Readers Blue Block – beskytter øjnene mod skærmens skadelige  blå lys

Readers Blue Block – beskytter øjnene mod skærmens skadelige blå lys

Profil Optik lancerer nu Readers Blue Block, en ny kollektion af briller med blålysfilter som beskytter øjnene mod det skadelige blå lys fra digitale skærme.

Danske børn bruger i gennemsnit 25 timer om ugen foran digitale skærme som mobiltelefoner, tablets og computere. Det viser en unik forældreundersøgelse udført af YouGov for Profil Optik*. For de 14-17-årige løber skærmtiden op på hele 35 timer – næsten en normal arbejdsuge for voksne. Meget tyder desuden på, at skærmtiden er steget under årets Corona pandemi.

Forældre er bekymrede

Skærmen på moderne fjernsyn, computere, tablets og mobiltelefoner udsender blåt lys. Det blå lys flimrer mere end andet lys, hvilket kan lede til trætte øjne og hovedpine. Udsættes øjet for blåt lys gennem længere tid kan det desuden skade nethinden. Dette bekymrer forældrene i undersøgelsen. Hele 6 ud af 10 oplyser, at de er bekymrede for, hvordan skærmens blå lys påvirker på deres børns øjne.

– Vi giver vores børn tandbørster for at beskytte tænderne. Vi giver dem hjelm på, når de skal cykle og solcreme når de skal i solen. Men når vi giver dem en skærm, tænker vi slet ikke på beskyttelse, selvom blåt lys kan være skadeligt for øjnene. Selv voksnes øjne kan skades. Vi bør arbejde mere forebyggende for øjensundhed og indse, at briller med blålysfilter er den bedste beskyttelse, siger Gitte Sørensen, Optisk Ansvarlig hos Profil Optik.

READERS Blue Block

Readers Blue Block er designet til brug foran digitale skærme som mobiler, computere og tablets, der alle udsender kortbølget blåt lys.

Readers Blue Block har klassiske former og er fremstillet i letvægtsmaterialer med høj komfort. De fås i størrelser til både voksne og børn. Brillerne til voksne har blålysfilter og fås både med læsestyrker og uden styrke. De mindre briller ”READERS Blue Block Mini” fås med blålysfilter uden styrke. Brillerne ser ud som helt almindelige briller på trods af filteret.

I Profil Optiks Ai Eyewear-koncept har samtlige børnebriller med styrke et indbygget blålysfilter.

READERS Blue Block fås i alle Profil Optiks butikker i hele landet.

Pris Readers Blue Block : Fra 249 kroner

Ved spørgsmål, kontakt:

Liselotte Hammer, Head of Marketing, Profil Optik
40 37 64 77, liha@profiloptik.dk

Fakta om undersøgelsen:

*Undersøgelsen er udført af YouGov. I perioden 3. til 15. januar er i alt 1015 online interviews foretaget med forældre til børn i alderen 0 til 17 år i Danmark.

Om Profil Optik by Synsam

Profil Optik By Synsam er en del af Synsam Group - en af Europas ledende aktører i optikbranchen. Vi tilbyder unikke løsninger både indenfor Eye Health og Eye Fashion med et bredt sortiment, der tager udgangspunkt i vores kunders forskellige livsstile og behov for øjensundhed.

Koncernen findes i hele Norden, har cirka 2.500 medarbejdere og havde i 2019 en total omsætning på 3,7 milliarder SEK (2019).

Totalt har koncernen cirka 480 butikker, der drives under varemærkerne Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik i Danmark. Siden 2015 har Synsam Group gennemgået en transformation af hele sin forretning og har, med en høj grad af digitalisering og andre innovative koncepter, skabt en vækst og lønsomhed, der er blandt de højeste i Europa.

Louise Funk-Hansen

Pressekontakt Digital Marketing & Communications Manager +45 31 93 93 99

Velkommen til Profil Optik by Synsam Danmark!

Hos Profil Optik møder vi vores kunder med høj kompetence og et højt serviceniveau. Vi hjælper kunderne med at finde en individuel løsning blandt vores brede kvalitetssortiment af briller, solbriller og kontaktlinser fra verdens førende mærkevarer og leverandører. Profil Optik er en del af Synsam Nordic, og derfor står der by Synsam under Profil Optik-logoet.

Profil Optik by Synsam Danmark
Oldenburg Allé 1, 2. sal