STIHL MS 500i går fra 0 - 100 på 0,25 sekunder – den første motorsav i verden med direkte indsprøjtning.

Verdens første og eneste motorsav med elektronisk brændstofindsprøjtning

Årets største nyhed fra STIHL er uden tvivl den kraftfulde motorsav MS 500i, som nu er tilgængelig hos STIHLs autoriserede forhandlere. MS 500i er en unik motorsav takket være den innovative funktion med elektronisk brændstofindsprøjtning, hvor brændstoffet sprøjtes direkte til krumtaphuset via en ventil i stedet for en karburator eller tændingsmodul. Brændstofdosering beregnes af flere sensorer, der styrer tryk og temperatur. Teknologien betyder, at motorsaven får en yderst kraftfuld ydeevne lige fra koldstart, og savkæden accelererer fra 0 til 100 km/t på bare 0,25 sekunder. Utrolig nem startprocedure – pump på brændstofpumpen og træk i startsnoren.

På trods af sin kraft, er MS 500i en letvægtskonstruktion med ergonomisk design for at sikre nem betjening – og så er den desuden udstyret med et letvægtsværd. Integrerede møtrikker på kædedrevsdækslet gør det let at skifte kæden.

MS 500i er en motorsav, der er udviklet specielt til professionelt skovbrug og kræsne brugere.

”Foruden en innovativ teknologi og et topmoderne design, har MS 500i det bedste vægt/effekt-forhold på markedet med 1,24 kg/kW. Dette lave tal er unikt i alle kategorier af motorsave,” forklarer René Gjølander, der er teknisk chef hos STIHL i Danmark. Han fortsætter: ”Det er første gang, at vi har en venteliste på flere hundrede professionelle kunder til en ny maskine. Vores første leverance på det nordiske marked var hurtigt udsolgt, men nu er der igen maskiner ude hos STIHLs autoriserede forhandlere.”

Både branchemedier og professionelle brugere har øst masser af superlativer ud over MS 500i. Svenske Skogsforum kalder MS 500i for en game changer med forklaringen ”i klasse med professionelle save på 60-kubik, men med en effekt som motorsavene i 90-kubikklassen” Over 300.000 har set Skogsforums test af MS 500i på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=yoNyZEjX2bs

Lignende udtalelser fremgår af anmeldelsen på YouTube-fænomenet Swedish Homesteads. Landbrugsparret Simeon og Alexandra Fuchs har siden starten for tre år siden tiltrukket over 12 millioner besøgende, der er interesserede i, hvordan det er at bo på en svensk gård. Videoen, hvor Simeon Fuchs tester STIHLs nye motorsav, er blevet vist knap ½ million gange: https://www.youtube.com/watch?v=vQ7o5uur8ac

MS 500i
Motor: 2-MIX med indsprøjtning
79,2 cc
Effekt: 5,0 kW
Vægt: 6,2 kg
Vægt med skæreudstyr: 7,8 kg
Lydtryksniveau: 107 [dB(A)]
Lydeffektniveau: 119 [dB(A)]
Vibration højre/venstre: 4,5/3,8 m/s2

STIHL koncernen udvikler, fremstiller og forhandler batteri-, el- og benzindrevne maskiner til erhvervsskovbrug, landbrug samt til vedligeholdelse af grønne områder, til byggesektoren og private brugere. Produkterne sælges kun hos autoriserede fagfolk – i Danmark har STIHL ca. 150 forhandlere.

Find nærmeste forhandler på www.stihl.dk

Du kan læse mere om vores iMOW robotplæneklippere på www.imow.dk og om vores maskiner med indbygget batteri samt COMPACT-serien på www.stihlbatteri.dk