Pressemeddelelse -

Interventionscentret ved Oslo Universitetshospital vinder prestigefyldt global innovationspris

Interventionscentret ved Oslo Universitetshospital og Sopra Steria modtog den 21. februar 2017 den globale pris Microsoft Health Innovation Awards for deres arbejde med at bringe Microsoft HoloLens teknologien ind på operationsstuen.

Prisen blev overrakt i Orlando, USA, under årets HIMSS (Healthcare Information and Management Systems Society), en af verdens største konferencer inden for sundhed og teknologi. Microsoft Healthcare Innovation Awards går til sundhedsaktører, der benytter Microsoft teknologi til at forbedre dagligdagen for patienter og sundhedspersonale, og som fremmer effektivisering og innovation.

Ved hjælp af Microsoft HoloLens har Oslo Universitetshospital og Sopra Steria skabt et ”mixed reality”-miljø, der er tilknyttet operationer af leverkræft patienter og børn med hjertefejl. Ved hjælp af en applikation bliver eksisterende 3D-modeller af kroppens organer visualiseret, hvilket gør det lettere for kirurger at planlægge operationer.

VUNDET PRESTIGEFYLDT PRIS: Forskningen med HoloLens i Interventionscentret og Sopra Steria har skabt internationale bølger.

Bjørn Edwin ved Oslo Universitetshospital har måske udført flere kikkertoperationer i leveren end nogen anden kirurg i verden. Han er begejstret for det, han har set af HoloLens forskningsprojektet med Sopra Steria.

- Det er en drøm, jeg har haft i lang tid. Det kan være svært at studere 2D-billeder på en skærm før operationen, så vi har over flere år udviklet en virtuel 3D-model af leveren, blodkar og tumorer til planlægning af kirurgiske indgreb. Nu hvor vi kan lægge 3D-modellen i hologram teknologien, kan vi lettere orienteret os før en planlagt operation. En effekt kan være, at vi er i stand til at spare mere af leveren, hvilket øger patientens evne til at blive opereret flere gange, fortæller Edwin.

Leder af teknologisk forskning ved Interventionscentret ved Oslo Universitetshospital, Ole Jakob Elle, fortæller, at de har arbejdet med virtualisering som en del af kirurgisk planlægning og navigation siden 2004.

- Applikationen er allerede fremragende. Man kan nemt navigere rundt i 3D-hologrammet af leveren. Flere klinikker har set løsningen og er blevet imponeret. App’en giver en oplevelse af, hvor tumoren sidder, og hvor blodkarrene løber. Det giver kirurgerne større tryghed, når de skal beslutte, hvordan de skal gå videre, fortæller Elle.

3D INNOVATION: Ved hjælp af en applikation bliver eksisterende 3D-modeller af kroppens organer visualiseret, hvilket gør det lettere for kirurger at planlægge en operation.

Kjell Rusti, administrerende direktør for Sopra Steria i Skandinavien, ser store muligheder i HoloLens teknologien.

- Dette er en utrolig spændende teknologi, der sandsynligvis vil være en vigtig del af mange menneskers liv i de kommende år, både professionelt og privat. Ny teknologi og digitalisering er i dag den største drivkraft for modernisering af sundhedssektoren. Vi er meget stolte af det arbejde, vi har udført sammen med interventionscentret fortæller han.

Laura Wallace, vicepræsident hos Health & Life Sciences hos Microsoft, mener, at intelligent teknologi kan hjælpe sundhedsvæsenet gennem en tid med store omvæltninger og udfordringer.

- Det handler om at dele og fortolke oplysninger på en måde, der fremmer både organisationer, samfund og enkeltpersoner. Dette års modtagere af Microsoft Healthcare Innovation Awards bruger udstyr, platforme og cloud-tjenester fra Microsoft for at nå sine mål om øget patientinddragelse og bedre koordinering af sundhedsydelser, fortæller Wallace.

Forud for dette års prisuddeling modtog Microsoft nomineringer fra mange forskellige aktører verden over inden for sundhedsområdet. En fagtung jury valgte årets vindere baseret på, i hvor stor grad deres innovationsprojekter leverer banebrydende resultater, som fremover kan være med til at drive digitaliseringen af sundhedsvæsenet på en måde, der kommer flere mennesker til gode. Vinderne er fremhævet på denne side samt på Microsofts sundhedsblog.

Om Oslo Universitetshospital

Oslo Universitetshospital er et lokalt hospital for dele af Oslos befolkning, et akuthospital for store dele af Oslo området, et regionshospital for beboerne i Helse Sør-Øst og har en række nationale opgaver. Hospitalet er landets største med over 20.000 ansatte og et budget på 22 mia. kroner. Oslo Universitetshospital står for en stor del af medicinsk forskning samt uddannelse af sundhedspersonalet i Norge.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

• #soprasteria
  • sundhed
  • hololens
  • microsoft
  • #offentligsektor
  • #konsulentselskab
  • #it
  • teknologi

Sopra Steria er et ledende internationalt konsulentselskab med en af markedets mest omfattende ydelsesporteføljer inden for digitalisering. Selskabet tilbyder strategiudvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemudvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisationer i Skandinavien med at påtage sig et digitalt lederskab inden for sin branche. Selskabet har 38.000 medarbejdere i 20 lande og havde en omsætning på 27 milliarder kroner i 2015.

I Skandinavien sørger 1300 medarbejdere for en årlig omsætning på 1,5 milliarder kroner.

Pressekontakt Marketing- og kommunikationsdirektør, Skandinavien +47 970 28 616