Gevinst på alle rækker, fuld plade og jackpot

Hos Bingo Rejser i Bredebro i Sønderjylland var der feststemning og højt humør, da Scania Danmarks Key Account Manager Dan Schroeder i fjor leverede to næsten ens Scania Touring HD turistbusser. Det var nemlig første gang, at Bingo Rejser fik leveret ikke kun én men hele to spritnye busser, og siden har begge busser vist sig at give gevinst på både 1, 2 og 3 rækker inkl. sidegevinst, fuld plade og jackpot!

Bingo Rejser er et lille men alsidigt busselskab, der er leveringsdygtig i alt fra ren bustransport til skræddersyede grupperejser i Danmark og udlandet - fra én-dages ture til længere rejser inklusive hotelophold, udflugter, besøg på seværdigheder mm. Og kunderne er alt fra skoler og offentlige institutioner til pensionistforeninger, firmaer og private. Det kræver en alsidig busflåde, og her passer de to nye Scania Touring HD perfekt ind i flåden på i alt fem store busser, herunder også en dobbeltdækker og en bus til skolekørsel.

Ingen planer om nye buser

Bingo Rejser ejes og drives af Heidi og Asger Thaysen. Midt i en Corona-tid havde de egentlig ikke planer om at investere i spritnye busser, men var i stedet langt i forhandlingen om at købe et par velholdte men brugte busser. Det krævede dog eftermontering af partikelfiltre for at kunne køre ind i de fleste europæiske hovedstæder, så da Scania Danmarks Key Account Manager Dan Schroeder kom forbi med tilbud på en spritny Scania Touring HD demo-bus, satte det alligevel tankerne i gang.

Nye busser med høj driftssikkerhed og lavt brændstofforbrug samt god demo-rabat lød alligevel tillokkende, og efter en tur omkring regnemaskinen på kontoret slog Heidi og Asger alligevel til. Da de i samme ombæring fik brug for at udskifte endnu en af deres veltjente men ældre busser, forhørte de sig hos Scania Danmark, som tilfældigvis havde endnu en Touring demo-bus på lager. Og så kom den også med i handlen.

- Vi er RIGTIG glade for de nye Scania-busser - og det samme er vores chauffører. De kører suverænt godt, og de kører langt på literen. Samarbejdet omkring både salget med Dan Schroeder og levering gennem Scania-forhandleren i Padborg forløb også rigtig godt, så jeg vil faktisk give Scania et rent 13-tal for samarbejdet, siger Asger Thaysen.

- Jeg ved godt, at det er gammeldags at bruge 13-skalaen, men jeg er jo heller ikke helt ung længere, så derfor kan jeg godt tillade mig det, mener Asger. Han runder snart 63 år, men han er ikke nervøs for at kaste sig ud i en så stor investering, som to helt nye busser er i et busselskab af Bingo Rejsers størrelse.

Måske flere Scania

- Faktisk har vi fået så meget smag for høj driftssikkerhed, lave driftsomkostninger og suveræn komfort, at hvis vi skal udskifte flere busser, vil vi med stor sandsynlighed satse på nye Scania igen, fastslår Asger.

Med til at give ro i maven er også, at de nye Scania Touring er finansieret gennem Scania Finans, og at de er omfattet af Scania serviceaftaler. Det giver ”Single point of contact”, som det hedder på moderne dansk, hvor Bingo Rejser kun skal henvende sig ét sted, hvis der skulle opstå problemer eller spørgsmål til driften.

For et par år siden var der nu ikke meget, der tydede på nyt materiel og mod på fremtiden. Coronaen havde sat en brat stopper for den positive udvikling, som Bingo Rejser var inde i, og indimellem var Heidi og Asger i tvivl, om de overhovedet kunne komme igennem pandemien med firmaet i behold. Hvor lang tid ville den vare, hvordan ville kunderne reagere, og ville de overhovedet have nogle chauffører tilbage, når de forskellige kompensations- og hjemsendelsesordninger udløb?

De mange bekymringer blev dog hurtigt gjort til skamme, fortæller Asger. Både kunder og medarbejdere var utroligt loyale i hele perioden, og i takt med genåbningen af både det danske samfund og de andre markeder, som Bingo Rejser betjener, er kunderne strømmet tilbage. Og det samme gælder chaufførerne, hvor der er fire faste på lønningslisten foruden et par afløsere og så selvfølgelig chefen selv.

Kører selv hver dag

- Jeg skal helst køre bus hver dag, fastslår Asger.

- Jeg kører en fast skolerute, og så tager jeg også gerne en Berlin-tur en gang imellem. Jeg elsker at betjene kunderne, uanset om det er børn på vej til og fra skole, unge sportsfolk på vej til et stævne, medarbejdere på firmaudflugt eller pensionister på shoppingtur, siger han.

Ud over at glæde sig over den menneskelige kontakt med passagererne, glæder Heidi og Asger sig også over de nye Scania-bussers præstationer. Især er brændstofforbruget imponerende, mener Asger.

- En af vores lidt ældre busser i samme størrelse kommer aldrig over 4,0 km/l. Scania-busserne går snildt 20 % længere, dvs. 4,7-4,8 km/literen ved tilsvarende kørsel, og det er bestemt ikke, fordi vi tøffer afsted i pensionisttempo. Det går jævnt hen afsted med 100 km/t, hvor det er muligt, og det er da it’ så ringe endda, mener Asger.

Om Bingo Rejser:

Grundlagt i 1960’erne af Henry Kulmbach Clausen. Da han havde købt sin første bus og skulle finde på et firmanavn, faldt valget på Bingo Rejser - opkaldt efter en collie-hund på den gård, som virksomheden holdt til på. Asger Thaysen startede som buschauffør i 1981, og efter en del år kom han til Bingo Rejser som chauffør. I 2008 overtog Heidi og Asger virksomheden, og siden har de videreudviklet den med flere busser, flere forskellige kørselsområder og flere destinationer til deres skræddersyede rejseprodukter.

Om de to Scania Touring HD

Busserne er næsten ens og indrettet med plads til hhv. 53+1+1 og 57+1+1.

Undervogn og drivline: 3-akslede 6x2-busser med medstyrende bogieaksel, fuld luftaffjedring, uafhængigt forhjulsophæng samt stive driv- og bogieaksler. 13-liters, 6-cyl dieselmotor på 450 hk/2.350 Nm, Euro 6d med ren SCR-emissionskontrol. 12-trins Scania Opticruise gearkasse med fuldautomatisk gearskifte og integreret 5-trins hydraulisk Retarder, enkeltreduceret Scania R660-bagaksel.

Karosseri: 13,7 meter lange, 3,8 meter høje i hhv. 3- og 4-stjernede udgaver. Opbygget med galvaniseret stålramme, rustfri stålsider samt tag og bagageklapper i aluminium. Overholder R66 samt 2001/85/EC. Xenon-forlygter samt LED signaturlys, sidemarkeringslygter og baglygter. 530 liters brændstoftank, 80 liters AdBlue-tank.

Kabine: Kiel 1020 Avance komfortstole med sikkerhedsseler, justerbare ryglæn, klapbord, kopholder, læselys, armlæn mod midtergang, USB-stik og åbne bagagehylder ved alle pladser. Blå LED-natbelysning af midtergang. Bosch Professional Line DVD afspiller, 1 stk. 19” LCD-monitor i front, 1 stk. 17” LCD-monitor over midtertrappe, bakkamera med display ved førerplads, kameraovervågning af midterdørstrappe.

Klimaanlæg: centralstyret KONVEKTA KL85T med AC-kølekapacitet på 38 kW og varmekapacitet på 45 kW, 3 kW/h-radiatorer på sidevægge, varmluftsblæsere ved begge døre, Valeo oliefyr m. tidsstyring.

Førerplads: Luftaffjedret ISRI 6860/875 NTS chaufførstol med integreret sikkerhedssele, varme og ventilation. Pengeskab under sæde samt aflåseligt skab. Bosch Classic Line radio med CD/Mp3/DAB+, fjernstyret rullegardin i frontrude, 12 V udtag, læselys og chaufførmikrofon.

Guideplads: KIEL guidestol med nedfældeligt sæde, guidemikrofon og ventilationsdyse, 20-liters køleskab indbygget i instrumentpanel.

TM-køkken: Placeret bag midterdør med 1x40 koppers kaffemaskine, 5-liters pølsekoger, integreret 55-liters topbetjent køleskab samt 5-liters varmtvandsbeholder.

Normalplaceret toilet: Foran midterdør med vandskyllende toilet, 85 liter vandtank samt 105 liter spildevandstank med tryklufttømning gennem bundafløb.

• busser