ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV smider forklædningen til verdenspremieren i december.

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV er på vej

Inden verdenspremieren er coupé-modellen af ŠKODAs elektriske SUV endnu i camouflage. Trods den er man ikke i tvivl om, at ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV er en elbil med attitude. Den kommer med tre drivlinjer – med eller uden firehjulstræk – og er stort set lige så rummelig som ENYAQ iV.

ŠKODA-kunder over hele verden har taget godt imod elbilen ENYAQ iV. Siden verdenspremieren for et år siden er der på verdensplan bestilt cirka 70.000 af ŠKODAs elektriske SUV. Nu kommer coupé-modellen, som får verdenspremiere 7. december og danmarkspremiere sommeren 2022.

Trods camouflagen er man ikke i tvivl om den væsentligste forskel på de to elbiler: designet. Coupé-designet giver ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV et mere emotionelt design, og gør den samtidig mere aerodynamisk.

Længere og højere end ENYAQ iV

Med en længde på 4.653 mm og en højde på 1.617 mm er ENYAQ COUPÉ iV 4 mm længere og 1 mm højere end ENYAQ iV. Bredden på 1.879 mm og akselafstanden på 2.765 mm er den samme. Dermed er ENYAQ COUPÉ iV også stort set lige så rummelig som ENYAQ iV, selvom den faldende taglinje tager en anelse af pladsen i bagagerummet. Hvor ENYAQ iV har 585 liter bagagerumsplads, har ENYAQ COUPÉ iV 570 liter.

I kabinen bliver oplevelsen af rummelighed forstærket af panoramaglastaget, som er standardudstyr. Det samme er interiørtemaet Design Selection Loft, der giver en oplevelse af en moderne, hjemlig og familievenlig stue. Derudover er der en håndfuld andre Design Selections at vælge imellem, hvor f.eks. Design Selection Lodge har sædeindtræk af 40 procent ren uld og 60 procent polyester. Sidstnævnte er produceret af genbrugte PET-flasker – der går cirka 318 plasticflasker på et sæde.

Længste rækkevidde af alle ENYAQ iV-modeller

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV kommer med tre drivlinjer – med eller uden firehjulstræk. ENYAQ COUPÉ iV 60 har et batteri på 62 kWh (netto 58 kWh) og en elmotor på 132 kW (179 hk)/310 Nm, mens ENYAQ COUPÉ iV 80 har et batteri på 82 kWh (netto 77 kWh) og en elmotor på 150 kW (204 hk)/310 Nm. Kombineret med coupe-designets ekstra gode aerodynamik har ENYAQ COUPÉ iV 80 den længste rækkevidde af alle ENYAQ iV-modeller – mere end 535 km (WLTP) på en fuld opladning.

De to modeller har baghjulstræk, men vil man have firehjulstræk, er der desuden ENYAQ COUPÉ iV 80x. Den har ligeledes et batteri på 82 kWh (netto 77 kWh), og den ekstra elmotor ved forakslen får den samlede systemydelse op på 195 kW (265 hk)*/425 Nm.

Alle ENYAQ COUPÉ iV-modellerne kan lade med 11 kW AC, ligesom lynopladning med op til 125 kW DC er en mulighed. Så tager en opladning (5-80 procent) af det største batteri cirka 38 minutter.

* Maksimal elektrisk effekt 195 kW (265 hk): Den maksimale effekt er tilgængelig i maksimalt 30 sekunder, udregnet i forhold til UNGTR.21. Mængden af tilgængelig motorkraft i de individuelle kørselssituationer afhænger af temperaturen i batteriet, udetemperaturen, SOC (opladningsniveau) og batteriets tilstand eller fysiske alder. For at den maksimale effekt skal være tilgængelig, skal batteriets temperatur ligge mellem 23 og 50 grader celsius og et SOC på mindst 88 %. Afvigelser i forhold til de førnævnte parametre kan føre til reduceret motoreffekt eller ingen mulighed for maksimal effekt. Temperaturen i batteriet kan indirekte i en vis udstrækning påvirkes af brugen af bilens klimaanlæg, og SOC kan for eksempel justeres i bilen. Mængden af tilgængelig motorkraft på et specifikt tidspunkt vises i bilens ”Power-display”.

ŠKODA har over 120 års tradition for bilproduktion og lige siden bilindustriens tidlige dage, har ŠKODA lavet banebrydende teknologier og bestræbet sig på at tænke anderledes. De næste år bliver grønne for ŠKODA, idet ŠKODA vil have flere end 10 biler med eldrift inden udgangen af 2022. Derudover investerer fabrikken hele to milliarder euro i alternative drivlinjer og nye mobilitetsservices.