STIHL meddeler i sin bæredygtighedsrapport for 2022, at de vil mindske forbruget af fossile brændstoffer med 40 procent frem til 2030.

STIHL fortsætter med at sætte ambitiøse mål for reducering af fossile brændstoffer og CO2-udslip

STIHL meddeler i sin bæredygtighedsrapport for 2022, at de har sat høje mål for at reducere forbruget af fossile brændstoffer i hele koncernen. Virksomheden tilstræber at mindske forbruget med 40 procent frem til 2030, sammenlignet med niveauerne fra 2019.

Den globale familieejede virksomhed STIHL oplevede i 2022 en kraftig reduktion af direkte CO2-udslip (Scope 1 og 2) sammenlignet med forrige år, hvilket svarer til en nedgang på 43 procent. Denne reduktion skyldtes først og fremmest omstillingen til grøn elektricitet hos STIHL produktionsvirksomheder i hele verden.

For at nå målene frem til 2030 har alle STIHL koncernens virksomheder udarbejdet handlingsplaner. Der er fastlagt mere end 100 forskellige tiltag, inklusive tekniske fremskridt som f.eks. optimering af brugen af procesvarme. Disse tiltag forventes at bidrage til at opnå cirka 80 procent af den planlagte reduktion. Et konkret eksempel er planen om at elektrificere en smedeovn hos virksomhedens anlæg for kædeplader i Schweiz senest i 2023 – et tiltag, der skal spare 2.400 megawatt-timer (MWh) gas. Dette modsvarer cirka 600 tons CO2-udslip pr. år.

– Vi er stolte af de globale fremskridt, der hidtil er sket som led i forpligtelsen om at mindste vores klimapåvirkning. Det er en prioritet for os at mindske forbruget af fossile brændstoffer, og vi fortsætter med at investere i teknik og innovation for at nå vores mål. Vi er fast besluttet på at spille en aktiv rolle i overgangen til en mere bæredygtig fremtid, siger Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager hos STIHL Norden.

STIHL ønsker at fortsætte med at være drivkraften bag innovationer og indføre tiltag for at mindske CO2-udslippet yderligere og dermed styrke sit engagement for en mere bæredygtig fremtid.

Hele bæredygtighedsrapporten fra STIHL for 2022 kan findes her.

Yderligere oplysninger kan fås ved at kontakte:
Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager,
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

STIHL leverer maskiner og produkter for hage, skog og grøntområder. Via sertifiserte forhandlere tilbyr vi blant annet batteridrevne hagemaskiner som robotgressklippere, hekksakser og gresstrimmere, samt høytrykksvaskere, motorsager, ryddesager og smarte løsninger for både privatpersoner og profesjonelle brukere. STIHL er et globalt konsern med kvalitet og sikkerhet som motto, og vi arbeider for å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Konsernet har rundt 20 550 ansatte, og hadde en omsetning på 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontoret ligger i Sverige, med virksomhet i Norge, Danmark og Finland. Les mer på www.stihl.no.