Scania indsætter Danmarks første sættevognstrækker med el-hybrid teknologi i sin udlejningsflåde

Som det første lastbilmærke i Danmark har Scania indsat en fleksibel sættevognstrækker med el-hybrid teknologi i sin udlejningsflåde - og den er allerede udlejet! Med el-hybrid teknologi kan lastbilen køre op til ti kilometer i træk med ren el-drift. Det gør den mere end velegnet til bl.a. city-distribution om natten takket være meget lavt støjniveau og helt emissionsfri kørsel lokalt.

Lastbilen er en Scania P 320 A 4x2, dvs. en to-akslet sættevognstrækker, der er udrustet med et lavt placeret CP17 mellemførerhus med perfekt ergonomi for chaufføren til distributionskørsel med hyppige ind- og udstigninger. Det er dog ikke førerhuset men drivlinen med 320 hk Euro 6-dieselmotor i kombination med en elektrisk motor på 177 hk samt en litium-ion batteripakke, der gør denne distributionsbil til noget helt særligt.

- Med indsættelse af el-hybrid trækkeren i vores udlejningsflåde fører Scania Danmark igen an i den grønne omstilling af transportsektoren, siger salgschef Michael Rasmussen fra Scania Danmark i Ishøj.

- Scanias el-hybrid trækker kan køres effektivt med stor rækkevidde på diesel til og fra terminalen og ind til bymidten. Dér kan den køre på ren el i tæt bebygget område, og det gør den på en meget brændstoføkonomisk måde. Lastbilens batterier oplades nemlig under kørslen ved at genbruge bremseenergi, der ellers ville gå tabt, forklarer han.

- Hvis dieselmotoren desuden kører på CO2-venligt og bæredygtigt HVO-brændstof, bliver klima-regnestykket endnu bedre, tilføjer Michael Rasmussen.

Miljø og klimabevidst transportør

Første udlejningskunde til el-hybrid trækkeren er JH Transport & Logistics A/S i Brøndby, der har indsat den til distributionskørsel med dagligvarer for Rema 1000 i Hovedstadsområdet.

- Vi har allerede en Scania forvogn med hybrid-teknologi i vores flåde. Den fungerer rigtig fint, så da vi fik muligheden for at leje en Scania trækker med el-hybrid-teknologi, slog vi til, fortæller driftsdirektør Ole Clausen fra JH Transport & Logistik A/S.

- Der kommer hele tiden strammere regler og krav til distributionskørsel i byerne. Det gælder både emissioner og støj især i aften- og nattetimerne, og sammen med vores kunde Reitan-gruppen, der driver knap 350 Rema 1000-butikker på franchisebasis i Danmark, vil vi gerne drage vores egne erfaringer med de nye teknologier, forklarer Ole Clausen som begrundelse for at have lejet bilen.

- Hvis ikke transportbranchen og dens kunder gør noget aktivt for at reducere miljø- og klimabelastningen fra vores transporter, ender det måske med, at vi får køreforbud i de større byer. Danskerne forventer, at der ligger en dagligvarebutik tæt på deres bolig, og samtidig forventer de, at varerne kan distribueres på en klimavenlig og støjfri måde. Derfor er det vigtigt, at vi tester de nye teknologier som el-hybrid, batteri- og senere også brint-lastbiler for at finde fremtidens løsninger, fastslår han.

JH Transport & Logistik er en dansk-ejet miljø- og klimabevidst transportør med mere end 25 års erfaring i fødevaredistribution af temperaturfølsomt gods. Virksomheden råder over ca. 60 trækkende enheder samt et stort antal sættevogne med køleopbygning. På kundelisten står som nævnt Reitan-gruppen samt flere andre af de store dagligvarekæder i Danmark.

Skræddersyet til miljø- og klimavenlig bykørsel

El-hybridteknologien er velegnet til bykørsel, hvor bremseenergien kan opsamles under kørslen og gemmes i batteriet, hver gang lastbilen bremser. Den opsamlede energi kan derefter bruges til at hjælpe dieselmotoren, når lastbilen skal accelerere igen. Scanias hybridløsning giver dermed betydelige brændstofbesparelser, hvis topografien og kørselsmønstret passer til teknologien. Energikapaciteten i bilens litium-ion batterier er justeret til 7,4 kWh for at sikre optimal levetid, når den køres i fuldelektrisk tilstand uden hjælp fra dieselmotoren. Dette er muligt takket være bl.a. elektrisk servostyring og elektrisk trykluftkompressor.

Foruden mulighederne for brændstofbesparelser giver teknologien også mulighed for at køre i fuldelektrisk tilstand. Her kan lastbilen køre med op til 45 km/t med en rækkevidde på op til 10 km. Fuldelektrisk tilstand reducerer CO2-emissionen til 0 lokalt og støjniveauet til godt under 72 dB(A). Der mere eller mindre blevet kravet ved natdistribution i henhold til den hollandske PIEK-certificering.

Under kørslen kan chaufføren løbende overvåge energiforbruget i instrumentpanelet. Når lastbilens bremser aktiveres, kan chaufføren se, om den elektriske motor og hybridbatteriet kan håndtere den opsamlede energi, eller om udstødningsbremsen eller driftsbremserne skal hjælpe til. Blå pile viser, om den opsamlede energi fra den elektriske motor kan gå lige tilbage til hybridbatteriet. Displayet i instrumentpanelet viser også status på hybridbatteriet samt den forventede kørestrækning i fuldelektrisk tilstand.

Fleksibel og kompakt trækker med mange muligheder

- Vores nye P 320 udlejningsbil er den første sættevognstrækker med el-hybridteknologi i Danmark. Den viser, at det er muligt at opnå overlegne miljø- og klimaegenskaber i en kompakt indpakning, siger Michael Rasmussen.

- Vi har allerede leveret en del Scania forvogne med el-hybrid teknologi til distributionskørsel i Danmark, men en stor del af distributionskørslen i Danmark sker med sættevognstrækkere, der kan give større fleksibilitet og effektivitet i driften.

Den kan køre med mange typer trailere, herunder city-trailere med bedre fremkommelighed, og med forskellige typer opbygning som kølekasse eller presenningopbygning afhængig af kørselsopgaven. Det er lige netop her, at vores sættevognstrækker med el-hybrid teknologi er overlegen til distributionskørsel også set fra et miljø- og klimaperspektiv, fastslår Michael Rasmussen.

• lastbil
  • brændstoføkonomi