Tag action nu: Ændringer af emballageregler vil forårsage store mængder af plastikforurening

Pressemeddelelse -

Opfordring til at rette fejl i foreslåede ændringer af EU's forordning om emballage og emballageaffald (PPWR), der vil straffe genanvendelige materialer som pap, samtidig med at plastindustrien fremmes.

Af Saverio Mayer, CEO Europe Smurfit Kappa

Forestil dig, at du har ansvaret for at regulere emballage i EU. Du indfører nogle nye regler for at reducere affald og forurening. Så langt så godt. Men så afsløres det, at et ændringsforslag, der kræver genbrug af emballage, vil forårsage en oversvømmelse af plast. Det er præcis det modsatte af, hvad du forsøger at opnå. Stemmer du alligevel for ændringen?

Svaret er indlysende. Men det er netop det dilemma, som EU nu står over for, når ændringsforslag til forordningen om emballage og emballageaffald drøftes.

Alle støtter det, EU ønsker at opnå med denne forordning. Men de seneste ændringsforslag virker mod hensigten. De vil indføre obligatoriske genbrugsregler for transportemballage på en for generel måde. I praksis vil denne beslutning straffe genanvendelige materialer som pap og samtidig fremme plastindustrien.

En analyse fra brancheorganisationen FEFCO har vist, at i stedet for at blive reduceret betydeligt vil mængden af unødvendig plasttransportemballage, der produceres, fordobles inden 2040(1). Det er ikke muligt at genanvende plastik uden at gøre det mere giftigt. Men det betyder ikke, at vi skal give op og acceptere, at det er et godt alternativ at producere store mængder mere til genbrug.

"I stedet for at blive reduceret betydeligt vil mængden af unødvendig plasttransportemballage, der produceres, fordobles inden 2040."

Hele vores forretning hos Smurfit Kappa er bygget op omkring at reducere emballagens miljøpåvirkning på planeten og forbedre forsyningskæderne for milliarder af mennesker. Vi bruger vores ekspertise inden for innovation til at udvikle bæredygtig emballage, især erstatninger for plast. Disse er vedvarende, genanvendelige og biologisk nedbrydelige. Vi genbruger fibrene i vores kasser 25 gange i løbet af deres levetid. Til sidst vender de bare tilbage til naturen.

"Plastik forgår aldrig. Det er fremstillet af fossile brændstoffer, og kun 9 procent genanvendes(2) globalt. Dette er en frygtelig kombination. Selv den lille mængde plastik, der i sidste ende genanvendes, vil en dag blive brændt og frigive CO2 eller ende som affald. Det bliver ikke en del af planeten igen på samme måde som pap".

På den anden side er papirbaserede produkter fuldt ud vedvarende, genanvendelige og biologisk nedbrydelige. Især pap spiller en vigtig rolle i EU's omstilling til en cirkulær økonomi.

Vi har et fremragende, højteffektivt genbrugssystem til pap med en genanvendelsesgrad på over 90 procent, det højeste af alle emballagematerialer i Europa. Bølgepapemballage har et gennemsnitligt genanvendelsesindhold på 89 procent(3).

Pap bør altid bevare udelukkelse fra ethvert obligatorisk genbrugsmål. Vi har fortjent en stemme i denne debat, fordi vi fortsætter med at lede industrien på en bæredygtig måde og spiller en stor rolle i alvorligt at reducere plastforbruget. Vi indsamler brugt emballage og genbruger mere end 90 procent som en del af vores

lukkede forretningsmodel. Sidste år var 94,3 procent af vores emballage Chain of Custody-certificeret i henhold til FSC-, PEFC- eller SFI-bæredygtighedsstandarder.

"Plastik forgår aldrig. Det er fremstillet af fossile brændstoffer, og kun 9 procent genanvendes globalt. Dette er en frygtelig kombination."

Mærker som The North Face har sat mål om at reducere plastik, og vores virksomhed, Smurfit Kappa, har hjulpet dem – for eksempel ved at udfase polybags fra onlineordrer til fordel for mere bæredygtig papirbaseret emballage. Det sidste, de fleste virksomheder ønsker at gøre, er at øge mængden af plastik, de bruger. Ikke alene er det en ting kunderne går op i, men enhver virksomhed er afhængig af den naturlige verden for stabilitet og sikkerhed.

Vi ønsker ikke at rulle denne fremgang tilbage og give en sejr til fortidens økonomi. Vi antyder ikke, at der absolut ikke er plads til plastik, hvor andre metoder endnu ikke findes. Der er legitime anvendelser til ting som medicinsk udstyr eller visse væsker. Men vi taler om en fordobling af den plastemballage, der bruges til at flytte varer rundt. Det er uacceptabelt. Vi har et fremragende, højteffektiv genanvendelsessystem for pap med en genanvendelsesprocent på over 90 %, hvilket er det højeste af alle emballagematerialer i Europa.

Mål som dette bør kun indføres, hvis det er hævet over enhver tvivl, at de er gode for samfundet, de naturlige økosystemer og økonomien. Aktivister som Greenpeace har ret, når de siger, at øget brug af plast er "generelt uforenelig med en cirkulær økonomi"(4). Det er rigtigt at påpege, at der stadig er et presserende behov for at reducere plastproduktionen. Medmindre denne form for et vidtfavnende mål afvises eller ændres, vil det føre os i den modsatte retning.

(1) https://www.politico.eu/sponso...

(2) https://www.unep.org/news-and-...

(3) https://www.fefco.org/lca/

(4) https://ipen.org/news/new-greenpeace-report-calls-out-toxic-hazards-recycled-plastic#:~:text=The%20report%2C%20%22Forever%20Toxic%3A,be%20hazardous%20to%20human%20health.

Smurfit Kappa Danmark er den danske emballagevirksomhed i Smurfit Kappa-koncernen. Vi tilbyder skræddersyede emballageløsninger i bølgepap. I tæt samarbejde med vores kunder udvikler vi innovative, omkostningseffektive og attraktive produktemballager og displays, der styrker vores kunders brand. Vi råder over 6 produktionsfaciliteter i Danmark herunder Kolding, Herfølge, Vamdrup, Vejle, Varde og Ejby.

Relateret materiale

Smurfit Kappa er en af verdens førende producenter af papirbaserede emballageløsninger

Smurfit Kappa Danmark AS