GRUNDLÆGGENDE HÆKPLEJE - TIPS TIL KORREKT KLIPNING AF DET GRØNNE HEGN

GRUNDLÆGGENDE HÆKPLEJE - TIPS TIL KORREKT KLIPNING AF DET GRØNNE HEGN

Hække har mange funktioner i haven: De giver struktur i det åbne område, de beskytter mod vind, og de skaber en uforstyrret oase. Men for at hækken kan vokse sig tæt og busket, skal den klippes regelmæssigt. Her får du et par gode tips til pleje og beskæring af hækken – fra forberedelse, til hvordan man klipper helt lige, og til sikkert arbejde over hovedhøjde. Det er også vigtigt at finde det rette tidspunkt at klippe hækken på, så man sikrer, at den sætter nye frodige skud.

1. Det rette tidspunkt
I princippet kan man klippe hæk hele året rundt. Men for at beskytte fugle og fugleunger bør man ikke klippe hækken kraftigt fra 1. marts til 30. september. Man må dog godt foretage lettere skulpturklipning. Uanset datoen bør du altid tjekke hækken for dyreliv, før du begynder at klippe. Tip: Klip hækken både om foråret og efteråret – det vil give den grønne væg et tæt udseende.

2. Vælg også det rigtige haveværktøj
Motordrevne hækkeklippere er ikke alene mere praktiske og sparer mere på dine kræfter end manuelle hækkesakse – de sikrer også et præcist klippemønster og hurtigt arbejde. Tendensen går i retning af ledningsfri maskiner, såsom den batteridrevne hækkeklipper HSA 56 fra STIHL. Den udfører arbejdet med lave emissioner og særligt lavt støjniveau.

3. Sikrer lige klipning
Hvem kan foretage en nøjagtig vandret klipning over flere meter manuelt? For at sikre, at hækkens overkant er helt lige, kan du benytte et enkelt trick med at trække en snor langs hele hækkens længde i den ønskede klippehøjde. Der kan benyttes træpinde eller metalstænger til at stramme og fastgøre snoren. Efter klipning fjernes snoren, og så kan arbejdet på hækkens sider begynde. Endnu et tip: Klip altid hækken i lange cirkelbevægelser fra bund til top.

4. Opsamling af grønt affald
Efter hækkeklipning kommer naturligvis oprydningen. Hvis der ligger afklip på græsset, vil dette hæmme græssets vækst, og der kan opstå bare pletter. Derfor skal afklip fra hækken fejes sammen med en kost eller let fjernes med fx den batteridrevne STIHL løvblæser BGA 57.

5. Indsamling af småt, afklippet materiale
Det er en god ide at indsamle småafklip med det samme. Især de små blade fra en buksbom kan være vanskelige at fjerne fra jorden. Du kan forberede dig ved at lægge et stykke stof, fx et gammelt lagen, rundt om buksbommen. Afklippet falder ned på lagenet og kan let transporteres væk.

6. Klipning af høje og brede hække
Har du også stået og balanceret på en stige? Når du klipper høje hække, kan armene hurtigt blive tunge. Ved høje eller brede hække gør redskaber med et justerbart klippehoved, såsom den batteridrevne stanghækkeklipper HLA 56, arbejdet lettere. Takket være det lange skaft står du altid solidt på jorden, og kan klippe hække på op til tre meters højde. Men det justerbare klippehoved giver også praktiske fordele ved lodret klipning eller arbejde tæt ved jorden. HLA 56 fra STIHL blev desuden kåret som ’Best i Test’ af Forbrugermagasinet Tænk i juni 2020 blandt 19 andre hækkeklippere.

Ét batteri – mange maskiner
Hækkeklipperen, løvblæseren og stanghækkeklipperen nævnt her, er alle en del af AK-systemet, hvor samme batteri nemt kan skiftes mellem både disse og de andre maskiner i samme serie. Læs mere og find nærmeste forhandler på www.stihlgarden.dk

Yderligere oplysninger kan fås ved at kontakte:
Marketingkoordinator Karina Siglev Valtersdorf, STIHL Danmark
Mail: karina.valtersdorf@stihl.dk

Om STIHL
STIHL udvikler og fremstiller værktøj til haver, skovbrug, landskabspleje og byggeranchen. Produkterne sælges kun hos autoriserede forhandlere – i Danmark har STIHL ca. 150 forhandlere. Det danske hovedkontor ligger i Brøndby, uden for København. I 2019 omsatte STIHL for 3,93 milliarder euro. Koncernen har godt 17.000 medarbejdere i ca. 160 lande. Læs mere og find nærmeste forhandler på www.stihl.dk