprodukter og gjort en lille del af arbejdet. Men forbrugerne skal selv arbejde videre med andre gode ingredienser. Kun fantasien sætter grænser for de smagsoplevelser, der venter forud. For at hjælpe tapas på vej til de danske middagsborde har vi samlet 40 spændende tapasretter i en opskriftsbog, som ledsager Tex Mex Tapas ud i butikkerne,” fortæller Tommy Rugaard, direktør i Santa Maria Danmark.

Santa Maria Tex Mex Tapas byder på ni nye basis produkter, der kan kombineres til en lækker buffet, forret eller til et samlet festmåltid.

• Tostaditos og Quadritos er tynde og sprøde tortillas og chips, som med forskellige ingredienser bliver til lækre småretter.
  • Quesadilla Bread kan fyldes med grøntsager og kød eller grilles.
  • Escabeche, Pumpkin Seed & Chili Pesto og Mango Mojo er tre spændende toppings.
  • Sprøde, halve røde jalapeño i svøb og milde Cherry Peppers fyldt med f.eks. kødfars eller oliven.
  • Tapas Spice Mix – en ny krydderiblanding med autentisk mexicansk touch.

I Danmark kan Tex Mex Tapas købes fra ugen 44 i Superbest, Føtex og Bilka butikker over hele landet.

Sammen med Tex Mex Tapas lancerer Santa Maria en tapas-opskriftsbog, som vil ligge ude i butikkerne.

Madredaktører, madskribenter og madbloggere, som er interesseret i at prøve nyheden fra Santa Maria, er velkommen til at henvende sig til os.

BAG OM TEX MEX TAPAS

Tostaditos [tohs-TAH-di-tohs]

Traditionel ret i det latinamerikanske køkken og fast inventar på moderne mexicanske restauranter i USA. Lavet af hvedetortilla, som er skåret i trekanter, tørret og friteret til sprøde tapasbrød. Vejledende salgspris: 20 kr.

Tip: Rul en skive roastbeef sammen og læg den på din Tostaditos. Top med Tex Mex Tapas Escabeche og drys med ristede løg.

Quadritos [kvadrat på spansk]

Bagt af majsmel, friteret til sprøde, letsaltede tapaschips. Vejledende salgspris: 20 kr.

Tip: Læg skinke, grillet kylling eller røget makrel på din Quadritos og servér med gode toppings.

Quesadilla Bread [keh-sah-DEE-yah]

Bløde hvedetortillas med klassisk mexicansk smag af spidskommen og forskellig chili. Vejledende salgspris: 16 kr.

Tip: Fyld, fold og steg din tortilla med ost som fast ingrediens. Tilsæt dine favoritingredienser eller prøv med rødbeder, gedeost og valnødder som fyld.

Tapas Spice Mix

Smækfyldt med smag af koriander, purløg, chili, hvidløg og spidskommen. Vejledende salgspris: 12 kr.

Tip: Bland med oliven, ost, agurk, æbleskiver eller i din salat eller dip. Brug til kyllingespyddet eller drys over osten på gratinerede nachos.

Escabeche [ehs-kah-BEH-cheh]

Traditionel ret i Latinamerika. Vegetarisk, baseret på majs, oliven, paprika og soltørrede tomater i en marinade af olivenolie og limejuice, som giver escabechen sin friske karakter. Vejledende salgspris: 25 kr.

Tip: Brug som topping på Santa Maria tostaditos og quadritos eller som tilbehør til fisk, grillet pølse eller kød. Går også fint til kogt pasta med parmesanost.

Pumpkin Seed & Chili Pesto [mexicansk pesto, Pipián]

Lavet på græskar- og sesamfrø, som giver den karakteristiske nøddeagtige smag. Grovere struktur end normal pesto. Indeholder også jalapeño, parmesanost, koriander og olivenolie. Vejledende salgspris: 25 kr.

Tip: Top tostaditos eller quadritos og servér som tilbehør til kylling eller laks. God som pålæg på brød eller til kogt pasta.

Mango Mojo [topping/sauce]

Inspireret af Caribien og Latinamerika. Baseret på sød og frugtagtig solmoden mango og krydret med ingefær, jalapeño, hvidløg og lime. Vejledende salgspris: 25 kr.

Tip: Top tostaditos eller quadritos og servér som tilbehør til grillet kylling eller laks. Eller prøv en luksuriøs tapas – grillede eller stegte pilgrimsmuslinger toppet med mango mojo og hakkede, ristede peanuts.

Cherry Peppers

Små, søde og aromatiske chilifrugter. Vejledende salgspris: 25 kr.

Tip: Fyld cherry peppers med farskød og lufttørret skinke eller prøv med tunfisk og frisk koriander. Passer også godt til wok sammen med grøntsager eller som strimler i en salat.

Red Jalapeño Halves

Jalapeños i en ny form og til nye retter. Vejledende salgspris: 25 kr.

Tip: Fyld med farskød, gedeost eller guacamole eller servér svøbt i lufttørret skinke.

• spices
  • tilberedningsmåder
  • spansk mad
  • festmad
  • receptionsmad
  • spanske småretter
  • tex mex tapas
  • texmex
  • tapas

Santa Maria AB er Nordens førende producent af smagsoplevelser. Selskabet udvikler og driver madtrends inden for to forretningsområder: Retail og Food Service. Under brandet Santa Maria findes varegrupperne: krydderier, mexicansk, thai, india og BBQ. Produktudvikling og kvalitet er hjørnesten i virksomheden. Santa Maria arbejder systematiske for at opnå højeste produktsikkerhed og -kvalitet i alle dele af produktionen. Selskabet er certificeret inden for BRC-standarden. I 2010 omsatte Santa Maria AB inkl. datterselskaber for fire milliarder SEK. Santa Maria samarbejder med RedBarnet og Palmeolieprojektet RSPO.