Gå til indhold
Brillemoden i 2023 byder på et væld af former og farver. Lige fra dristige og farvefulde stel til det mere naturlige og afdæmpede look.

Trendekspert: Disse solbriller er must haves i 2023

Nu er det igen tid til solbriller! Men hvilke solbriller skal du gå efter i år, hvis du vil beskytte dine øjne med stil? Profil Optiks chefdesigner og trendekspert Wai Chan giver dig et overblik over årets mest stilfulde solbriller.

Danskerne er hurtige til at få solbrillerne på, når solen titter frem. Det gælder både årets første lune solstråler eller høj sol på en dansk sommerdag. Det er vigtigt at beskytte dine øjne mod solens farlige UV-stråler, og heldigvis kan dette gøres med stil. Profil Optiks trendekspert Wai Chan er klar med en opdatering fra den pulserende modeverden. Her er de tre trends, som du skal holde øje med i 2023, hvis du vil være på forkant med de nyeste tendenser.

1. Lækre farver og vovede former

Noget der uden tvivl kommer til at pryde det danske gadebillede i 2023 er solbriller i mange forskellige former og farver. Her er solbrillerne med vilde former og stærke farver som blå, grøn, lilla og ceriserød i centrum. Det vovede udtryk leder tankerne til 80’ernes excentriske stil og er et godt bud, hvis du vil have et eksklusivt look denne sommer.

”Designere verden over laver stel, der bliver mere og mere iøjnefaldende og markante i formen. I mange tilfælde er stellene i et kraftigt materiale for at understrege denne tendens,” uddyber Wai Chan.

Bottega Veneta- BV1142S 004 4922
    Saint Laurent - 181 021 5421 ”LOULOU”
    Alexander McQueen - AM0404S 005 5418

2. Tilbage til naturen

Foretrækker du et mere diskret udtryk, så findes der også et moderigtigt solbrillevalg til dig. Det naturlige look hitter nemlig også i 2023 – både når det kommer til udseende, tøj og briller.

”Stilsikre, klassiske farver er in, og det må gerne være i toner, der leder tankerne hen mod naturen. Mange solbriller har unikke mønstre i flere lag og semi-transparente farver, der lukker lyset ind og skaber et levende udtryk,” fortæller Wai.

Omtanke for naturen er også blevet en prioritet, når det kommer til materialevalg og produktion. Der er større fokus på innovative løsninger som fx udvikling og brug af biobaserede og/eller genanvendte materialer. Det er noget, som Profil Optik arbejder med i deres egne brands som fx Circular Collection, hvor solbrillerne er lavet af genanvendt acetat fra gamle briller og solbriller.

Circular Collection - S6 C65 5024

3. Pilot-solbrillens comeback

I 2023 skal solbrillerne også komplimentere og forstærke vores naturlige ansigtstræk og former. Det kommer til udtryk i markante solbrillefaconer med fremtrædende kanter, som er tydeligt inspireret af 90’ernes brillemode. Det betyder et comeback for en ganske særlig solbrille – nemlig den populære pilotbrille.

”Danskerne har længe elsket pilotbrillen, og det har nu også spredt sig til resten af verden. Derfor kan pilot-solbriller nu fås i både metal og andre spændende materialeblandinger,” forklarer Wai.

David Beckham - DB 7079/S KVI 5517

Beskyt øjnene mod UV-stråler

Solbriller handler ikke kun om at være smart og stilfuld. Det vigtigste er, at de beskytter dine øjne mod solens farlige UV-stråler. Solbriller med CE-mærkning garanterer generelt god beskyttelse og er nok til hverdagsbrug. Bruger du derimod meget tid i solen, kan du med fordel vælge solbriller med YV400-mærkning, som blokerer for alle UV-strålerne. Du kan naturligvis købe langt de fleste solbriller med solbrilleglas i din styrke. Profil Optik er altid klar til at rådgive om solbriller ud fra dine behov for styrke og tilpasset din personlige stil.

Du kan læse mere om Wai Chans favoritter her.

Du finder årets trendy solbriller i alle Profil Optiks 112 butikker og online.

Om Profil Optik by Synsam

Profil Optik By Synsam er en del af Synsam Group, en ledende optikerkæde i Norden med et bredt og prisvenligt udbud af tjenester og produkter inden for øjensundhed og brillemode med udgangspunkt i vores kunders forskellige livsstile og behov.

Koncernen har cirka 4.000 medarbejdere, en omsætning på cirka 5 mia. SEK (2022) og driver omtrent 500 butikker i Norden under varemærkerne Synsam, Synsam Recycling Outlet og Profil Optik. Ved hjælp af digitalisering, abonnementsløsninger og andre innovative koncepter er Synsam Group en stærk innovator på flere områder i det nordiske marked for optik, eksempelvis kunderejse, produktudbud og ESG. Synsam Groups aktie handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM).

www.synsamgroup.com

Louise Funk-Hansen

Pressekontakt Digital Marketing & Communications Manager +45 31 93 93 99

Velkommen til Profil Optik by Synsam Danmark!

Hos Profil Optik møder vi vores kunder med høj kompetence og et højt serviceniveau. Vi hjælper kunderne med at finde en individuel løsning blandt vores brede kvalitetssortiment af briller, solbriller og kontaktlinser fra verdens førende mærkevarer og leverandører. Profil Optik er en del af Synsam Nordic, og derfor står der by Synsam under Profil Optik-logoet.

Profil Optik by Synsam Danmark
      Oldenburg Allé 1, 2. sal