Foto: PR. Et uforudsigeligt marked med stigende omkostninger til bl.a. transport, energi, mm. og ændret forbrugeradfærd sætter sit præg på Stryhns Gruppens årsregnskab for 2022, oplyser adm. direktør Kristian Kornerup Jensen.

Uforudsigeligt år præger Stryhns Gruppens resultat i 2022

Fødevarekoncernen Stryhns Gruppen har netop offentliggjort sit resultat for 2022, der ender på 42,9 millioner kroner, hvilket er en nedgang på 43 procent sammenlignet med 2021. Resultatet for 2022 afspejler et år, som var præget af høj inflation, stor stigning i omkostninger på tværs af værdikæden og ændret forbrugeradfærd.

”2022 har været et udfordrende år, hvilket årets resultat også afspejler. Den kraftige inflation i fødevaresektoren har medført stigende omkostninger på bl.a. råvarer, energi, emballage, transport mm. samt et stort prisfokus og ændret forbrugeradfærd. Vi har gjort, hvad vi kunne for at absorbere prisstigningerne og holde hånden under mærkevarerne samt investere i fortsat udvikling af forretningen. Det betyder, at vi kommer ud med et resultat, der var under vores forventninger i starten af 2022. Et endnu stærkere fokus på kerneforretningen skal sikre den fremtidige vækst og bæredygtige udvikling,” siger Kristian Kornerup Jensen, administrerende direktør i Stryhns Gruppen, som samtidig retter en stor tak til medarbejderne for deres omstillingsevne og engagement i det forgangne år.

I 2022 udgjorde nettoomsætningen 1.092 millioner kroner, hvilket er en fremgang på 84 millioner kroner i forhold til 2021. Fremgangen er i stor udstrækning drevet af opkøbet af foodservice-virksomheden Delitaste og inflationsdrevne prisstigninger.

”Med opkøbet af Delitaste, har vi nu en fokuseret foodserviceforretning målrettet vilkårene i landets professionelle køkkener. Det giver os mere fleksibilitet og bedre muligheder for at vækste i markedet. 2023 drejer sig fortsat om sammenlægning af forretningerne og på den anden side af fusionen, ser vi frem til at drage nytte af de konkurrencemæssige fordele, som opkøbet har ført med sig,” siger Kristian Kornerup Jensen.

Fokus på kerneforretningen

Selvom Stryhns Gruppen er påvirket af udfordrende markedsvilkår, er der stadig et klart fokus på organisationens langsigtede mål om vækst og en mere klimavenlig produktion. Den overordnede strategi for de kommende år er således også uændret for fødevarekoncernen.

”Vækst er stadig vores hovedfokus, og for Stryhns Gruppen hænger det uløseligt sammen med at fremtidssikre vores produktion og værdikæde til mere bæredygtige vilkår,” siger Kristian Kornerup Jensen og fortsætter:

”Vi er en dynamisk organisation og bruger kræfterne der, hvor de kan gøre den største forskel. Derfor bruger vi energien på at omstille kerneforretningen til at kunne møde kundernes behov og sammen med dem finde de bedst mulige løsninger, så forbrugerne stadig kan få deres mærkevarer til en relevant pris under de nuværende markedsvilkår,” siger Kristian Kornerup Jensen.

I 2023 ser Stryhns Gruppen fortsat inflation i værdikæden, og i og med at sigtbarheden fortsat er lav på markedet, er det svært at sige noget om markedsudviklingen i fremtiden.

For mere info:

Kontakt kommunikationschef i Stryhns Gruppen Jannie Ravn Madsen

E: jannie.madsen@stryhns.dk

T: 28945211

Nøgletal

TDKK

TDKK

Nettoomsætning 1.092.403 1.007.603
Årets resultat 42.906 75.410

Om Stryhns Gruppen

Med sin mere end 80 år lange historie er Stryhns Gruppen efterhånden blevet en institution i dansk fødevareproduktion. Et iværksættereventyr drevet af passionen for postejer, som med tiden har udviklet sig til en moderne fødevarekoncern med fem fabrikker, ni brands og en lang række af landets førende mærkevarer inden for såvel postejer og pålægssalater som saucer, remoulade, mayonnaise, dressing, sennep og pølser.