Scanias nye lastbilprogram tilbyder mere af det hele

Scania fornyer hele førerhusprogrammet fuldstændigt med introduktionen af den nye lastbilserie. Først introduceres R-serien sammen med en helt ny S-serie. Med S-serien introducerer Scania en ny topmodel med plant gulv med maksimal overnatningskomfort.

• Et helt nyt førerhusprogram - umiskendeligt Scania – indvendigt som udvendigt.
  • S- og R-modellen introduceres først, hvor S-førerhuset har plant gulv for maksimal komfort.
  • Stærkere, sikrere og mere aerodynamisk
  • Modulopbygget konstruktion gør eventuel reparation af Scania-førerhuse enklere.
  • Ny position for forakslen og lavere tyngdepunkt for større sikkerhed og kørekomfort.
  • Verdens første lastbil med gardinairbags i siden som beskyttelse, hvis lastbilen ruller rundt.

Førerhusene er helt ned til den mindste detalje designet, så de opfylder nutidens og fremtidens krav fra både kunder og lovgivningens side, og de tilbydes med et væld af nye muligheder. Den helt nye, modul­opbyggede generation af førerhuse afspejler Scanias unikke identitet og design, og de fremstilles i det nyopførte produktionsanlæg i Oskarshamn i Sverige.

Scanias nye generation af lastbiler er designet, udviklet og produceret af Scanias egne designere. Førerhusenesudseende har en markant Scania identitet og signalerer fremtid samt autoritet og tilstedeværelse, som kun en ægte lastbil fra premiumklassen kan udtrykke.

Det grundlæggende design af førerhusene blev udviklet i tæt samarbejde med Scanias søsterselskab Porsche Engineering. Det nye førerhusprogram deler ikke komponenter med Scanias eksisterende førerhuse, men de karakteristiske Scania-egenskaber er videreført og videreudviklet.

Fire fokusområder

Den nye generation er blevet udviklet med fokus på nogle overordnede funktioner: chaufførmiljø, brændstoføkonomi, optimal udnyttelse af kabineplads og maksi­mal pålidelighed. Disse krav af­spejler sig i detaljerne såvel som i det overordnede design.

Inden for rammerne af Scanias modulopbyggede system snakker vi ultimativt om intet mindre end 24 forskellige basisudførelser af førerhuse, når alle varianter er på plads. Dette sætter Scania i stand til at skræddersy den rigtige kundeløsning for alle anvendelsesområder, uanset om fokus ligger på kabineplads, brændstoføkonomi, maksimal komfort eller størst mulig lastekapacitet.

Der anvendes højstyrkestål i førerhusstrukturen. De forskellige strukturelementer er formet ved hjælp af presning eller rulning, før de samles med forskellige svejseteknikker, laserlodning eller højteknologiske sammenføjningsteknikker og derefter udgør en særligt robust, selvbærende struktur.

- Udviklingen af nye førerhuse til tunge lastbiler i premiumsegmentet er en meget kompleks proces, siger Göran Hammarberg, chef for førerhusudvikling hos Scania. “Synlighed, komfort, lovkrav, ergonomi, enkle reparationsprocesser, lav vægt og høj sikkerhed er bare nogle af de mange krav, som uanset anvendelsesområde skal tilgodeses, uden at der indgås åbenbare kompromisser. Vi er ovenud tilfredse med det, som vi har opnået, og vi er overbevist om, at disse lastbiler vil sætte nye standarder inden for branchen.

Form og funktion går hånd i hånd

- Vi har lagt et utroligt stort arbejde i at identificere, udtrykke og på en designmæssig intelligent måde fremhæve de kvaliteter, som brandet Scania repræsenterer, udtaler Kristofer Hansén, Scanias chefdesigner og personen bag det visuelle design af det nye lastbilprogram.

- Vores mål er at skabe et meget attraktivt produkt, som formidler en sand Scania-følelse samtidig med, at produktet også er omhyggeligt designet helt ned til mindste detalje, så det opfylder funktionskravene.

Hvad angår eksteriøret har Scania lagt stor vægt på aspekter omkring aerodynamik og dermed brændstofforbrug. Hver eneste overflade på fronten, langs siderne og endda under køretøjet er optimeret med tanke på så lav cw-værdi som muligt. Selv komponenter som vinduesviskere, sidespejle og alle former for forskellige lygter er designet med dette for øje. Et konkret eksempel er, at solskærmen, som er standard i branchen, ikke er standardudstyr. Selv udstyr såsom vindafvisere og sideskørter er omhyggeligt integreret i det overordnede design og fik lige så stor opmærksomhed under udviklingsfasen.

- I vores jagt på faktorer, som indvirker negativt på brændstofforbruget, har aerodynamik været en særlig vigtig faktor, siger Göran Hammarberg, chef for førerhusudviklingen hos Scania.

- Sammenlignet med vores modeller fra den nuværende generation, som allerede indtager en førerposition i branchen, har vi yderligere reduceret cw-værdien. Dette indvirker øje­blikkeligt på brændstofforbruget, hvor de aerodynamiske forbedringer alene resulterer i 2% brændstofbesparelse. Set over en langturslastbils samlede levetid vil dette have en betydelig indvirkning på både rentabilitet og miljø, ikke mindst når man tænker på, hvor ekstremt mange kilometer denne køretøjstype kører i løbet af sin levetid.

- Det er et spørgsmål om umiddelbart små, men i det lange løb afgørende detaljer og funktioner, understreger Kristofer Hansén, Scanias designchef.

- Alle spaltemål og tolerancer er minimeret. God aerodynamik hjælper også med til at sænke støjniveauet både in­den i og uden for køretøjet. Det samme gælder udpræget brug af støj- og vibrationsab­sorberende materiale, såsom tæpper og ekspanderende dæmpningsmateriale i forskellige hulrum.

Et vigtigt aspekt omkring design af lastbiler er at vise køretøjets funktioner samtidig med, at det klart kommunikeres, at der er tale om et professionelt arbejdsredskab.

- Hver eneste linje og formgivne element er designet med henblik på at beskrive - ogogså fremhæve - køretøjets funktioner, dets holdbarhed og den stolte arv, som en Scania altid viderefører, fremhæver Kristofer Hansén.

- Vi har systematisk opbygget alle komponenter, så de udgør en samlet helhed, som udstråler harmoni og dyna­mik, på trods af, at der er tale om et robust arbejdsredskab, i hvilket alle elementer er en del af vores avancerede modulopbyggede system.

Optimal plads i S-førerhuset

Uanset hvilket førerhus, kunden vælger, får vedkommende endnu mere gene­røs kabineplads end tidligere. Dette skyldes til dels den mere effektive pladsudnyttelse og det faktum, at førerhuset indvendigt er vokset to tommer i længden. Men den nye generation har generelt set også et højere loft.

- Vores nye standardtag er 10 cm højere end det nuværende standardtag, siger Kristofer Hansén, Scanias designchef.

- Og selv modellerne med højt tag er mere rummelige end før. Vi taler om en højdeforskel på 16 cm, som selvfølgelig vil blive særligt værdsat af dem, som både arbejder og opholder sig meget i deres køretøj.

Topmodellen er selvfølgelig det nye S-førerhus, som er udstyret med et helt plant gulv og tilbyder maksimal kabineplads. Det er det oplagte valg for kunder, som stiller de højeste krav til plads, ergonomi og funktionalitet.

- Vi ser, hvordan perspektiver undergår en konstant forandring, og hvordan vores kunders krav øges, siger Göran Hammarberg, chef for førerhusudvikling hos Scania.

Det kan ikke bestrides, at vores nye S-førerhus udstråler alt det, som vi har arbejdet med omkring faktorer såsom komfort, opbevaringsmuligheder, rummelighed, ergonomi og syn­lighed. En brugervenlige og ergonomisk udformet indstigning med fire trin fører op til en arbejdsplads, som enhver chauffør efter vores mening vil elske, når han får muligheden for at opleve den.

Afgørende forbedring af udsynet

I alle nye førerhuse er chaufførens grundposition flyttet 65 mm længere frem mod forruden og 20 mm længere ud mod siden sammenlignet med den nuværende gene­ration af førerhuse. Det er der flere grunde til, men den vigtigste sigter mod at for­bedre chaufførens position hvad angår kontrol over kørertøjet, udsyn og kabineplads (særligt i forbindelse med senge og muligheden for sædejustering).

De nye førerhuse forbedrer udsynet betragteligt takket være et større glasareal, et lavere instrumentpanel, tyndere dørsider og optimerede A-stolper. Naturligvis spillede sidespejlene også en afgørende rolle i denne forbindelse, og som standard er der designet helt nye spejle med fokus på aerodynamik og optimalt udsyn (til selve spejlene såvel som ud over og forbi dem, hvilket er lige så vigtigt). Spejlene på R- og S-førerhusene er udstyret med vidvinkelfunktion lige som de er elektrisk justerbare og opvarmede, og de undertrykker vibrationer effektivt.

Selv fronten og sidespejlene har fået et nyt design og en ny udformning, som giver både bedre udsyn og forbedret aerodynamik. Elektrisk justering findes som alternativ, og alle sidespejle kan males. Førerhusene er forberedt til installation af kameraer som ekstraudstyr eller som erstatning af et spejl.

- Godt udsyn er afgørende for køreoplevelsen og sikkerheden, og der er mange forskellige parametre, som spiller sammen for at skabe den følelse, fremhæver Kristofer Hansén, Scanias designchef.

- Al vores samlede ekspertise inden for områder som ergo­nomi, design og interfacet mellem menneske og køretøj har været anvendt i stort omfang. Nogle af resultaterne er umiddelbart til at få øje på, mens andre ikke er lige så syn­lige. Et godt eksempel på sidstnævnte er det nye viskersystem med større bue, som også er bedre til at klare sne og is, ligesom forrudesprinklerne, som nu er 20% mere effektive.

Fokus på køreoplevelsen

Scania har altid lagt stor vægt på køreoplevelsen, og den nye lastbilserie er naturligvis ingen undtagelse.

- Som chauffør er det lave tyngdepunkt af stor betydning, forklarer Göran Hammarberg, chef for førerhusudvikling hos Scania.

Det giver fordele som større stabilitet under kurvekørsel og hårde opbremsninger, uden at komforten på nogen måde påvirkes negativt. Men uan­set, hvilket førerhus eller hvilken anvendelse, der er tale om, kan jeg garantere, at Scania nu tilbyder chauffører en endnu mere dynamisk og samtidig meget sikker og forudsigelig køreoplevelse.

Som et eksempel på det, som den forbedrede bremseevne betyder, vil et typisk 40 ton vogntog under normale om­stændigheder være i stand til at reducere bremselængden med 5 procent ved nedbremsning fra fuld hastighed til stilstand. Forakslens nye posi­tion bidrager også til den forbedrede bremseevne. Ud over at være rykket 50 mm længere frem sikrer den nye aksel også bedre frigang end tidligere.

Konstante forbedringer

Scania ville selvfølgelig ikke være Scania, hvis ikke en lang række områder i køretøjerne var blevet nydesignet i tråd med Scania’s jagt på konstante forbedringer. Et typisk eksempel på en sådan ændring er, at Scanias medstyrende ekstra aksler nu styres elektrohydraulisk. Dette giver en lang række fordele såsom mulig forøgelse af styreudslag fra 14 til 19 grader, 30 kg lavere egenvægt, 9 ton akselkapacitet ligesom selve installationen tilbyde optimale pladsforhold ifm. opbygningsarbejde

Global premiere for gardinairbags i tunge lastbiler

Scanias nye førerhusgeneration kan leveres med gardinairbags, som er integreret i førerhusets tag - en teknik som aldrig før er set anvendt i lastbiler. Sammen med brug af sikkerhedssele er gardinairbaggene en afgørende sikkerhedsfunktion, når det drejer sig om at forebygge en af de mest almindelige typer ulykker med alvorlige konsekvenser for lastbiler: når lastbilen, f.eks. som følge af en undvigemanøvre, skrider ud og ruller rundt.

“Det lastbilprogram, som vi præsenterer nu, er resultatet af tusindvis af personers arbejde og en meget stor investering over en lang årrække, siger Göran Hammarberg.

Vi er meget stolte over resultatet, og nu glæder vi os virkelig over at kunne præsentere potentielle kunder for alle de nye løsninger og serviceydelser.

Yderligere oplysninger om aktiv og passiv sikkerhed i Scanias nye lastbilprogram præsenteres i en separat pressemeddelelse.

• bæredygtighed
  • miljørigtig kørsel
  • ny scania
  • lastbilchauffører
  • co2
  • brændstoføkonomi

Scania beskæftiger i alt cirka 900 medarbejdere, som arbejder med reparation og service af store køretøjer, reservedele og serviceaftaler, salg af busser og lastbiler, finansierings- og forsikringsløsninger til vognmænd, marketing, teknik, IT, HR og økonomi samt chauffør uddannelse på i alt 26 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.