Et nyt allroundværktøj fra STIHL: Den batteridrevne kombimotor kan udstyres med tolv forskellige STIHL kombiværktøjer via en lynkobling – perfekt til dem, der har brug for at kunne klare forskellige haveopgaver.

Den nye STIHL KMA 80 R: Batteridrevet kombimotor til haveejeren

STIHL introducerer den nye KMA 80 R, som er en alsidig alt-i-en-maskine til havebrugeren. Den batteridrevne kombimotor er designet med henblik på at kunne udføre en række forskellige haveopgaver og er kompatibel med tolv forskellige kombiværktøjer. Uanset om det drejer sig om at rense stier og grønne områder, lufte jorden, trimme græs eller klippe hække og træer, klarer den havearbejdet hurtigt, støjsvagt og nemt.

Multifunktionelle KMA 80 R er det ideelle værktøj, som gør det muligt for haveentusiasten at udføre flere forskellige haveopgaver. Tolv forskellige STIHL kombiværktøjer kan sluttes til STIHL KMA 80 R og dermed fungere som f.eks. en græstrimmer, en stangsav eller en forlænget hækkeklipper. Dens optimerede beskyttelsesstang kan monteres og demonteres, uden at det er nødvendigt at løsne hele håndtaget, så brugeren hurtigt kan foretage ændringer efter behov.

– KMA 80 R kombinerer kraft, alsidighed og brugercentreret design og tilbyder en fleksibel løsning til dem, der har varierende haveopgaver. Fordi KMA 80 R kan erstatte så mange forskellige enheder, frigør den også opbevaringsplads og giver et godt overblik i skuret eller garagen, siger Mats Gustafsson, som er Product Launch Manager hos STIHL Norden.

Takket være batteridriften kan brugeren bevæge sig frit og nemt nå ind i hjørnerne på de udendørs steder. I kraft af batteridriften er det heller ikke nødvendigt med høreværn til de fleste arbejdsopgaver. Det reducerede støjniveau giver ikke alene større brugerkomfort, men minimerer også støj, og den er derfor det ideelle valg i boligområder.

Lav vægt og forskellige hastighedsindstillinger
KMA 80 R har en lav vægt på 4,7 kg inklusive batteri. Et ergonomisk loophåndtag med bløde komponenter giver et godt greb og kan justeres uden brug af værktøj. Kombimotoren drives af et kraftfuldt 36 V litiumionbatteri, som indgår i batterisystemet STIHL AK, der også kan bruges til at drive alle andre haveværktøjer inden for AK-systemet. Til KMA 80 R anbefales AK 30-batteriet.

Den maksimale hastighed kan justeres i to hastighedsniveauer, så den matcher det enkelte kombiværktøj: Niveau 1, også kaldet ECO-tilstand, passer til mere enkelt arbejde i haven og kombinerer lavere hastighed med længere driftstid. Niveau 2 tilbyder maksimale hastigheder, som muliggør maksimal ydeevne. Desuden kan hastigheden reguleres kontinuerligt op til den forindstillede grænse. Med dette kontrolniveau sikres effektivitet, præcision og god skæreydelse uanset haveopgaven.

Højdepunkter

• Bredt anvendelsesområde: STIHL KMA 80 R er alsidig, og der kan sluttes tolv forskellige STIHL kombiværktøjer til drivmotoren via dens praktiske lynkobling.
  • Praktisk batteridrevet system: drives af et 36 V litiumionbatteri inden for batterisystemet STIHL AK. Meget praktisk, hvis man ejer mere end én enhed og dermed kan bruge batteriet og opladeren til flere forskellige maskiner.
  • Let og lydløs: Maskinen har en lav vægt og et meget lavt støjniveau takket være batteridrift og er derfor det ideelle valg i boligområder.

STIHL KMA 80 R kan fås hos autoriserede forhandlere fra november 2023.

Specifikationer

Batteriteknik: Lithium-ion
Motor / spænding: Børsteløs (EC) / 36 V
Kompatible kombiværktøjer:

• Græstrimmer FS-KM med trimmerhoved AutoCut C 25-2 eller græskniv GSB 230-2

• Græsklinge RG-KM

• Kantskærer FCB-KM

• Blæseaggregat BG-KM

• Fejevalse KW-KM

• Børstevalse KB-KM

• Stangsav HT-KM

• Stanghækkeklipper HL-KM 0°

• Stanghækkeklipper HL-KM 145°

• Kratrydder FH-KM 145°

• Jordfræser BF-KM

Vibrationer venstre/højre (m/s²): * ≤ 5.0 / ≤ 3.2
Vægt: 3,4 kg (eksklusive batteri)
Slagfrekvens: 3.000 o/min.

* K-faktor iht. direktivet 2006/42/EF = 2 m/s² (maks. værdi for anvendte kombiværktøjer)

Yderligere oplysninger kan fås ved at kontakte:
Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager,
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

Om STIHL
STIHL tilbyder maskiner og produkter til haver, skove og grønne områder. Via autoriserede forhandlere leveres blandt andet batteridrevne havemaskiner som robotplæneklippere, hækkeklippere og græstrimmere samt højtryksrensere, motorsave, kratryddere og smarte løsninger til såvel private som professionelle brugere. STIHL er en global koncern, hvor kvalitet og sikkerhed er i centrum, og som arbejder på at bidrage til en mere bæredygtig fremtid. Koncernen har omkring 20 550 medarbejdere og omsatte for 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontor ligger i Sverige, og der er afdelinger i Norge, Danmark og Finland. Læs mere på www.stihl.dk.