STIHL TIMBERSPORTS® VERDENSMESTERSKAB 2019

STIHL TIMBERSPORTS® VERDENSMESTERSKAB 2019

Over 2.500 fans fra 20 forskellige lande var samlet i den udsolgte arena i ikoniske Industrial Palace i Prag, da Tjekkiet var vært for VM i STIHL TIMBERSPORTS® for første gang. Det kæmpe sportsarrangement løb af stablen 1. og 2. november, og her var Australien den helt store vinder, da de løb med VM-titlen i både den individuelle og hold-konkurrencen.

VM pokalen for hold skal bo på den anden side af jorden
Det var en sand magtdemonstration, da det australske hold løb med sejren ved VM i STIHL TIMBERSPORTS® 2019 efter at have slået New Zealand i en nervepirrende finalekamp om titlen i Prag lørdag 1. november.

Publikum var vidne til sveddryppende action, da 20 nationer konkurrerede i holdkonkurrencen og mødte hinanden i knockoutformat i fire af de seks discipliner: Stock Saw, Single Buck, Underhand Chop og Standing Block Chop.

Australiens Glen Gillam fortsatte, hvor han slap for 12 måneder siden, med en række nådesløse præstationer, som hjalp hans mænd med at komme hurtigere og hurtigere gennem runderne. Showets stjerne var dog australske Brayden Meyer. Den 24-årige viste vejen fremad i Underhand Chop og hjalp australierne med at besejre Polen i semifinalen, hvorefter den stod på et brag af en dyst mod rivalerne fra New Zealand.

New Zealænderne var kampklare, og Kyle Lemon gav udtryk for sin begejstring over at møde rivalerne i den store finale, men det var endnu en gang australierne, der trak det lange strå og fik sejren i hus på 47,80 sekunder mod New Zealands 49,79.

Om sejren udtalte Brad De Losa fra det australske hold: "Vi har et virkelig godt team, og det er en helt fantastisk følelse. Der var et par forhindringer undervejs, men vi overvandt dem og slog New Zealand, da det gjaldt, og vandt endnu et verdensmesterskab – så bliver det virkelig ikke bedre."

I sine overvejelser omkring slutresultatet tilføjede New Zealands Kyle Lemon: "I den ideelle verden ville vi jo gerne have haft førstepladsen, men sådan skulle det ikke være. … Uanset resultatet var der tale om det bedste publikum, jeg har oplevet i de syv eller otte år, hvor jeg har været med. Det var helt forrygende."

I kampen om fordelingen af tredje- og fjerdepladsen løb USA's hold med sejren til stor glæde for TIMBERSPORTS®-veteranen Matt Cogar, mens Polen fik fjerdepladsen og dermed blev det højest placerede europæiske team.

I en kommentar til mesterskabet udtalte Cogar: "Jeg har været med i ti år, og det bliver bedre for hver gang. Der er intet, der slår den følelse og spænding, man finder på scenen. Jeg er stadig helt oppe at køre."

Uden for top fire kæmpede Tjekkiet sig frem til en femteplads og fik uden tvivl et ekstra boost af et imponerende hjemmepublikum, der skabte en helt fantastisk atmosfære.

Dobbelt op på pokaler til Australien
Suveræne Brayden Meyer dominerede og sikrede Australien to sejre i træk, da han lørdag 2. november også vandt den individuelle VM-titel i STIHL TIMBERSPORTS® - det var en suveræn demonstration af styrke, kraft og præcision.

Som indehaver af verdensrekorden i disciplinen Underhand Chop, var det ingen overraskelse, da australieren hurtigt lagde sig i spidsen, og der blev han liggende. Canadas Ben Cumberland satte hele fire personlige rekorder og vandt fire ud af de seks discipliner. Han var dermed den, der kom tættest på at true australierens dominans i de første fem discipliner, da han satte ny verdensrekord i Single Buck på 12,94 sekunder.

Da konkurrencen nåede sit klimaks, viste Meyer dog ikke noget tegn på at sænke tempoet og opnåede en imponerende Springboard-sejr i tiden 36,84 sekunder. Da kun disciplinen Hot Saw resterede, stod Cumberland til at få sølv efter fem personlige rekorder på stribe, men en diskvalificering satte en stopper for hans medaljehåb, så USA's Cassidy Scheer og New Zealands Shane Jordan overhalede ham i den samlede stilling. De leverede begge en stabil præstation i Hot Saw, hvor Meyer blot skulle have registreret en tid for at vinde, og det lykkedes ham at holde hovedet koldt.

Brayden Meyer kommenterede: "Jeg prøvede bare på at holde hovedet koldt til sidst, og det er helt utroligt at løbe af med sejren. Jeg kunne ikke være mere lykkelig for at få begge guldmedaljer … Det er helt uvirkeligt og virkelig prikken over i'et på en fantastisk weekend."

Næste års mesterskab afholdes i Göteborgs Partille Arena den 7.-8. november. Yderligere oplysninger og køb af billetter kan findes på www.stihl-timbersports.com.

Om STIHL TIMBERSPORTS
STIHL TIMBERSPORTS® er en international konkurrenceserie i ekstremsport. Den har sine rødder i Australien og New Zealand samt Canada og USA. I dag konkurrerer verdens bedste udøvere ved nationale og internationale events, som omfatter tre øksediscipliner og tre savdiscipliner. Springboard, Underhand Chop og Standing Block Chop er de klassiske øksediscipliner; Single Buck (enmands-savning på tværs), Stock Saw (almindelig motorsav) og Hot Saw (tunet og tilpasset motorsav med op til 80 hk) er savkonkurrencerne. Udøvere konkurrerer mod hinanden og uret. Yderligere oplysninger om sporten, værktøjerne og håndtering af træ kan findes på: www.stihl-timbersports.com

Yderligere oplysninger om sporten samt billeder og videomateriale kan findes påwww.stihl-timbersports.comeller i fotosamlingen på http://media.stihl-timbersports.com (akkreditering kræves)

Billederne kan bruges gratis til redigeringsformål med identifikationsteksten "Billede: STIHL TIMBERSPORTS®"

STIHL TIMBERSPORTS® er et registreret varemærke tilhørende ANDREAS STIHL AG & Co. KG. Yderligere oplysninger om varemærket kan findes på https://www.stihl-timbersports.com/about-timbersports.aspx

STIHL koncernen udvikler, fremstiller og forhandler batteri-, el- og benzindrevne maskiner til erhvervsskovbrug, landbrug samt til vedligeholdelse af grønne områder, til byggesektoren og private brugere. Produkterne sælges kun hos autoriserede fagfolk – i Danmark har STIHL ca. 150 forhandlere.

Find nærmeste forhandler på www.stihl.dk

Du kan læse mere om vores iMOW robotplæneklippere på www.imow.dk og om vores maskiner med indbygget batteri samt COMPACT-serien på www.stihlbatteri.dk