SMEG VINDER TO PRISER VED “2013 GOOD DESIGN AWARDS”

SFP140 Smeg ovne

SMEG500b Smeg køleskab

Good Design Award, grundlagt i Chicago i 1950, er en international anerkendelse for banebrydende produkter inde for industrielt design. Prisuddelingen afholdes af Chicago Athenaeum - Museum of Architecture and Design, én af de mest prestigefulde kulturelle institutioner og det eneste Arkitektur- og Designmuseer i USA, der samarbejder med European Centre for Architecture, Art, Design and Urban Studies. Hvert år evaluerer en gruppe af eksperter fra hele verden formgivningen, materialerne og funktionaliteten af mere end 500 projekter fra over 48 lande, og belønner dem for deres innovation inde for design og æstetik. Blandt dette års prisvindende projekter var SMEG500-køleskabet og SFP140-ovnen

Der blev uddelt en 2013 Good Design Award til Smeg SFP140 Linea æstetik ovnen og til SMEG500-køleskabet (resultatet af samarbejdet med Fiat & Italia Independent). Smeg vandt de selv samme priser i år 2010 for Marc Newsons produkter fra æstetik-serien og i 2012 for PVB750-2E koncept gaspladen.

De prisvindende produkter i 2013 er to meget forskellige produkter. Til fælles har de dog en grundig stilistisk research, Made-in-Italy-kvaliteten og fortræffeligheden, der altid har adskilt Smeg fra konkurrenterne. Produkterne kombinerer en brugervenlighed med den bedst mulige præstation, den maksimale funktionalitet og et cutting-edge design.

Smeg SFP140-ovnen er designet og udviklet internt i Smeg takket være virksomhedens 65 års ekspertise. Ovnen er designet med formålet at gøre madlavning til en hverdags-nydelse med dens mange brugervenlige funktioner. SMEG500-køleskabet er resultatet af sammenslutningen af to førsteklasses Made-in-Italy-producenter: Smeg og Fiat. Køleskabet, der er et yderst enestående objekt, er udviklet i samarbejde med idé-bureauet Italia Independent med tanke på, at et køleskab ikke bare er et køkkenapparat, og at en kølerhjelm ikke bare er en del af en bil.

“Det er altid en ære og en fornøjelse at modtage priser af denne kaliber. – siger Vittorio Bertazzoni, Direktør af Smeg – det betyder, at SMEG’s kerneværdier, som i høj grad indhyller den italienske evne til at skabe produkter af fremragende kvalitet–ikke bare i design, men også i forhold til innovation, fortsætter med at finde støtte uden for vores grænser. I tilfældet med SMEG500 er tilfredsstillelsen endnu større, eftersom dette produkt, som også er resultat af Italia Independents kreativitet, er en hyldest til virksomhedens historie og til min bedstefar, som begyndte at arbejde med Fiat efter 2. Verdenskrigs ende.”

• awards
  • samarbejder