STIHL sigter efter en materialegenanvendelsesgrad på over 85 procent i sine produkter og mindsker forbruget af plast med 194,4 tons pr. år.

STIHL skal mindske forbruget af plast med næsten 195 tons – satser på bæredygtig og cirkulær økonomi

Cirkularitet spiller en stor rolle i bæredygtighedsstrategien hos den globale familieejede virksomhed STIHL, fastslår man i bæredygtighedsrapporten for 2022. Genanvendelse af produkter og ressourcer er en vigtig del af principperne for en cirkulær økonomi, og målet for STIHL er at nå en materialegenanvendelsesgrad på over 85 procent i sine produkter. Samtidig indfører man tiltag for at mindske brugen af plast med 194,4 tons pr. år.

Målet med en bæredygtig, cirkulær økonomi er at minimere brugen af ressource og produktionen af affald. Udnyttelse af materialer på så effektiv en måde som muligt er altid en prioritet for STIHL. Desuden hjælper fremstilling af slidstærke produkter, der kan repareres, med at bevare naturressourcer. I overensstemmelse med målet for en cirkulær økonomi – og med ISO 17341 – fokuserer STIHL på at genanvende komponenter under udviklingen af nye produkter. Målet er at gøre produkterne genanvendelige i størst muligt omfang med en materialegenanvendelsesgrad på over 85 procent.

For at nå dette mål blev der lanceret et toårigt pilotprojekt i slutningen af 2022, som undersøger mulighederne for at fremstille en kratrydder, der er helt cirkulær, både når det gælder fremstilling og brugen af den.

– Vi har alle pligt til at hjælpe med at forme en bæredygtig fremtid. Jeg er overbevist om, at vi har værktøjerne til at drive udviklingen både hos os selv og hos vores kunder fremad ved at tænke og handle sammen, siger Michael Traub, Chairman of the Executive Board hos STIHL.

Mindre justeringer med stor effekt
    Affald hos STIHL udgøres hovedsageligt af emballage, træ, metal og plast. Farligt affald som f.eks. olie eller slam med metal udgør en lille del og håndteres iht. bestemmelserne. Affaldshierarkiet består af forebyggelse, genanvendelse og kassering.

I 2022 fandt et projekt sted, som undersøger mere bæredygtige emballageløsninger. Der identificerede man potentielle besparelser for produktemballagerne. Blandt andet forventes et skift fra plast til bølgepap i emballagen til trimmerhoveder at reducere den mængde plast, der bruges, med 111 tons, og ved at fjerne ruden i gennemsigtig plast på kædeemballagen forventes det at spare 48 tons plast. I slutningen af 2023 forventes 94 procent af ændringerne for besparelser at være indført, hvilket i alt skal mindske forbruget af plast med 194,4 tons pr. år.

Hele STIHL Sustainability Report 2022 kan findes her: https://sustainabilityreport.stihl.com/2022/

Yderligere oplysninger kan fås ved at kontakte:
    Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager,
    +46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

Om STIHL
    STIHL tilbyder maskiner og produkter til haver, skove og grønne områder. Via autoriserede forhandlere leveres blandt andet batteridrevne havemaskiner som robotplæneklippere, hækkeklippere og græstrimmere samt højtryksrensere, motorsave, kratryddere og smarte løsninger til såvel private som professionelle brugere. STIHL er en global koncern, hvor kvalitet og sikkerhed er i centrum, og som arbejder på at bidrage til en mere bæredygtig fremtid. Koncernen har omkring 20 550 medarbejdere og omsatte for 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontor ligger i Sverige, og der er afdelinger i Norge, Danmark og Finland. Læs mere på www.stihl.dk.