Den nye verdensmester, Laurence O’Toole fra Australien, får splinterne til at flyve i Stock Saw disciplinen. Foto: STIHL TIMBERSPORTS®

STIHL TIMBERSPORTS® - NY VERDENSMESTER

EN NY VERDENSMESTER ER BLEVET KRONET – LAURENCE O'TOOLE HAR FOR FØRSTE GANG EROBRET TITLEN SOM INDIVIDUEL VERDENSMESTER I STIHL TIMBERSPORTS®. I ECHO ARENA I LIVERPOOL DENNE WEEKEND HUGGEDE DEN 36-ÅRIGE AUSTRALIER TRONEN FRA FORSVARENDE MESTER JASON WYNYARD FORAN EN ENTUSIASTISK SKARE AF OVER 3.500 TILSKUERE – DET GØR O'TOOLE TIL DEN ABSOLUT BEDSTE I EN AF VERDENS HÅRDESTE SPORTSGRENE. I DEN SPÆNDENDE FINALE KOM MATT COGAR FRA USA IND PÅ EN ANDENPLADS MENS TJEKKISKE MARTIN KOMAREK SLUTTEDE SOM NUMMER TRE. DET VAR ET SÆRDELES GODT MESTERSKAB FOR AUSTRALIEN, DER OGSÅ KUNNE STILLE SIG ØVERST PÅ PODIET I HOLDKONKURRENCEN, HVOR VORES SVENSKE NABOER ENDTE PÅ EN OGSÅ FLOT FEMTEPLADS.

Inden aftenen var der høje forventninger til, at STIHL TIMBERSPORTS®-legenden og regerende verdensmester, Jason Wynyard fra New Zealand, skulle vinde sit tiende verdensmesterskab, men han kunne ikke finde rytmen og måtte nøjes med en sjetteplads. I slutningen af den hårrejsende ekstremsportskonkurrence sikrede Laurence O'Toole sig sin første verdensmesterskabstitel og skubbede Matt Cogar fra USA og Martin Komarek fra Tjekkiet til anden- og tredjepladsen. Den australske mester begyndte med en tid på 15,20 sekunder i UnderhandChop, en stærk præstation, der gav ham en plads forrest i feltet helt fra begyndelse. Han leverede dagens bedste tid i Single Buck disciplinen på 11,75 sekunder og sikrede sig herefter førertrøjen. Han øgede derefter forspringet til sine konkurrenter med en enestående tid på 39.44 sekunder i Springboard – nattens anden top-tid. I den store finale i Hot Saw efterlod manden fra Down Under ingen tvivl om, hvem som skule løbe med pokalen – en samlet sejr hevet hjem med stor sti(h)l.

"Jeg startede godt ud med Underhand Chop, men så fungerede jeg ikke godt i Stocksaw. Derefter var det hårdt arbejde, men at bringe mesterskabet hjem er fantastisk," sagde O'Toole.

HOLDET FRA DOWN UNDER VAR OVENPÅ I HOLDKONKURRENCEN

Holdet ”Chopperoos” fra Australien leverede også en pragtpræstation i STIHL TIMBERSPORTS® holdkonkurrencen og kunne helt velfortjent stille sig øverst på sejrsskamlen – endda med en imponerende ny verdensrekord på kun 45,10 sekunder med i bagagen. I finalen besejrede australierne både USA og Canada, som måtte nøjes med anden- og trejdjepladsen. Vores svenske naboer, der er flerfoldig regerende nordiske mestre, endte på en fin femteplads – desværre klarede det danske hold sig ikke igennem tidskvalifikationerne.

OM STIHL TIMBERSPORTS®

STIHL TIMBERSPORTS® er en international ekstremkonkurrence med rødder i Australien og New Zealand såvel som i Canada og USA. I dag konkurrerer verdens bedste atleter i nationale og internationale arrangementer i tre øksediscipliner og tre savdiscipliner. Springboard, Underhand Chop og Stående Block Chop er de klassiske øksediscipliner, mens Single Buck, Stock Saw (standard motorsav – STIHL MS 661) og Hot Saw (tunet, tilpasset motorsav med op til 80 hestekræfter) er savdisciplinerne. Atleter konkurrerer mod hinanden og uret.

STIHL koncernen udvikler, fremstiller og forhandler batteri-, el- og benzindrevne maskiner til erhvervsskovbrug, landbrug samt til vedligeholdelse af grønne områder, til byggesektoren og krævende private brugere. Udvalget af batteri-, el- og benzindrevne havemaskiner fra VIKING komplementerer produktsortimentet.

Produkterne distribueres udelukkende gennem autoriserede forhandlere, herunder 36 salgsselskaber, omkring 120 importører og mere end 45.000 forhandlere i over 160 lande. STIHL har været verdens bedst sælgende motorsavsmærke siden 1971. Virksomheden blev grundlagt i 1926 og har hovedsæde i Waiblingen tæt ved Stuttgart. I 2015 opnåede STIHL et samlet salg på 3,25 milliarder euro på verdensplan med en arbejdsstyrke på 14.245 ansatte.

Østrigske VIKING ejes 100 % af den familieejede tyske STIHL-koncern og varemærket glider i 2019 ind under STIHL varemærket.