Dr. Nikolas Stihl (i midten), formand for STIHL Advisory Board og Supervisory Board, indvier det nye STIHL centrallager i Völklingen sammen med repræsentanter fra STIHL og Hellmann.

STIHL har åbnet nyt centrallager – 58.000 kvm moderne logistikløsninger

Den 14. november åbnede den internationale familievirksomhed STIHL sit nye centrallager i Tyskland. Lageret drives af Hellman Worldwide Logistics og skal, ud over større kapacitet, medføre støre effektivitet og optimal positionering inden for det fremtidsstærke batterisegment.

Mandag den 14. november slog STIHL dørene op til deres nye, højteknologiske centrallager i Völklingen, Tyskland. For STIHL indebærer den samlede størrelse på 58.000 kvm større lagerkapacitet og samtidig en forbedring af koncernens logistiske effektivitet og tempo. Det nye lager opbevarer og distribuerer de batteridrevne produkter, som fremstilles på fabrikken i Tirol, som derefter leveres til alle datterselskaber og autoriserede STIHL forhandlere. De første leverancer fandt sted via Völklingen allerede i august 2022, og i januar 2023 skal centrallageret være i fuld drift.

Med centrallageret i Völklingen eliminerer vi ikke alene eksisterende og forudseelige kapacitetsflaskehalse, men positionerer os også optimalt med henblik på vækst, især inden for batterisegmentet, siger Dr. Nikolas Stihl, formand for STIHL Advisory Board og Supervisory Board, og fortsætter:

– En aktør kan kun forblive markedsførende i vores branche, hvis deres hurtighed og omkostningseffektivitet inden for logistikken er internationalt konkurrencedygtig i det lange løb.

Effektivitet via smart teknologi og udformning
Det samlede areal på 58.000 kvm inkluderer også 3.000 kvm indgangsområde og 1.600 kvm kontorområde. Den nye logistik- og distributionsplads er udstyret med moderne lager- og plukketeknologi, som f.eks. smartwatches med lagerniveauer og instruktioner, som erstatter den klassiske håndholdte scanner. Desuden betyder kombinationen af smarte løsninger, som f.eks. opbevaring i både smalle og brede gange, at anlægget er optimalt tilpasset til de varer, der opbevares.

Designet til yderligere vækst
STIHL vil investere over 150 millioner euro i centrallageret i kontraktperioden frem til 2032. For eksempel bliver der taget yderligere selvkørende plukkeudstyr i brug fra og med næste år. Det område, som det nye centrallager er bygget på, har et areal på i alt 120.000 kvm, hvilket muliggør yderligere udvidelse af centrallageret med 30.000 kvm i 2025 og forbereder STIHL til øget salg. Der er skabt ca. 120 nye arbejdspladser i Frankrig, Tyskland og Luxembourg.

Yderligere oplysninger kan fås ved at kontakte:
Karina Siglev Valtersdorf, marketingkoordinator STIHL Danmark, +45 36 86 05 02, karina.valtersdorf@stihl.dk