STIHL udgiver rapport om den nordiske branches vaner og præferencer, når det gælder arbejde i naturen.

Syv ud af ti, der arbejder i naturen, foretrækker en blanding af batteri og benzin – det viser en ny rapport fra STIHL

Nu udgiver STIHL, som er globalt markedsførende og producent af maskiner og produkter til haver, skove og grønne områder, en rapport om branchens vaner og præferencer. Rapporten er baseret på en undersøgelse, som blandt andet viser, at branchen foretrækker en blanding af batteri- og benzindrevne maskiner til deres arbejde.

Nordic Outdoor Industry Report 2024 er den første rapport, hvor STIHL tager pulsen på branchen i Norden. Den første udgave af rapporten fokuserer på omstillingen af energikilde, hvor personer, som bruger og/eller indkøber maskiner, har svaret på spørgsmål om deres vaner og præferencer. Resultaterne viser blandt andet, at 69 procent foretrækker en kombination af batteri- og benzindrevne maskiner, og at 46 procent i dag bruger de to energikilder lige meget.

– Tendensen går i retning mod en omstilling til mere bæredygtige maskinvalg og arbejdsmetoder i branchen, som vi både byder velkommen og er klar til at imødekomme, siger Kjell Svensson, som er administrerende direktør for STIHL i Norden.

Undersøgelsen, som ligger til grund for rapporten, har fundet sted i samarbejde med Novus, en af Sveriges førende analyse- og forskningsvirksomheder. Formålet med undersøgelsen er i første omgang at undersøge, hvordan valget af maskiner påvirkes af faktorer som arbejdsmiljø, sikkerhed, klima, miljø, ydeevne m.m. i målgruppen. Brancheaktive i Sverige, Norge, Danmark og Finland har deltaget i undersøgelsen.

– Vi vil bruge rapporten til at tage pulsen på branchen i Norden og se, hvor langt vi er nået i omstillingen til batteri. Vi ønsker at lære mere om brugernes arbejde og præferencer og kan forhåbentlig samtidig dele både viden og inspiration, siger Kjell Svensson.

Nordic Outdoor Industry Report 2024 fra STIHL kan findes her: https://stihlpro.dk/sites/default/files/2024-01/STIHL_Nordic_Outdoor_Industry_Report_2024.pdf

For mere information, kontakt venligst:
      Johanna Hedström, pressekontakt, +46 706 22 17 08,johanna.hedstrom@morepr.se

Om STIHL
      STIHL tilbyder maskiner og produkter til haver, skove og grønne områder. Via autoriserede forhandlere leveres blandt andet batteridrevne havemaskiner som robotplæneklippere, hækkeklippere og græstrimmere samt højtryksrensere, motorsave, kratryddere og smarte løsninger til såvel private som professionelle brugere. STIHL er en global koncern, hvor kvalitet og sikkerhed er i centrum, og som arbejder på at bidrage til en mere bæredygtig fremtid. Koncernen har omkring 20 550 medarbejdere og omsatte for 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontor ligger i Sverige, og der er afdelinger i Norge, Danmark og Finland. Læs mere på www.stihl.dk.

Johanna Hedström

Pressekontakt +46706221708