Gå til indhold

Scania skal levere 15 lastbiler til de tyske e-motorveje

Scania skal levere lastbiler til de tre tyske e-motorveje i testprojekter, der forventes at starte næste år. Beslutningen blev taget på vegne af det tyske ministerium for Miljø, Naturbevarelse og Kernekraftsikkerhed (BMU) efter et offentligt udbud.

Testene påbegyndes i første omgang i Hessen på den tyske A5-motorvej, hvor det fem kilometer lange stykke e-motorvej med elforsyning fra luftledninger i begge retninger er blevet gennemført. Det næste bliver en sektion e-motorvej på den tyske A1-motorvej, der fører til havnen i Lübeck med yderligere stationære opladningsmuligheder planlagt i havnen. Denne sektion af motorvejen forventes at åbne i løbet af sommeren 2019. Som det sidste forventes den tredje e-motorvej at blive etableret i Baden-Württemberg langs en sektion af hovedlandevejen B462 i begyndelsen af 2020.

De 15 lastbiler udstyres med pantografer monteret på chassiset bag førerhuset, så lastbilen oplades, mens den er i bevægelse. Disse lastbiler drives af transportvirksomheder i forbindelse med faktiske transportopgaver. Scanias levering af den første R 450-hybridlastbil til Hessen er planlagt til maj 2019. Ud over leveringen af lastbilerne vil Scania administrere vedligeholdelsen af dem samt indsamlingen af data fra testene.

Scania er tidligere blevet udvalgt som partner i det sideløbende forskningsprojekt, der udføres af Volkswagen Group Research. Det forventes, at der leveres en Scania R 450-hybridlastbil til projektet i februar, og idriftsætningen er igangværende på Siemens' testbane uden for Berlin. Endnu et eldrevet forsøgskøretøj leveres i efteråret 2019. Forskningsprogrammet har til formål at analysere og optimere drivlinekonceptet, energistyringen, hybrid-transmissionen, batteribelastningen samt næste generation af kølesystem.

"I modsætning til personbiler, der holder stille og parkeret det meste af dagen, anvendes lastbiler i mange timer ad gangen til transportopgaver, og det kan derfor være en forstyrrelse af driften, at lastbilen må stoppe op for at blive opladet. E-motorveje tilbyder en rationel og effektiv opladning undervejs. Denne løsning sparer også batterier og reducerer belastningen af energinetværket", siger Magnus Höglund, chef for Electric Road System i Scania.

Ifølge flere forskellige undersøgelser er e-motorvejene et alternativ, der i høj grad vil hjælpe med til at reducere CO2-emissionerne. Teknologien bag elektrificerede veje er del af Scanias bæredygtige transportløsninger, som nu også testes på tyske veje.

Velkommen til Scania i Danmark

Scania beskæftiger i alt cirka 900 medarbejdere, som arbejder med reparation og service af store køretøjer, reservedele og serviceaftaler, salg af busser og lastbiler, finansierings- og forsikringsløsninger til vognmænd, marketing, teknik, IT, HR og økonomi samt chauffør uddannelse på i alt 25 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.

Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk