ŠKODA VISION 7S er en ny konceptbil, der både viser ŠKODAs nye design og bliver til én af tre nye elbiler fra ŠKODA.

Verdenspremiere på konceptbilen ŠKODA VISION 7S

VISION 7S afslører, hvad man kan forvente fra ŠKODA de kommende år. Den syvpersoners konceptbil bliver til én af tre nye elbiler fra ŠKODA, og den udstikker ŠKODAs designlinje for alle nye modeller fremover – inkl. de nye SUPERB og KODIAQ.

Først begyndte ŠKODA stolt at skrive sit navn på bagklappen af alle ŠKODA-modeller. Nu er turen kommet til kølerhjelmen.

Det viser den helt nye ŠKODA VISION 7S, som har haft verdenspremiere i Prag, Tjekkiet. I sig selv er den syvpersoners konceptbil med 89 kW-batteri, 200 kW-lynladning og over 600 kilometers rækkevidde (WLTP) interessant, for den bliver én af tre nye elbiler, som ŠKODAs kunder kan glæde sig til at se senest i 2026. De øvrige to elbiler er henholdsvis en lille elbil og en kompakt SUV.

Mindst lige så interessant er det, at ŠKODA VISION 7S viser det nye design, som alle nye ŠKODA-modeller vil blive skulptureret efter mange år frem. Det gælder også de nye SUPERB og KODIAQ, som får verdenspremierer i andet halvår 2023, og faceliftet af OCTAVIA i 2024.

Smallere og bredere kølergrill

Nu vi er ved ‘ansigtet’, er det ikke kun et farvel til ŠKODA-logoet, som er markant på fronten af VISION 7S. Konceptbilen introducerer også ŠKODAs nye såkaldte Tech-Deck Face, hvor kølergrillen er betydeligt smallere og bredere end hidtil, samtidig med de lodrette ribber er erstattet af sort glas, som skjuler bilens sensorer.

Forlygterne danner et T i hver side af fronten med LED-kørelyset som den vandrette streg, og T’erne er også at finde på bagenden, hvor ŠKODA ellers har været kendt for C-formede lygter.

Forkofangeren har syv lodrette luftindtag, som hjælper med at køle batteriet, og et synligt bundskjold i aluminium understreger bilens robuste udtryk.

Integreret barnestol i midterkonsol

Bagdørene er hængslet bagtil, og fraværet af B-stolper giver nem indstigning i den rummelige kabine. Indvendigt stiller ŠKODA VISION 7S med både nyt design og nytænkning for at give maksimal komfort og sikkerhed til alle i bilen. F.eks. har den gennemgående midterkonsol en integreret barnestol i midten af bilen – det sikreste sted i bilen – og forsædepassagererne kan holde øje med den lille via et kabinekamera, hvor billedet bliver vist, hvor som helst man ønsker det, på den 14,6” store touchskærm.

Interiøret er dynamisk og tilpasser sig alt efter, om man kører eller tager en pause. Under kørsel er alle instrumenter inkl. den opretstående touchskærm i en ergonomisk optimal position. Og når man slapper af – f.eks. under opladning – kører rat og instrumentpanel frem, skærmen drejer til vandret position, og sæderne på første række drejer en anelse ind og lænes tilbage, så passagererne på bagsæderne har godt udsyn til skærmen. Sæderne på anden række kører ligeledes en anelse tilbage for at øge komforten.

Simply Clever-rygsække

Apropos udsyn har ŠKODA VISION 7S et nydesignet rat, der er fladt i top og bund, så det ikke tager udsynet til det digitale cockpit. Desuden vil tilhængere af knapper, der giver hurtig og sikker betjening af udvalgte funktioner i stedet for at skulle betjene alt på én skærm, glæde sig over, at ŠKODA bevarer dem i VISION 7S. De har tilmed haptisk berøringsfeedback, ligesom knapperne på rattet og i dørene også har det.

Ingen ny ŠKODA uden nye Simply Clever-løsninger. F.eks. har VISION 7S rygsække, som sidder fast med magneter på bagsiden af sæderne – klar til en rask gåtur med familien. Og inspireret af bøhmisk krystal er der en stor krystal på instrumentpanelet, som ved hjælp af farver tydeligt viser batteri- og ladestatus – også når man befinder sig uden for bilen.

ŠKODA VISION 7S er tænkt til en aktiv fritid, og det kommer også til udtryk i det hårdføre og bæredygtige materialevalg. Således er for- og bagkofangere samt bunden i VISION 7S lavet af genbrugt gummi fra dæk, og al polyester i kabinen er ligeledes genbrugsmateriale.

ŠKODA har over 120 års tradition for bilproduktion og lige siden bilindustriens tidlige dage, har ŠKODA lavet banebrydende teknologier og bestræbet sig på at tænke anderledes. De næste år bliver grønne for ŠKODA, idet ŠKODA vil have flere end 10 biler med eldrift inden udgangen af 2024. Derudover investerer fabrikken hele to milliarder euro i alternative drivlinjer og nye mobilitetsservices.