Gå til indhold
Danske skolebørn modtager undervisning hjemme foran skærmen, og øjnene udsættes nu i endnu højere grad for blåt lys fra skærmen. Profil Optik opfordrer forældre til at hjælpe børnene med at beskytte øjnene, når de sidder så mange timer foran skærmen.

Profil Optik med klar appel til forældre med hjemsendte skolebørn

Corona-restriktionerne har for alvor ramt landets skolebørn og unge, som nu alle modtager nødundervisning derhjemme foran skærmen. Det betyder, at timerne foran skærmen øges endnu mere, og oveni det i forvejen høje skærmforbrug udsættes øjnene nu i endnu højere grad for det blå lys, som skærmene afgiver. Forskning viser, at dele af det blå lys er usundt og kan være skadeligt for øjensund­hed­en. Det vækker bekymring hos Profil Optik, som nu kommer med en appel til forældrene og de unge.

En befolkningsundersøgelse, som Profil Optik tidligere har fået foretaget, viser, at danske unge fra 14-17 år i gennemsnit bruger hele 35 timer om ugen foran skærmen. Hos de 8-13 årige er skærmfor­bruget 27 timer og for de 0-7 årige 12 timer om ugen. I en opfølgende undersøgelse foretaget i juli 2020 angav forældre endvidere, at deres børns skærmforbrug i gennemsnit var steget med hele 3 timer om dagen under den daværende periode med covid-19.

De høje tal, som i sig selv vækker bekymring hos optikerkæden, skal nu ses i lyset af, at alle danske skole­børn er underlagt fjernundervisning hjemme foran skærmen. Samtidig medfører årstiden, at børnene og de unge bruger mindre tid udenfor, og med den indskrænkede fysiske kontakt mødes de i højere grad virtuelt foran skærmene.

I Profil Optik bekymrer vi os om danskernes øjensundhed. Og ligesom vi i denne tid har stor fokus på at efterleve sundhedsmyndighedernes retningslinjer, så kunderne fortsat trygt og sikkert kan besøge os i butik­kerne. Så bekymrer vi os også, når der sker ændringer, hvor vi kan se, at øjensundheden er særlig udsat. Vi ved fra forskning, at dele af det blå lys, som skærmen afgiver, er usundt og kan øge risikoen for øjentræt­hed, hovedpine, sløret syn, og over tid kan det give varige skader på nethinden. Som ansvarlig optikerkæde ser vi det som vores pligt at informere og oplyse om disse risici, så forældre kan hjælpe deres børn og unge til, at de beskytter deres øjne,” udtaler administrerende direktør Tina Gaardsholt fra Profil Optik.

Ifølge forskningen er det navnlig det kortbølgede blå lys, som digitale enheder som mobiltelefoner, iPads og com­putere afgiver, der kan være skadeligt, fordi det absorberes dybt inde i øjet og kan skade synet. Der forskes stadig meget på området, og selv om man endnu ikke kender omfanget af skader på sigt, er der ifølge den administrerende direktør allerede nu grund til at være opmærksom og forebygge.

Børn og unges øjne er langt mere følsomme end voksnes, fordi deres øjne stadig er under udvikling. Derfor er det så vigtigt, at vi sætter ind og begynder at forebygge så tidligt som muligt. Vi opfordrer derfor altid til, og særligt i denne tid, at forældre er ekstra opmærksomme på, at deres børn og unge også får holdt pauser fra skærmen. Vi oplever da også, at nogle forældre vælger at beskytte børnenes øjne med briller med et såkaldt blålysfilter, når de sidder meget foran skærmen. Blålysfiltret bortfiltrerer dele af det skadelige blå lys og mindsker dermed risikoen for øjengener og -skader. Brillerne fås både med og uden styrke,” slutter Tina Gaardsholt.

I optikerkædens 115 butikker oplever personalet, at forældre og unge ofte ikke er bekendt med risikoen for øjengener og -skader, når øjnene udsættes for så meget blåt lys. Forældrene bekymrer sig mere om, hvad de ser på skærmen og de negative sociale konsekvenser af de mange timer foran skærmen. De fleste har slet ikke hørt om risikoen for øjengener, og Profil Optik håber, at flere vil tage problematikken alvorligt og hjælpe de unge og børnene til, at de begynder at forebygge. Særligt i denne tid hvor timerne foran skærmen er højere end normalt.

Optikerens råd til at minimere eksponering af det skadelige blå lys fra skærmen:

• 20-20-20 reglen: Hold pause hvert 20. minut, fokuser på en genstand i 20 sekunder, som er mindst 20 fod (=6 meter) væk.
  • Anvend skærmens blålysfilter, hvis det er muligt. Dette kan dog forvrænge farverne.
  • Brug briller med et blålysfilter, så skærmen ser helt normal ud, samtidig med at du beskytter øjnene.

Bilag:

Udtræk fra befolkningsundersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov for Profil Optik i henholdsvis januar 2020 og juli 2021 er vedhæftet som dokument.

Om blåt lys:

Blåt lys er vigtigt for alle, og i sin naturlige form fra solen bruger kroppen det til at styre søvncyklus. Blåt lys stimulerer det område i hjernen, som producerer melatonin og er nødvendigt for vores helbred. Men blåt lys findes også i elektroniske apparater og for store mængder kan skade øjnene.

Ifølge forskningen er det navnlig kortbølget blåt lys, der er usundt, fordi det absorberes dybt inde i øjet og kan skade synet. Korte bølgelængder blinker og flimrer mere end andet lys.

Forskning viser, at dele af det blå lys kan forårsage permanente skader på øjet, som kan være medvirkende til aldersrelaterede skader og synstab. Ydermere kan overeksponering af det blå lys medføre sløret syn, problemer med at fokusere, tørre og irriterede øjne, hovedpine, nakke og rygsmerter.

Om blålysfilter:

Vores øjne har et naturligt blålysfilter, men det beskytter ikke i tilstrækkeligt omfang mod det skadelige blå lys fra digitale skærme. Desuden er børn og unges øjne mere følsomme end voksnes, da de fortsat er under udvikling og derfor endnu vigtigere at beskytte.

Mange mobiltelefoner og tablets tilbyder blålysfiltre, og der findes også apps, som lægger et filter på. Det påvirker imidlertid billedets farver og kontraster, så de ikke bliver lige så skarpe.

Risikoen for øjengener og -skader kan minimeres ved at bruge briller med et blåt filterglas, som bortfiltrerer dele af det skadelige blå lys fra de digitale skærme.

Om Profil Optik by Synsam

Profil Optik By Synsam er en del af Synsam Group - en af Europas ledende aktører i optikbranchen. Vi tilbyder unikke løsninger både indenfor Eye Health og Eye Fashion med et bredt sortiment, der tager udgangspunkt i vores kunders forskellige livsstile og behov for øjensundhed.

Koncernen findes i hele Norden, har cirka 2.500 medarbejdere og havde i 2019 en total omsætning på 3,7 milliarder SEK (2019).

Totalt har koncernen cirka 480 butikker, der drives under varemærkerne Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik i Danmark. Siden 2015 har Synsam Group gennemgået en transformation af hele sin forretning og har, med en høj grad af digitalisering og andre innovative koncepter, skabt en vækst og lønsomhed, der er blandt de højeste i Europa.

Louise Funk-Hansen

Pressekontakt Digital Marketing & Communications Manager +45 31 93 93 99

Velkommen til Profil Optik by Synsam Danmark!

Hos Profil Optik møder vi vores kunder med høj kompetence og et højt serviceniveau. Vi hjælper kunderne med at finde en individuel løsning blandt vores brede kvalitetssortiment af briller, solbriller og kontaktlinser fra verdens førende mærkevarer og leverandører. Profil Optik er en del af Synsam Nordic, og derfor står der by Synsam under Profil Optik-logoet.

Profil Optik by Synsam Danmark
Oldenburg Allé 1, 2. sal