Silkeborg indsætter miljøvenlige gasbusser fra Scania

Søndag den 26. juni 2016 var dagen, hvor borgerne i Silkeborg fik nye Scania Citywide-busser, som skal køre på CO2-neutral biogas.

De nye gasbusser blev leveret ved en officiel ceremoni i Silkeborgs bymidte. Der var i dagens anledning også åbent hus for borgerne til at besøge busanlægget hos Tide Bus på Bredhøjvej.

Gasbusserne - Scania Citywide LE CNG 4x2 - skal indfri Silkeborg Kommunes ønske om at nedsætte CO2-udslippet i byen med omkring 1.500 ton årligt, og operatøren Tide Bus Danmark A/S har etableret sig med et nyanlagt gastankningsanlæg, vaskeanlæg, værksted og administrationsbygning. Nature Energy står for selve driften af gastankningsanlægget.

Scania-busserne er udstyret med den miljøvenlige Euro 6-gasmotor, der lever op til de strengeste EU-krav. Scania har allerede i dag flere års erfaring med Euro 6-gasmotorer, som performer fantastisk og er særdeles stabile i drift.

Fakta om biogas

Biogas er et vedvarende brændstof med gode emissionsegenskaber. Det alternative drivmiddel foretrækkes af nogle operatører og myndigheder af adskillige grunde. Emissionerne er lave, og motorens støjniveau er reduceret. Scanias udviklingsafdeling har optimeret gasmotoren, så effektiviteten næsten er den samme som for en dieselmotor. CO2-reduktionen er 100% ved benyttelse af 100% biogas.

• Kollektivtrafik

• co2
  • busser
  • biogas
  • tide bus
  • silkeborg
  • miljø
  • citywide

Scania beskæftiger i alt cirka 900 medarbejdere, som arbejder med reparation og service af store køretøjer, reservedele og serviceaftaler, salg af busser og lastbiler, finansierings- og forsikringsløsninger til vognmænd, marketing, teknik, IT, HR og økonomi samt chauffør uddannelse på i alt 26 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.

Erik Rolvung

Direktør, Bus & Coach Scania busser +4525518029