Michael Traub, CEO i STIHL: "STIHL er godt på vej til at indtage en førende position i batterisegmentet."

STIHL øger andelen af solgte batteriprodukter

• Salgsandelen for batteriprodukter steg til 24 procent i 2023
  • Midlertidig markedskonsolidering: En svag økonomi og geopolitiske forhold mindsker omsætningen og salgsudviklingen

STIHL koncernen, som er førende producent af motorsave og elektrisk udstyr til udendørs brug, fortsatte med at implementere sin batteristrategi i regnskabsåret 2023. Den internationalt aktive familieejede virksomhed var i stand til at øge salgsandelen af batteridrevne værktøjer til 24 procent – en stigning på 20 procent i forhold til året før. Det betyder, at næsten hver fjerde solgte STIHL produkt er batteridrevet. Michael Traub, formand for Executive Board hos STIHL, udtaler: “STIHL er godt på vej til at blive førende inden for batterisegmentet. Vores kunder ved, at de kan stole på, at vores produkter og service er af høj kvalitet." Samtidig var sidste regnskabsår kendetegnet ved en række forskellige udfordringer. Efter flere års ekstra høj vækst under coronaviruspandemien er hele branchen nu ved at konsolidere sig. STIHL koncernens omsætning udgjorde i alt 5,3 milliarder euro i regnskabsåret 2023 (forrige år: 5,5 milliarder euro). På trods af det lille fald på 4,1 procent i forhold til året før var omsætningen stadig væsentligt højere end før coronaviruspandemien. Negative vekselkurser påvirkede også omsætningen. Fraregnet vekselkurseffekterne ville omsætningsfaldet kun have udgjort 1,1 procent. Antal medarbejdere på verdensplan faldt med 3,6 procent til 19.805 pr. 31. december 2023 (forrige år: 20.552).

“Efter tre år med ekstremt stærk vækst oplevede vi mindre efterspørgsel i 2023," forklarer Traub. "Denne fase, som vi oplevede på grund af coronapandemien, er ovre. Nedlukninger og rejserestriktioner betød, at folk gik i hi derhjemme. Vedligeholdelse af hjem og haver var meget populært, og mange forbrugere investerede i nyt udstyr. Høj inflation og højere renter har nu lagt en dæmper på forbrugerstemningen. Desuden har forhandlere og detailhandlen masser af produkter på lager, som de nu skal have solgt først."

På globalt plan varierede udviklingen fra område til område i 2023. Markederne kort fortalt:

• USA er det største marked for STIHL og står for omkring en tredjedel af omsætningen. På grund af vejrforhold blev forårssæsonen ikke nogen succes. Canada oplevede store skovbrande og oversvømmelse. Det betød, at salget i Nordamerika var betydeligt lavere end året før. Samtidig lykkedes det STIHL at udvide forhandlernetværket og øge markedsandelen for batteridrevne produkter i Nordamerika.
  • I Latinamerikavar forbrugerklimaet klart forringet på grund af den høje rente, politisk ustabilitet, en forringet sikkerhedssituation og manglende købsincitamenter fra regeringernes side. Salgskampagner resulterede dog i en mindre salgsvækst i visse lande, især i Brasilien.
  • Centraleuropa oplevede et langt, vådt forår, som efterfølgende gik over i en tør tidlig sommer, hvilket mindskede efterspørgslen efter STIHL elektrisk udstyr til udendørs brug, som f.eks. plæneklippere. På hjemmemarkedet i Tyskland, hvor STIHL genererer omkring 10 procent af som globale omsætning, oplevede virksomheden et betydeligt fald i salget. Det tyske marked var påvirket af det globale miljø, inflation, renteniveauet, høje energipriser og tilbageholdende forbrugere i 2023. Vesteuropa som helhed oplevede også tilbagegang i forhold til året før, og det samme var tilfældet for Østeuropa. STIHL er helt stoppet med at levere til Rusland.
  • Salget i Asienfaldt kun en smule i forhold til sidste års niveau, mens Oceaniennoterede et noget større fald.
  • Afrika klarede sig derimod godt og oplevede øget omsætning, især i Sydafrika. Væksten på det afrikanske kontinent understreger potentialet på disse nye markeder, og det ønsker STIHL at bygge videre på. Derfor brugte virksomheden 2023 på at etablere to nye marketingvirksomheder i Marokko og Cameroun for at udvide sin tilstedeværelse i de lovende områder i det nordlige og centrale Afrika.

Batterisegmentet fortsætter med at vokse
Mens salget af benzindrevne produkter faldt betydeligt, voksede batteri- og iMOW-andelen til gengæld. Især i Vesteuropa og Nordamerika spiller batteriprodukter allerede en vigtig rolle og kommer til at vokse endnu mere de kommende år. STIHL har det som sit mål at øge andelen af salg fra batteridrevne produkter til mindst 35 procent i 2027, mens målet er 80 procent i 2035. Udvidelsen af sortimentet af STIHL batteridrevne produkter og tjenester er i fuld sving, både når det gælder det håndholdte produktsortimentet og introduktionen af nye produkter på hjul. I januar 2024 lancerede STIHL for eksempel den første batteridrevne plæneklipper uden venderadius – en batteridrevet havetraktor, hvis teknologi overflødiggør venderadius – på sit største og vigtigste marked, USA. Tredive nye batteridrevne produkter kommer efter planen til at blive lanceret på markedet alene de næste to år.

STIHL er godt rustet til fremtiden
"STIHL er vokset med over 30 procent siden 2019," siger Traub. "Lige nu nærmer vi os en normalisering af væksten. Ikke desto mindre fortsætter vi vores langsigtede strategi med at være førende på to fronter. Vi vil stå i spidsen for den bæredygtige omstilling inden for både batteri- og benzindrevne værktøjer. Udskiftningen af benzindrevne produkter med batteridrevne produkter går hurtigt. Det kræver vores fulde omstillingsstyrke, som dog sker på baggrund af en stærk position. Samtidig bekræfter dette, at vi er på rette spor. Vi fortsætter med at fokusere på vores investeringer i fremtidens batteriteknologi og er overbeviste om, at vi kan realisere vores ambitiøse vækstplaner."

Et nyt anlæg i Oradea, Rumænien, hvor der skal fremstilles batteridrevne værktøjer, åbnes i 2025. Det første spadestik blev taget i slutningen af marts 2024. Med start i midten af 2024 vil der også blive fremstillet batteridrevne produkter hos den stiftende virksomhed i Waiblingen. For 2025 har virksomheden annonceret, at der også påbegyndes fremstilling af EC-motorer til professionelle batteridrevne produkter ved det tyske hovedsæde for at øge produktionskapaciteten inden for batteridrevne produkter.

Stærk egenkapitalandel muliggør strategiske investeringer
Med en høj egenkapitalandel på 65,9 procent (forrige år: 61,9 procent) og en solid balance fortsatte koncernen med at finansiere vigtige strategiske investeringer internt i 2023. Der blev investeret yderligere 432 millioner euro i nye teknologier og det internationale produktions- og salgsnetværk end i 2022 (404 millioner euro). Kapitaludgifterne overgik endnu en gang niveauet for nedskrivning og afskrivning. Som Traub forklarer: "Vi planlægger yderligere vækst på mellemlangt og langt sigt, især i batterisektoren. Med vores langsigtede investeringsstrategi forbereder vi vores globale produktions- og fremstillingsnetværk på den øgede efterspørgsel efter batterier."

De primære tiltag omfatter:

• STIHL Inc. i USAomstillede 7.800 kvadratmeter af sin produktion til batteridrevne værktøjer. Der blev investeret omkring 13 millioner USD i udvidelse af produktionen af batteridrevne STIHL-save, løvblæsere, grensakse, trimmere og kantskærere samt lancering af yderligere ti ledningsfri produkter. STIHL Inc. fordoblede også produktionskapaciteten for AP-batterier i 2023.
  • I 2023 markerede produktionen af STIHL FSA 30 starten på fremstilling af batteridrevne produkter i Qingdao, Kina. Produktionslinjerne på STIHL-anlægget i Asien har fremstillet den ledningsfri STIHL græstrimmer siden oktober 2023.
  • STIHL Tirol i Østrig, som er STIHL ekspertisecenteret for jordbaseret elektrisk udstyr til udendørs brug, indførte mere automatisering i produktionen med tre nye montagelinjer til batteriprodukter.
  • ZAMA i Filippinerne investerede omkring 14,6 millioner euro i en ny 11.500 kvadratmeter stor bygning for at muliggøre yderligere vækst inden for nye produktsegmenter som f.eks. kabler, tekniske tekstiler og systemer til elektromekanisk indsprøjtning.
  • STIHL Brasilien investerer i udvidelse af sin salgsstruktur med to nye distributionscentre i Jundiaí i den sydøstlige del af landet og i Benevides i den nordlige del.
  • STIHL Grækenland styrker sin tilstedeværelse i Sydeuropa med en ny afdeling i Cypern. Siden marts 2023 har de centralt placerede lokaler i hovedstaden Nicosia rummet salgsfaciliteter, en konceptbutik og et værksted til eftersyn og service.

Den stiftende STIHL virksomhed oplever faldende salg
Den tyske stiftende virksomhed, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, genererede en omsætning på 1,6 milliarder euro i 2023 (forrige år: 1,8 milliarder euro), hvilket svarer til et fald på 11,4 procent. Arbejdsstyrken i Tyskland steg en smule med 1 procent i forhold til året før til 6.003 medarbejdere pr. 31. december 2023, hvoraf 4.268 arbejdede i Waiblingen, 254 i Ludwigsburg, 494 i Fellbach, 904 i Weinsheim og 83 i Wiechs am Randen. STIHL Vertriebszentrale AG & Co. KG i Dieburg havde 323 medarbejdere.

Kapitaludgifterne steg betydeligt i forhold til året før og udgjorde omkring 163 millioner euro (forrige år: 136 millioner euro). En stor del af dette kunne tilskrives bygninger og byggeprojekter, herunder virksomhedens nye museum, STIHL Brand World i Waiblingen, som åbnede i 2023. Museet vækker virksomhedens næsten 100-årige historie og brandet til live. Et særligt højdepunkt ved udstillingen er en omfattende vidensplatform med titlen "Forest Fascination". STIHL Brand World er åbent for offentligheden i weekenden. Der blev også investeret i nye maskiner og nyt udstyr, herunder en ny hydraulisk specialpresse til en værdi af 3 millioner euro med et særligt tilpasset transportørsystem, som muliggør en mere fleksibel produktion i Waiblingen.

STIHL forbliver optimistiske
Som en uafhængig familieejet virksomhed kan STIHL planlægge og handle langsigtet på trods af de nuværende udfordringer. Traub er forsigtig optimist, når det gælder det indeværende år: "Under de gældende forhold håber vi på en lille vækst i anden halvdel af 2024." Fokus er fortsat på generel udvidelse og fornyelse af STIHL produktsortimentet, både til privat og professionel brug. Udvikling af højtydende opladningsløsninger til batteridrevne produkter, især inden for det professionelle segment, spiller en særlig vigtig rolle. Det gør det nemmere for folk at bruge deres batteridrevne værktøjer uden afbrydelse i løbet af dagen og arbejde i og med naturen. Ligeledes fortsætter STIHL med at investere i IoT-funktionalitet for sine produkter og sit tilbehør, udvidelse af de globale salgskanaler med tilføjelsen af e-handelsløsninger og udbygning af det globale netværk af specialforhandlere. Sidst, men ikke mindst, spiller udvikling af specialprodukter til nye markeder også en vigtig rolle, da det giver bedre muligheder for at udnytte markedspotentialet.

STIHL produktinnovationer til professionelle brugere og private
Batteridrevet elektrisk udstyr til udendørs brug er blevet uundværligt og er allerede en del af dagligheden for mange, der arbejder med havebrug og landskabsarkitektur i både den offentlige og private sektor. Teknologiske fremskridt betyder dog, at de nu også kan bruges på steder, hvor der tidligere næsten udelukkende blev brugt benzindrevne værktøjer, f.eks. på byggepladser.

• RZA 700-serien af batteridrevne plæneklippere uden venderadius har været tilgængelig på det amerikanske marked siden januar 2024. Med en lang batteritid på op til otte timer er de beregnet til kommerciel brug hele dagen. Selv store områder kan klippes effektivt og uden genopladning undervejs. Den konstante knivhastighed giver desuden et præcist klippemønster. Med det robuste og ergonomiske design gør de hverdagens opgaver nemmere for professionelle brugere.
  • I AP-batterisystemet udvider STIHL sit sortiment af maskiner med STIHL TSA 300: Den mest kraftfulde batteridrevne skæremaskine, der for øjeblikket findes i STIHL sortimentet, overbeviser brugerne med sin præcise skæring, drift med et minimum af vibration og optimal balance med lav vægt. Med den maksimale skæredybde på 110 millimeter er den særligt velegnet til havebrug og landskabsarkitektur – og den kan slukkes med et enkelt tryk på en knap, hvilket eliminerer behovet for tidskrævende opstart. Takket være ny Power Laminate-teknologi giver AP 500 S-batteriet tilstrækkelig energi til op til 20 minutters drift. Ud over den skæreskive, der medfølger som standard, fås der to skæreskiver som tilbehør. En diamantklinge imponerer med sin hastighed og op til 20 procent bedre skæreevne. Til arbejde i støjfølsomme områder som f.eks. boligområder findes der desuden en skæreskive med støjreduktion, som ikke alene skåner naboernes ører, men også brugerens.
  • Arbejde i højden understøttes også: Med STIHL HTA 160, som for øjeblikket er den mest kraftfulde batteridrevne stangsav i STIHL sortimentet, kan professionelle, der arbejder med vedligeholdelse af træer, ejere af frugtplantager og landbrugs- og skovarbejdere i den offentlige sektor nå højtsiddende grene og dødt træ fra et sikkert sted på jorden og nemt fjerne dem. Selv dårligt vejr er ikke noget problem takket være det IPX4-certificerede AP 300 S-batteri.
  • STIHL Connected tilbyder den rette digitale løsning, som sikrer, at udstyret altid er klar til brug. Den opdaterede, skybaserede systemløsning giver professionelle brugere en detaljeret oversigt over alle relevante værktøjsdata som f.eks. batteritid og kommende vedligeholdelse til effektiv administration af udstyr, optimeret udnyttelse af kapaciteten og mindre nedetid.

Lige op til starten på havesæsonen 2024 gør STIHL klar til at lancere nye produkter fra de trådløse AS- og AK-batterisystemer til forbrugere:

• Én motor, mange anvendelser – det er essensen af batteriet KombiMotor STIHL KMA 80 R.
  • Lynkobling betyder, at det er muligt at slutte forskelligt KombiVærktøj til motorenheden til brug ved en lang række forskellige haveopgaver, lige fra rydning af stier og enge eller kultivering af jorden og trimning af græs til hækkeklipning og beskæring af træer. Der findes i alt 13 værktøjer. I stedet for at skulle bekymre sig om flere slags udstyr, når arbejdsdagen er ovre, kan brugerne nøjes med at pakke én motorenhed og det brugte tilbehør væk.
  • Batterihåndsaven GTA 26 er blevet en integreret del af STIHL sortimentet af elektrisk udstyr til udendørs brug og er nu blevet udvidet, så den kan klare en lang række forskellige opgaver: Selv højtsiddende grene eller steder, der er svære at nå, kan sikkert og uden problemer nås med det 1,5 meter lange forlængerrør. Håndsaven kan hurtigt og uden brug af værktøj omstilles til at skifte mellem arbejde tæt ved jorden og i træhøjde.

Folk, der elsker havearbejde eller at tilbringe tid i naturen, har brug for det rette udstyr, både når det gælder værktøjer og deres beklædning. Det der derfor, at STIHL Brand Shop tilbyder mange nye funktionelle og stilfulde slags tøj og tilbehør i unisexdesign, som kan bruges i haven eller til andre udendørs aktiviteter og i bybilledet. Hele kollektionen er baseret på STIHL brandets farve og nuancer fra klar orange til rustfarvet. Der er også nye produkter i legetøjssortimentet, som f.eks. det særlige TIMBERSPORTS® sæt fra PLAYMOBIL, og klassikere som legetøjsmotorsaven, der både ligner og føles som STIHL MS 500i. Det faktum, at STIHL legetøjsmotorsaven er i en klasse for sig, er også blevet bekræftet af TÜV Rheinland, som lavede en test, hvor den blev sammenlignet med produkter fra andre producenter på vegne af STIHL og fik en topscore på 1,9.

Nye STIHL TIMBERSPORTS® højdepunkter
Sæsonen for 2023 sluttede med VM i STIHL TIMBERSPORTS® i Stuttgart som et særligt højdepunkt. Den entusiasme og kampgejst fortsætter i 2024, hvor begivenheder som World Trophy og Rookie World Championship i Milano, Italien, (25. maj) og verdensmesterskabet i Toulouse, Frankrig, (8./9. november) allerede er linet op. European Trophy (29. september) i Bellinzona, Schweiz, kommer f.eks. til at blive mindst lige så spændende som alle de andre internationale TIMBERSPORTS® konkurrencer i 2024.

Der kan findes yderligere oplysninger om regnskabsåret 2023 i årsberetningen, som har titlen "The Power of Fascination" og kan findes online: https://ar.stihl.com/2023

Om STIHL
STIHL tilbyder maskiner og produkter til haver, skove og grønne områder. Via autoriserede forhandlere leveres blandt andet batteridrevne havemaskiner som robotplæneklippere, hækkeklippere og græstrimmere samt højtryksrensere, motorsave, kratryddere og smarte løsninger til såvel private som professionelle brugere. STIHL er en global koncern, hvor kvalitet og sikkerhed er i centrum, og som arbejder på at bidrage til en mere bæredygtig fremtid. Koncernen har omkring 19 805 medarbejdere og omsatte for 5,3 milliarder euro i 2023. Det nordiske hovedkontor ligger i Sverige, og der er afdelinger i Norge, Danmark og Finland. Læs mere på www.stihl.dk