80 pct. af verdens mest succesfulde virksomheder samarbejder med konkurrenter

80 pct. af verdens mest succesfulde virksomheder samarbejder med konkurrenter

TCS har undersøgt troen på fremtiden efter covid-19 blandt flere end 1.200 topledere globalt. Undersøgelsen viser, at virksomheder har tilpasset deres strategier frem mod et mere digitalt årti – og, at 80 procent af de mest succesfulde virksomheder i verden aktivt samarbejder med deres konkurrenter.

København, den 13. september 2021: Tata Consultancy Services (TCS), ét af verdens største IT- og forretningsudviklingskonsulenthuse, lancerer dets første globale toplederundersøgelse: ”Hvor, hvordan og, hvad topledere vil konkurrere om i det nye årti: TCS 2021 Global Leadership Study”. En undersøgelse af 1.200 topledere globalt. Undersøgelsen blotlægger en digital kløft mellem de bedst performende virksomheder (leader-virksomheder) og de virksomheder, der sakker bagud (follower-virksomheder). Eksempelvis er 80 % af de mest succesfulde virksomheder åbne for samarbejde med konkurrenter mod kun 23 % for andre virksomheder.

Undersøgelsen, som er TCS’ første globale toplederundersøgelse, er gennemført af TCS Thought Leadership Institute, og afdækker, hvordan topledere i verdens største virksomheder har tilpasset deres forretningsstrategier frem mod 2025 på bagkant af pandemien. Undersøgelsen har særligt fokus på, hvordan topledere fra hele verden, vil ramme den rette balance mellem innovation og optimering inden for fire områder; digitale strategier, digitale løsninger, digitale måder at drive forretning på samt tilgangen til ledelse.

Hovedkonklusionerne i undersøgelsen er:

• Innovation er rangeret som det vigtigste aspekt en i succesfuld virksomhedskultur, fulgt af diversitet, inklusion og lige muligheder for alle
  • De mest succesfulde virksomheder rangerer kundefokus som det vigtigste aspekt i en virksomhedskultur - over aktieværdiskabelse. Follower-virksomhederne rangerer kun kundefokus som nummer 6. Det tyder på, at de mest succesfulde virksomheder har en indbygget ’kunden-først’ mentalitet i deres organisationer.
  • Inden 2025 vurderer 41 % af respondenterne, at deres omsætning vil komme fra helt nye løsninger, som de endnu ikke kender til. Leader-virksomhederne tror på 44 %, mens follower-virksomhederne tror på 40 %.
  • Respondenterne forventer ligeledes, at inden 2025 vil 46 % af deres omsætning komme fra rene digitale produkter eller services. Leader-virksomhederne forventer op mod 56 %.
  • På spørgsmålet omkring, hvor i organisationen, der er behov for en mere effektiv databrug placerer leader-virksomhederne digitale marketingkampagner som nummer ét, efterfulgt af salgsinitiativer og kundeservice. Det tyder på, at organisationerne ved, at de skal forbedre deres brug af kundedata for at forbedre kundeoplevelsen.

“Undersøgelsen viser først og fremmest, at topledere er begyndt at se fremad efter en svær tid. Det er meget positivt. Anerkendelsen af, at samarbejde er kritisk i forhold til succes er meget interessant. Det peger på en modenhed, som måske er præget af den globale krisesituation som covid-19 skabte, der viste, at når vi samarbejder lokalt, regionalt og globalt, så kan vi opnå store ting sammen,” siger Vikram Sharma, der er landechef for TCS Danmark.

Undersøgelsen giver også data-drevne anbefalinger til, hvordan fremtidsorienterede topledere kan gøre deres virksomheder endnu mere effektive. Hent hele undersøgelsen her: www.tcs.com/perspectives/ceo

Om undersøgelsen

Tata Consultancy Services’ ‘2021 Global Leadership Study’ indsamlede data fra flere end 1,200 topledere fra en række af industrier inklusiv (men ikke begrænset til) detail, produktion, forsikring, bank & finansielle services, healthcare og flere, fra fire regioner: Nordamerika (USA og Canada); Storbritanien og Europa (Tyskland, Holland og Frankrig); APAC (Indien, Singapore, Kina, Australien, New Zealand og Japan); samt Sydamerika (Colombia, Brasilien og Mexico). Respondenternes virksomheder har over USD 1 millard i årlig omsætning med en gennemsnitlig omsætning på USD 14 milliarder.

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
TCS er en del af Indiens største industrikonglomerat Tata Group og har 510.000 af verdens bedst uddannede konsulenter i 46 lande. Virksomheden omsatte for 22 milliarder dollars i regnskabsperioden, der sluttede den 31. marts 2020 og er noteret på både BSE (tidligere Bombay Stock EOm Tata Consultancy Services (TCS)Tata Consultancy Services er en professionelle services og erhvervsløsningsvirksomhed, der har hjulpet en lang række af verdens største virksomheder med deres transformationsrejser i de seneste 50 år. TCS tilbyder en konsulentdrevet, kognitiv baseret og integreret portefølje af erhvervs- teknologi- og ingeniørservices og -løsninger. Disse leveres via TCS' unikke 'Location Independent Agile™' leverancemodel, der er en anerkendt som målestok for optimal softwareudvikling.Som en del af Tata group, Indiens største multinationale virksomhedsgruppe, har TCS flere end 510.000 ansatte, der er blandt verdens allerbedst uddannede konsulenter, i 46 lande. Virksomheden genererede en konsolideret omsætning på US $22.2 milliarder i finansåret, der sluttede 31. marts 2021, og er børsnoteret på BSE (tidligere kendt som Bombay Stock Exchange) og på NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS' proaktive tilgang til klimaforandringer og prisvindende arbejde med lokalmiljøer globalt, har sikret TCS en førende position blandt bæredygtighedsinstancer som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mere information, besøg www.tcs.com og følg https://twitter.com/TCS

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden

TCS blev etableret i Norden i 1991 og har i øjeblikket ca. 15.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark. I de seneste 11 år er TCS i de nordiske lande hvert år blevet rangeret af sine kunder som den bedste leverandør af it-konsulenttjenester. Udover i Danmark, er TCS også blevet udnævnt Top Employer i Sverige, Norge og Finland.For mere information, besøg www.tcs.com

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
Tata Consultancy Services (TCS) er en IT services-, konsulent- og forretningsudviklingsvirksomhed, som over de sidste 56 år har hjulpet flere af verdens største virksomheder med deres transformationsrejse. TCS tilbyder en konsulentdrevet, kognitiv-baseret og integreret portefølje af erhvervs- teknologi- og ingeniørservices og -løsninger. Disse leveres via TCS' unikke 'Location Independent Agile™' leverancemodel, der er anerkendt som målestok for optimal softwareudvikling.

Som en del af Tata Group, Indiens største multinationale virksomhedsgruppe, har TCS flere end 601.000 ansatte, der er blandt verdens allerbedst uddannede konsulenter, i 55 lande. Virksomheden genererede en konsolideret omsætning på USD $29 milliarder i TCS' seneste finansår, der sluttede den 31. marts 2024, og er børsnoteret på BSE (tidligere kendt som Bombay Stock Exchange) og på NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS' proaktive tilgang til klimaforandringer og prisvindende arbejde med lokalmiljøer globalt, har sikret TCS en førende position blandt bæredygtighedsinstancer som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden
TCS blev etableret i Norden i 1991 og har flere end 20.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark. I de seneste 15 år er TCS i de nordiske lande hvert år blevet rangeret af sine kunder som den bedste leverandør af it-konsulenttjenester. I Danmark er TCS blevet udnævnt som Top Employer for 11. år i træk af Top Employers Institute.

For mere information, besøg www.tcs.com