​Scania tester hurtig trådløs opladning på bybus

Den første busservice i den nordiske region med trådløs (induktiv) opladning ved busstoppesteder starter nu.

En nyudviklet elhybridbus fra Scania kommer til at køre i den almindelige bytrafik i Södertälje i Sverige som en del af arbejdet med at identificere flere bæredygtige løsninger inden for offentlig transport i bymæssige områder.

Det er første gang, at denne teknologi testes i den nordiske region, og både bussen og busstopløsningen er en del af et forskningsprojekt, hvor Scania, det offentlige transportselskab i Stockholm SL, Vattenfall, Södertälje kommune og Kungliga Tekniska högskolan (KTH) samarbejder om udviklingen af et støjsvagt og bæredygtigt offentligt transportsystem. Projektet er til dels finansieret af det svenske energiagentur.

Støjsvag og usynlig opladning

For første gang nogensinde testes denne type af teknologi også i et mere ekstremt klima, som denne type infrastruktur også skal kunne klare for at være relevant i de nordlige dele af verden. Trådløs opladning ved busstoppesteder betyder, at bussen parkerer over et opladningssegment under vejoverfladen ved ladestationen, hvor opladningen sker automatisk. Den induktive teknologi er konstrueret og tilpasset, så den ikke forstyrrer det eksisterende bymiljø, og den er i bund og grund usynlig. 7 minutters trådløs opladning er nok til, at bussen kan køre hele den 10 km lange rute, som den skal dække i Södertälje.

- Elhybridbussen i dette projekt demonstrerer en teknologi, som baner vejen for en mere bæredygtig transportløsning. Den induktive opladningsteknologi er både støjsvag og usynlig. Testen i Södertälje er vigtig forud for de valg, som både samfundet og bilindustrien står over for, hvad angår elimineringen af emissioner og reducering af trafikstøj i følsomme byområder, udtaler Hedvig Paradis, som er project manager hos Scania og ansvarlig for koncernens deltagelse i forskningsprojektet.

Løsninger til bæredygtig transport i byerne

Udgifterne i forbindelse med trådløs opladning ved busstoppesteder løber op i lidt over 38 millioner SEK, hvoraf Scania investerer 22 millioner SEK. Det svenske energiagentur har ydet næsten 10 millioner SEK i forskningsmidler – et beløb, der deles mellem Kungliga Tekniska högskolan (KTH), Scania og SL.

- Dette projekt er ét af flere projekter, som Scania arbejder på med henblik på at finde løsninger til fremtidige bæredygtige transportløsninger i byområderne”, udtaler Anders Grundströmer, som er chef for den nystartede afdeling Scania Sustainable City Solutions.

- Vi arbejder på at identificere byernes behov og på at udvikle systemer til miljøvenlige, hurtige, sikre og omkostningseffektive transportløsninger, der er baseret på lokalt producerede alternative brændstoftyper inklusive elektrificering, slutter han.

Flere muligheder for elektrificering

Elektrificeringen af transportsektoren vil kræve forskellige teknologier og løsninger – både hvad angår hvor og hvordan køretøjerne oplades. Opladningen kan enten ske, når køretøjerne holder stille på holdepladser, ved busstoppesteder og under kørsel. Til opladning under kørsel findes følgende løsninger: strømførende opladning via en pantograf eller induktiv opladning – eller en kombination af disse teknologier.

Hvilken løsning, der skal vælges, afhænger af den transportopgave, der skal løses. Fx afgør størrelsen og vægten af de batterier, der kan medbringes i køretøjet, hvor meget køretøjet skal lades op under kørsel.

Den bus, som Scania vil teste i Södertäljes bytrafik, er en hybridbus, som altså har en teknologi, hvor bussens batterier også oplades under kørsel ved at udnytte decelerationsenergien. Opladning kan også ske ved hjælp af bussens forbrændingsmotor, som kører på fossilfrit brændstof.

Bussens tekniske data

• Model: Scania Citywide LE4x2
  • Drivlinje: Parallelhybrid, integreret med gearkassen (GRS895)
  • Elektrisk motorydelse: 130 kW
  • Batteri: litium-ion-batteri på 56 kWh
  • Forbrændingsmotor: 9-liters dieselmotor med 320 hk (kører på biodiesel)

• Spørgsmål om bæredygtighed/CSR

• co2
  • miljørigtig kørsel
  • miljø
  • bæredygtighed
  • elhybrid
  • el
  • hybrid
  • bus

Scania beskæftiger i alt cirka 900 medarbejdere, som arbejder med reparation og service af store køretøjer, reservedele og serviceaftaler, salg af busser og lastbiler, finansierings- og forsikringsløsninger til vognmænd, marketing, teknik, IT, HR og økonomi samt chauffør uddannelse på i alt 25 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.