Scania fremviser ny regionalbus, der kører på gas

Scania Danmark demonstrerer denne uge ny Interlink LD gasbus for danske buskunder. Bussen har været på roadshow i flere lande og er nu på besøg i Danmark.

- I forbindelse med de mange brændstofmuligheder, som Interlink-familien kan tilbyde, har vi lånt denne Interlink LD gasbus for at vise de nye muligheder, som vi ser i Danmark inden for brug af gas til den kollektive trafik. Bussen har været på roadshow i flere lande og er nu på besøg her, siger Erik Rolvung, Director Bus & Coach hos Scania Danmark.

Scania præsenterede på Kortrijk i efteråret sin nye busfamilie Scania Interlink til kørsel i forstadsområder, landevejs-, ekspres- og turistkørsel – den mest alsidige modelrække på markedet. Scania Interlink giver vognmændene fleksibilitet samt mulighed for individualisering – forskellige længder og højder, en række forskellige indretningsmuligheder samt det bredeste udvalg af brændstofmuligheder.

Interessen for gas som brændstof, med potentiale for lavere CO2 udslip og støjreduktion, er stærkt stigende i hele verden. De gasdrevne Scania-busser, med den effektive CNG-motor med en virkningsgrad tæt på diesel Euro 6-motoren, er et voksende valg for Europas operatører. Når byerne i stigende grad indfører miljø restriktioner, er naturgas og når det er tilgængeligt, biogas, et meget konkurrencedygtigt alternativ til andre brændstofmuligheder - især biogas er interessant idet det er 100% CO2 neutralt.

- Scania Interlink er en ægte allrounder, der giver vognmændene al den fleksibilitet, de efterspørger, uden at de skal gå på kompromis med noget og i dette tilfælde viser vi det i form af en regionalbus, der kører på enten natur – eller biogas, fortsætter han.

Der er tre medlemmer i den nye Scania Interlink-familie: Low Decker, Medium Decker og High Decker. Kendetegnende for dem alle er, at de har det smukke Scania design foran og bagpå. Den unikke vinklede front, der reducerer vægten og vendediameteren, vil sænke brændstofforbruget og støjniveauet. Alle busserne er designet med henblik på at udnytte pladsen i kabinen bedst muligt, så der opnås den bedste passagerkapacitet i klassen, og til at have den bedste bagagerumskapacitet.

Den intelligente tilgang, som ligger bag Scania Interlink, er evnen til at udføre mange opgaver samtidig – fra forstad til forstad, fra by til by og endda fra landområde til landområde. Da de er specialdesignet til at kunne det hele, bliver vognmændene ikke stillet over for et dilemma, hvor de skal gå på kompromis med noget.

Vognmændene bestemmer, hvilken indretning og hvilket sædelayout de ønsker, som udgangspunkt for, hvor lang bussen skal være – fra 11 til 15 meter med mulighed for 2 aksler op til 13,2 meter. Takket være den fleksible placering af mellemdøren kan afstanden mellem sæderne, bagagerummet samt toilettets placering optimeres.

Alle modeller i modelrækken har en række fællestræk, som understøtter anvendelse i flåder. Luger foran og bagpå, tagluger, sæder, bagruder, klimaanlæg, CAN-systemer samt kamera og audiovisuelle systemer er blot nogle af disse fællestræk.

På trods af Scania Interlinks stivere karrosseri, som er introduceret med henblik på at opfylde R 66.02-normen vedr. væltning, og et større rudeparti, er der ikke tilført ekstra vægt i forhold til tidligere modeller. Takket være den øgede stivhed vil passagererne opleve færre vibrationer, et reduceret støjniveau og bedre kørekomfort.

Scania Interlink bygger på erfaringen med den succesfulde Scania OmniExpress-modelrække, hvoraf der til dato er blevet leveret mere end 1.500 europæisk producerede busser og langtursbusser til kunder, hvilket giver sikkerhed for, at der er tale om veltestede systemer.

Busserne fås med en lang række af Scanias roste 9-liters motorer til Scania Interlink Low Decker og 9- og 13-liters motorer til Medium Decker og High Decker. Scania kan tilbyde motorer til alle tilgængelige brændstoftyper, herunder det bredeste udvalg af motorer til alternative brændstoffer – bioethanol, biodiesel og biogas.

- Kort sagt er Scania Interlink specialdesignet til at kunne det hele og vil dermed øge vognmændenes alsidighed og avance, samtidig med at passagererne får en uforlignelig komfort,” siger Erik Rolvung.

• Kollektivtrafik

• kollektiv trafik
  • rutebil
  • bybus
  • interlink
  • biogas
  • busser

Scania beskæftiger i alt cirka 900 medarbejdere, som arbejder med reparation og service af store køretøjer, reservedele og serviceaftaler, salg af busser og lastbiler, finansierings- og forsikringsløsninger til vognmænd, marketing, teknik, IT, HR og økonomi samt chauffør uddannelse på i alt 26 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.

Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk

Erik Rolvung

Direktør, Bus & Coach Scania busser +4525518029