BEVAR NOSTALGIEN - FÆLD DIT EGET JULETRÆ

BEVAR NOSTALGIEN - FÆLD DIT EGET JULETRÆ

Der er én ting de fleste danskere kan blive enige om: Kun et ægte grantræ med pynt kan give den rette julestemning. Udvalget af juletræer er stort, og for flere af os er det mere stress end fornøjelse at finde et træ til julen på den lokale planteskole. Derimod kan det være rigtig hyggeligt at fælde et særlig smukt træ selv og transportere det hjem.

Kør ud i naturen til en juletræsplantage, vælg dit personlige drømmetræ i ro og fred, og fæld det så selv – flere og flere plantageejere og private skovfogeder tilbyder denne mulighed og gør det til en oplevelse for hele familien med julestue, gløgg og æbleskiver.

"Hvilket træ der er bedst egnet som juletræ er meget individuelt. Nordmannsgran holder sig frisk længe og har dejligt bløde nåle. De er imidlertid relativt dyre. Nobilis er mindre anvendt, da det er vanskeligt at lave kvalitetstræer af – det er dog et meget smukt træ. Rødgran er ikke så dyre, men de begynder at drysse efter kort tid indendørs," forklarer Henrik Tångberg, der har arbejdet og undervist mange år i skoven, og nu er teknisk ansvarlig hos STIHL Danmark. Hans personlige favoritjuletræ er Nordmannsgranen.

Man skal være forsigtig med træets højde. Mange har prøvet at undervurdere størrelsen og valgt et træ, der ikke er plads til i stuen. Så husk at måle lofthøjden inden du tager hjemmefra (og tag højde for plads til stjernen og foden), og derefter skal tommestokken med ud i skoven.

Hurtigt og sikkert arbejde med det rette udstyr
Når man har fundet det perfekte træ, er det tid til at tage motorsaven frem. Batteridrevne maskiner er et rigtig godt valg på grund af deres lave støjniveau og forholdsvis lave vægt. STIHL MSA 140 C-B vejer for eksempel kun 2,6 kg uden batteri, og kan således let bæres hen til det valgte træ, så det kan fældes uden store anstrengelser og uden at skulle medbringe benzin.

"Når man skal ud og skaffe sit eget juletræ, er det vigtigt, at sikkerheden er i top – også selvom det kun tager kort tid at fælde det ene træ man skal bruge. Sørg altid for at have både skærebukser og skærestøvler på – hvis uheldet skulle være ude, stopper kæden omgående, når den rammer trådene i skæreindlægget. Derudover er det en god ide med et par handsker, sikkerhedsbriller til at beskytte mod træspåner samt høreværn," forklarer Henrik Tångberg.

Mens man skærer, skal man sørge for at tilskuere holder tilstrækkelig afstand. For børnene kan det være en god ide at tegne en imaginær rød streg, som de skal holde sig bag.

Fra skoven til stuen
For at sikre, at træet kommer sikkert hjem uden skader, skal det først fasttøjres forsvarligt til bilens tagbøjler eller på en trailer. Når du er kommet hjem, skal grantræet have tid til at akklimatisere sig, og må under ingen omstændigheder sættes direkte fra skoven ind i den varme stue. Fjern transportnettet fra træet, og sæt træet i en spand vand i et par dage udendørs eller i en kølig kælder. De grene, der forstyrrer juletræets overordnede udseende kan enten fjernes med en grensav eller med den praktiske GTA 26 batterihåndsav fra STIHL, der klarer grene med en diameter på op til 8 cm.

Med sukker og vand holder grantræet længere
I tiden op til jul vil næsten alle stuer være prydet af et farverigt pyntet træ – det er dog irriterende, hvis træet begynder at drysse før juleaften. For at undgå dette, skal du bruge en juletræsfod med vandbeholder og skære en ca. 3 cm tyk skive af stammens bund, før du sætter det ind i stuen – på den måde kan træet bedre absorbere vandet. Du bør også komme lidt sukker i det kolde vand – så holder nålene bedre og forbliver blanke i længere tid. Og husk at fylde vand i foden regelmæssigt for at holde træet fugtigt. Med disse tricks holder træet sig friskt i længere tid, og kan dermed sprede sin forførende højtidsduft i hele huset.

Yderligere oplysninger kan fås ved at kontakte
Marketingkoordinator Karina Siglev Valtersdorf, STIHL Danmark
Mail: karina.valtersdorf@stihl.dk

Om STIHL