Billedet er fra i sommers - lækker plæne, ik?

Forår - og hva´så?

Allerede nu er krokus begyndt at spire, og erantis har været fremme længe. - Der er ingen tvivl, vi er på vej mod lysere - og varmere tider!

Jeg kigger på plænen - den ser vinterflad ud, du ved, sådan rigtig træt, uden energi, somom den ikke rigtigt tror på, at det her kan lykkedes, at det sådan rigtig bliver forår igen. - Jeg kender det jo fra mig selv, - men så er der altid en ven, der hanker op i mig, der ryger en energibar indenbords, eller jeg tager på ferie og får lidt lys. - Men det er altså lidt svært at gøre det samme med plænen - hmmm, eller er det?

Jeg arbejder for Stihl, og sidste år da jeg brokkede mig over min livløse plæne, blev jeg præsenteret for en vertikalskærer. - Den kaldes også en plænelufter, - i mine øjne et lidt mere sigende og flatterende navn. Nå men, - jeg var skeptisk. En maskine der stikker huller i min plæne, fjerner alt det grønne, (min kollega kaldte det mos og ukrudt...), og efterlader plænen endnu mere trist, - hvad skulle det gøre godt for?

Efter en måned jublede jeg! - Ikke blot var mosset væk, (nårh ja - også en stor del af ukrudtet), men plænen var grøn, ensartet og nærmest struttede af sundhed. - Og jeg havde ikke engang brugt kunstgødning! - Nu tænker du sikkert at; "Ja efter en måned med godt vejr og lidt regn strutter min plæne også", - meget muligt, men min havde ikke "struttet" i årevis. Det viste sig nemlig at fordi den er så gammel som den er, så er rodnettet stort og tæt. Faktisk så tæt at vand og næring har rigtig svært ved at trænge ned. - Derfor har bla. ukrudt nemt ved at brede sig, og er der lidt skygge på plænen, kommer mosset med garanti. Vertikalskæreren, eller plænelufteren som jeg hellere vil kalde den, - skærer huller i jordoverfladen, og fjerner samtidig både dødt græs, ukrudt og som allerede nævnt mosset! - Det betyder at vand og næring rent faktisk kommer ned i jorden - ikke bare lægger sig på overfladen og venter på bedre tider...

Min plæne skal i hvert fald have en tur igen i år!