Stærk indsats af danskerne under Nordic Cup i TIMBERSPORTS®

Bo Anderson, 23 og Esben Pedersen, 23, udviste stor styrke under Nordic cup i TIMBERSPORTS® i norske Hamar. Esben Pedersen satte ny personlig rekord i Single Buck, og Bo Andersen fik en tredjeplads i sin klasse.

I weekenden løb den anden delkonkurrence i Nordic Cup af stablen i norske Hamar. Fra Danmark deltog atleterne Bo Andersen og Esben Pedersen. Bo Andersen har tidligere debuteret i både nationale og internationale konkurrencer i foråret, mens det for Esben Pedersen var første konkurrence i år. Bo Andersen fik en tredjeplads i Rookie-klassen trods diskvalificering i disciplinen Stock Saw.

– Jeg blev diskvalificeret i Stock Saw, fordi jeg ikke kunne save en hel træskive. Jeg stod på den første skive, og så kørte saven på en måde, så jeg måtte starte forfra, men i Underhand Chop gik det virkelig godt, siger Bo Andersen.

I disciplinen Single Buck fik den danske deltager Esben Pedersen god fart i saven og satte ny personlig rekord med en tid på 00:20,00, som sammenlignet med hans gamle rekord på 00:30,19 sekund er en utrolig flot præstation. Ud over en god indsats bød konkurrenceweekenden også på god stemning, beskriver Esben Pedersen.

– Det er virkelig sjovt. Det er et inkluderende miljø, og nordmændene og svenskerne er utrolig gode, siger Esben Pedersen. Vi har ikke så meget skov og så stærke skovtraditioner som vores nabolande. Vi vil meget gerne til VM, men så bliver vi måske nødt til at begynde at tage til de sydsvenske skove for at smugtræne i asp, smiler han.

Hjemme i Danmark konkurrerer man i træsorten poppel, og de træner i at hugge i ask. I den anden nordiske cup i TIMBERSPORTS® blev de stillet over for en ny træsort, asp. Alligevel gik det godt for de danske atleter.

– Asp er en meget hård træsort, og den passer ikke så godt til vores økser, fortæller Esben Pedersen.

Flere konkurrencer i 2022
For de danske atleter venter næste konkurrence i Nordic Cup. 6.-7. august konkurrerer de i Orsa, Sverige, igen Nordic Cup, efterfulgt af det store Nordiske Mesterskab 27.-28. august. Der har de norske PRO-atleter mulighed for at kvalificere sig til det individuelle VM i Partille Arena, Sverige, den 28.-29. oktober.

Resultat fra Nordic Cup, fredag:
PRO: 1. Emil Hansson (SE), 2. Ferry Svan (SE), 3. Pontus Skye (SE).

Rookie: 1. Edvin Karlsson (SE), 2. Adam Bjöns (SE), 3. Bo Andersen (DK).

Damer: 1. Tove Njåstad (SE), 2. Åsa Nordberg (SE).

Intermediate: 1. Emil Svensson (SE), 2. Viktor Clarmo (SE), 3. Peter Eriksson (SE)

Du kan læse flere nyheder fra TIMBERSPORTS® Danmark her.

Emma Birgersson

Pressekontakt PR- og kommunikationsansvarlig +46 73-736 23 14