Fakta om hovedpuder.

Ergoterapeuten- om hovedpuder.

For mange er hovedpuden noget meget privat, min helt egen. Gad vist om ikke de fleste ville kunne genkende deres egen pude i en blindtest blandt mange andre? Men hvorfor er denne hovedpude nu så vigtig og svær at undvære?

Puden skal sørge for at nakke og hoved er i samme stilling om natten, som når vi står ret op!!!

Hvordan puden skal klare denne opgave for dig, afhænger af mange ting. Sovestilling, kropsbygning, sengens komfort for bare, at nævne nogle få.

Bruger du to hovedpuder bør du kasserer dem begge og anskaffe dig en pude der passer til dig og den måde du sover på.

En hovedpude er en forbrugsvare der bør skiftes hvor 2.-3. år. Især pga. hygiejne men også pga. komfort. Med tiden falder hovedpuden sammen og giver kun minimal støtte til hoved og nakke. Desuden kan ikke alle affaldsstoffer i hovedpuden afvaskes. Sammenlign med et par sko. Hvis du køber gode sko, og derefter bruger dem 8 timer 365 dage om året, 2-3 år i træk. Ja, så vil de fleste være med på at skoene er slidte, og bør udskiftes med et par ”friske”.

Giv dig god tid når du køber puden. Prøv den, i en seng i forretningen, der minder om din egen derhjemme. Og prøv så flere forskellige typer, faconer og materialer.

Berit kloster

Ergoterapeut