Nu åbner oplevelsescenteret STIHL Brand World

Nu åbner oplevelsescenteret STIHL Brand World

STIHL udvider området omkring hovedkontoret i Waiblingen, Tyskland. Oplevelsescenteret STIHL Brand World åbnes med det formål at synliggøre virksomhedens næsten 100-årige historie og udbrede viden om skovens kraft. Til stede under indvielsen var Winfried Kretschmann, ministerpræsident i delstaten Baden-Württemberg, hvor STIHL har sit hovedsæde.

– Det er spændende at se, hvor meget teknik og viden der ligger bag disse produkter. Det nye STIHL Brand World er en værdifuld vidensplatform om skov og skovbrug. Skoven er vigtig for os – det er et sted for både mennesker, dyr og planter, til afslapning og til læring, men også til handel. Familieejede virksomheder som STIHL viser muligheden for at kombinere økonomisk velstand med omtanke for miljø og klima, udtalte Winfried Kretschmann i forbindelse med indvielsesceremonien.

Nikolas Stihl, som er ordfører for STIHL Advisory Board, beskriver oplevelsescenteret som en investering i fremtiden – og som et udtryk for virksomhedens engagement i hjembyen. STIHL Brand World er resultatet af en investering på over 100 millioner euro og suverænt det dyreste byggeprojekt i virksomhedens historie.

– Det bliver det naturlige symbol for både moderniseringen og udviklingen af vores hovedkontor. STIHL Brand World giver vores besøgende mulighed for at lære os at kende og høre om vores filosofi og historie i dybden på en interaktiv måde, siger Nikolas Stihl.

Oplevelsescenteret strækker sig over tre etager
      STIHL Brand World har stranden ved floden Rems som nærmeste nabo og strækker sig over tre etager med et areal på godt 1.500 kvadratmeter. Ud over at fokusere på virksomhedens udvikling belyser destinationen også skoven, dens kraft og dens potentiale.

– Skoven er tæt forbundet med vores varemærke, og det har været tilfældet, lige siden Andreas Stihl grundlagde virksomheden i 1926, siger Sarah Gewert, bestyrelsesmedlem i STIHL Executive Board.

I forbindelse med udarbejdningen af vidensplatformen om skovens kraft, som er en central del af oplevelsen, samarbejdede STIHL med fremtrædende eksperter inden for videnskab og skovbrug, deriblandt professor Jürgen Bauhus, forstander for Skovvidenskab ved Freiburgs universitet.

– Skovens betydning for vores planet, samt hvordan bæredygtigt skovbrug fungerer, og skovens relevans for os alle præsenteres interaktivt på en spændende måde, fortæller Sarah Gewert.

En anden vigtig del af oplevelsescenteret er at vise virksomhedens historie: fra rødderne inden for skovbrug (med de allerførste og nu historiske tomandssave) til den nyeste banebrydende STIHL-teknologi. Ud over et historisk tilbageblik retter udstillingen også blikket mod fremtiden. Derudover præsenterer nogle af medarbejderne hos STIHL også aktuelle aspekter af virksomheden: f.eks. virksomhedens bæredygtighedsstrategi samt produktinnovationer inden for sikkerhed og ergonomi. Ud over indsigt i fremstilling og montering får besøgende også mulighed for at udforske det store udvalg af produkter fra STIHL.

Samtidig kan besøgende også fordybe sig i ekstremsporten STIHL TIMBERSPORTS®. Den nye bygning har også et amfiteater til produktdemonstrationer, en café og en varemærkebutik. Ambitionen er at nå ud til et bredt publikum med alt fra professionelle brugere inden for skovbrug samt landskabs- og havepleje til mennesker, der værdsætter STIHL eller ønsker at lære mere om virksomheden.

STIHL Brand World åbnede for offentligheden lørdag den 30. september.

Yderligere oplysninger kan fås ved at kontakte:
      Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager,
      +46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

STIHL tilbyder maskiner og produkter til haver, skove og grønne områder. Via autoriserede forhandlere leveres blandt andet batteridrevne havemaskiner som robotplæneklippere, hækkeklippere og græstrimmere samt højtryksrensere, motorsave, kratryddere og smarte løsninger til såvel private som professionelle brugere. STIHL er en global koncern, hvor kvalitet og sikkerhed er i centrum, og som arbejder på at bidrage til en mere bæredygtig fremtid. Koncernen har omkring 20 552 medarbejdere og omsatte for 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontor ligger i Sverige, og der er afdelinger i Norge, Danmark og Finland. Læs mere på www.stihl.dk.