STARK i den grønne førertrøje med indeklimamærkede malinger

Et sundere og mere behageligt indeklima bliver fremover et væsentligt krav til bæredygtigt byggeri. Derfor har byggecenterkæden STARK allerede nu som en af de første valgt at certificere sine RAW-malinger til indendørs brug med Dansk Indeklima Mærkning. Det vækker glæde hos slutbrugerne: ”Vi kommer med tiden til at stille krav om brug af certificerede produkter, når vi udbyder maleropgaver,” fortæller boligselskabet Bovia.

Bæredygtighed handler ikke kun om at reducere energiforbruget i bygningsmassen, men i stigende grad også om at sikre et godt indeklima. Byggecenterkæden STARK har derfor valgt at certificere samtlige indendørs overflademalinger til vægge, paneler og lofter i sit RAW-program til professionelle malere med Dansk Indeklima Mærkning.

Ordningen, der administreres af Teknologisk Institut, stiller høje krav til produkternes påvirkning af indeklimaet i brugsfasen. Certificeringen dokumenterer således, at RAW-malingerne ikke afgiver skadelige stoffer eller giver lugtgener.

Krav om certificeret maling ved fremtidige udbud
Hos boligselskabet Bovia, der består af AAB Kolding og Billund Boligforening og desuden administrerer Lunderskov Boligforening og Den Almene Boligorganisation Grønnevangen, ser man positivt på, at STARK har valgt at certificere RAW-malingerne med Dansk Indeklima Mærkning. Boligselskabet lægger nemlig stor vægt på at kunne tilbyde nye beboere lejligheder med et moderne indeklima i høj kvalitet.

- Bæredygtighed og ikke mindst indeklima fylder mere og mere. Vi kommer derfor med tiden til at stille krav om certificerede produkter, når vi udbyder maleropgaver, udtaler byggeteknisk chef Niels Klausen fra Bovia.

Nem adgang til indeklimamærket maling
Certificeringen af RAW-malingerne fra STARK betyder, at en boligforening eksempelvis kan forsikre kommende beboere om, at de trygt kan opholde sig i de nymalede lejligheder, når der står RAW på malerbøtterne. Men certificeringen betyder også, at malerne får nemt ved at dokumentere over for bygherre og bygherres rådgiver, at malingerne efterlever markedets højeste indeklimakrav.

- Vi har som en af de første på markedet valgt at certificere malingerne med Dansk Indeklima Mærkning. Det skyldes, at ordningen specifikt handler om indeklima og dermed dokumenterer, at malingerne er 'til at være i stue med', fortæller kategori- og markedschef Bo Vestergaard fra STARK, som er Danmarks førende leverandør til professionelle i byggeriet.

- Et sundt og behageligt indeklima er en vigtig del af det bæredygtige byggeri og kommer alle til gavn, uanset om man er slutbruger eller udførende. Derfor har vi også gjort adgangen til de certificerede malinger så let som mulig ved at udbyde dem sammen med resten af det komplette RAW-program i samtlige af vores 90 byggecentre over hele Danmark og i Grønland, understreger han.

Derudover har STARK under udviklingen af RAW-malingsprogrammet, som produceres hos en af verdens førende malingsproducenter i Tyskland, lagt vægt på malingernes funktionalitet. Malingerne har således en fremragende dækkeevne og er lette at rulle ud. Det gør, at malerne udover at sikre slutbrugerne et dokumenteret godt indeklima sparer værdifuld arbejdstid under udførelsen.

• maling
  • maler