Danske virksomheder peger på TCS som bedste IT-leverandør

Danske virksomheder peger på TCS som bedste IT-leverandør

Tata Consultancy Services (TCS) har den højeste kundetilfredshed blandt IT-konsulenthusene i Danmark. Det viser den omfattende internationale undersøgelse ’The 2022 Nordic IT Sourcing Study’, som Whitelane Research i samarbejde med PA Consulting står bag. Dermed har TCS været det danske IT-konsulenthus med de mest tilfredse kunder hele syv gange siden 2014.

Når de danske virksomheder skal pege på, hvem der leverer service i verdensklasse inden for IT-området, så de ikke i tvivl. Det gør TCS Danmark. Der står klart, efter resultaterne af 2022 udgaven af den international Whitelane rapport er blevet offentliggjort i dag, der har analysere flere end 1.400 IT-kontrakter. Her ligger TCS Danmark nummer ét med en score på 84 procent (gnm. for branchen er 71 %). Med et forspring på fire procentpoint ned til en delt andenplads og tredjeplads. Virksomheden beskæftiger i dag tæt på 500 it-konsulenter og har siden 1991 hjulpet danske virksomheder med den digitale transformation.

I undersøgelsen er de danske IT-leverandører bedømt på ni forskellige kriterier inden for service, kundeforhold, forretningsforståelse og transformationsevner. Udover førstepladsen i Danmark, indtager TCS også førstepladsen i Norden. Det er 13. gang, at TCS rangerer som nummer ét blandt IT-konsulenthuse i Norden. Og syvende gang, at TCS Danmark tager titlen herhjemme. TCS’ danske succes er samtidig også den stærkeste fremgang på ét år blandt kontorene i Norden, hvor man forbedret sin kundetilfredshed med 7 procentpoint ift. Whitelane-rapporten 2021.

Én af de danske virksomheder, der samarbejder med TCS er TDC Net, hvor Peter Damsgård Fabricius, der VP, Technology Management & Operations, sætter følgende ord på, hvad der gør TCS gode digitale partnere:

“Som Danmarks største teleoperatør, så spiller vi en naturlig stor rolle i at forme Danmarks digitale fremtid. Det er en rolle, som vi er meget bevidste om og tager meget seriøst. Derfor har vi også valgt at samarbejde med TCS som vores digitale transformationspartner. I vores optik, er TCS den bedste på området herhjemme. De er en troværdig og stabil samarbejdspartner, der har adgang til verdensklasseteknologi og en enorm forretningsforståelse for teleområdet. Derfor har vi også valgt at udvide vores samarbejde mellem TDC NET og TCS.”

Udover førstepladsen inden for den generelle kundetilfredshed, viste TCS stærk performance inden for flere kriterier – blandt andet førstepladser indenfor:

• Forretningsforståelse (84% mod et gennemsnit på 74%)
  • Leveringskvalitet (82% mod et gennemsnit på 74%)
  • Kontraktslig fleksibilitet (87% mod et gennemsnit på 72%)

”Det er nemt at sige, at man er kundecentreret. Det er noget andet at vise det i praksis. Derfor er vi enormt stolte over for sjette gang at være nummer ét på kundetilfredshed i Danmark. Især fordi det er virksomhederne selv, der placerer os som nummer ét. Det fortæller os, at danske virksomheder er trygge ved at lægge store, strategiske og forretningskritiske IT-projekter ved TCS, fordi de ved, at vi altid får dem godt videre og i mål,” siger Vikram Sharma, landechef for TCS Danmark.

Flere danske virksomheder planlægger at outsource IT

Udover kundetilfredsheden afdækker Whitelane-rapporten også danske lederes holdninger til en række fremtidsscenarier inden for IT. Her er tendensen klar. Outsourcingbølgen kommer tilbage. Hele 31 % af de adspurte danske respondenter forventer at outsource mere IT inden for de kommende to år. Det er en stigning på fire procentpoint ift. sidste år og den højeste stigning i Norden.

Ifølge rapporten er der tre faktorer, der driver den danske outsourcing-tendens:

1. Ønske om øget fokus på at frigøre resourcer til at styrke sin kerneforretning (71 %)
  2. Ønske om øget fleksibilitet og agilitet (67 %)
  3. Ønske om adgang til de rette IT kompetencer (52 %)

Om TCS’ placeringer i Whitelane-rapporten udtaler Jef Loos, der er Head of Sourcing, Whitelane Research:

“TCS har igen formået at indtage førstepladsen inden for kundetilfredshes for IT-konsulenthuse I Norden. Med kåringen I år, er det nu 13 gange I træk, hvilket er en utrolig bedrift, som viser den tiltro kunderne har til dem. TCS’ evne til konstant at tilpasse sig lokale markedsdynamikker er én af mange grunde til at de år efter år høster tilliden fra kunderne."

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen 'The 2022 Nordic IT Sourcing Study' er foretaget af Whitelane Research i samarbejde med PA Consulting. Rapporten undersøger flere end 700 unikke IT-sourcingrelationer, fra over 350 CxO respondenter i Norden. Herunder +80 danske. Det gør undersøgelsen til den mest omfattende nordiske undersøgelse med mere end 1.400 undersøgte IT-kontrakter på tværs af det private og offentlige. Whitelane er en selvstændig organisation. For mere information: https://whitelane.com/nordics-2022/

Om Whitelane Research

Whitelane Research er en selvstændig organisation, der gennemfører fyldestgørende IT-sourcing-undersøgelser og holder events på tværs af Europa. Ud over at udgive sin årlige Europæiske rapport, udgiver Whitelane Research også individuelle, landsspecifikke rapporter løbende.

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
TCS er en del af Indiens største industrikonglomerat Tata Group og har 560.000 af verdens bedst uddannede konsulenter i 46 lande. Virksomheden omsatte for 22 milliarder dollars i regnskabsperioden, der sluttede den 31. marts 2020 og er noteret på både BSE (tidligere Bombay Stock EOm Tata Consultancy Services (TCS)Tata Consultancy Services er en professionelle services og erhvervsløsningsvirksomhed, der har hjulpet en lang række af verdens største virksomheder med deres transformationsrejser i de seneste 50 år. TCS tilbyder en konsulentdrevet, kognitiv baseret og integreret portefølje af erhvervs- teknologi- og ingeniørservices og -løsninger. Disse leveres via TCS' unikke 'Location Independent Agile™' leverancemodel, der er en anerkendt som målestok for optimal softwareudvikling.Som en del af Tata group, Indiens største multinationale virksomhedsgruppe, har TCS flere end 510.000 ansatte, der er blandt verdens allerbedst uddannede konsulenter, i 46 lande. Virksomheden genererede en konsolideret omsætning på US $22.2 milliarder i finansåret, der sluttede 31. marts 2021, og er børsnoteret på BSE (tidligere kendt som Bombay Stock Exchange) og på NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS' proaktive tilgang til klimaforandringer og prisvindende arbejde med lokalmiljøer globalt, har sikret TCS en førende position blandt bæredygtighedsinstancer som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mere information, besøg www.tcs.com og følg https://twitter.com/TCS

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden

TCS blev etableret i Norden i 1991 og har i øjeblikket ca. 20.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark. I de seneste 13 år er TCS i de nordiske lande hvert år blevet rangeret af sine kunder som den bedste leverandør af it-konsulenttjenester. Udover i Danmark, er TCS også blevet udnævnt Top Employer i Sverige, Norge og Finland samt udnævnt som 'Global Top Employer' syv år i træk af Top Employers Institute. For mere information, besøg www.tcs.com

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
Tata Consultancy Services (TCS) er en IT services-, konsulent- og forretningsudviklingsvirksomhed, som over de sidste 56 år har hjulpet flere af verdens største virksomheder med deres transformationsrejse. TCS tilbyder en konsulentdrevet, kognitiv-baseret og integreret portefølje af erhvervs- teknologi- og ingeniørservices og -løsninger. Disse leveres via TCS' unikke 'Location Independent Agile™' leverancemodel, der er anerkendt som målestok for optimal softwareudvikling.

Som en del af Tata Group, Indiens største multinationale virksomhedsgruppe, har TCS flere end 601.000 ansatte, der er blandt verdens allerbedst uddannede konsulenter, i 55 lande. Virksomheden genererede en konsolideret omsætning på USD $29 milliarder i TCS' seneste finansår, der sluttede den 31. marts 2024, og er børsnoteret på BSE (tidligere kendt som Bombay Stock Exchange) og på NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS' proaktive tilgang til klimaforandringer og prisvindende arbejde med lokalmiljøer globalt, har sikret TCS en førende position blandt bæredygtighedsinstancer som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden
TCS blev etableret i Norden i 1991 og har flere end 20.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark. I de seneste 15 år er TCS i de nordiske lande hvert år blevet rangeret af sine kunder som den bedste leverandør af it-konsulenttjenester. I Danmark er TCS blevet udnævnt som Top Employer for 11. år i træk af Top Employers Institute.

For mere information, besøg www.tcs.com