TCS: Disruption er en stor trussel mod nordiske banker

TCS: Disruption er en stor trussel mod nordiske banker

• TCS offentliggør resultaterne af et studie af nordiske bankers betalingsaktiviteter på tværs af landegrænser
  • Den nordiske topscore på 3,1 ligger under den globale bankpræstation på 3,5
  • Bankers konkurrenceevne trues af de digitalt kyndige FinTech-virksomheder og andre mindre finansielle aktører

København, 6. september 2016: Tata Consultancy Services’ (TCS) nye benchmark-studie af nordiske bankers betalingsaktiviteter afslører store operationelle huller, som kan udnyttes af agile og digitalt kyndige virksomheder inden for finans og teknologi (FinTech). Nordiske banker præsterer dårligere end globale banker på en række sammenlignelige parametre, hvilket er en væsentlig trussel, idet globale aktører søger nye markeder. Disse parametre inkluderer driftsoptimering af betalinger, det gennemsnitlige antal dage det tager at gennemføre en betaling og afstemning af betalinger.

Benchmark-studiet, som ser på procesmodenheden af de nordiske bankers betalingsaktiviteter på tværs af lande, identificerer en række kritiske metoder til ændringer, som kan øge de nordiske bankers konkurrenceevne. For eksempel bør de nordiske bankers overordnede præstation i forbindelse med betalinger forbedres, da de har et skræmmende lavt niveau på 2,7 i gennemsnit, sammenlignet med et gennemsnit på 3,5 for globale banker.

Om studiets resultater siger Amit Bajaj, europæisk chef for TCS: ”Som teknologivirksomhed analyserer vi hele tiden vores kunders industrier for at sikre, de er på linje med den digitale tidsalder – og det gælder også banksektoren. Resultaterne af denne rapport har vist en grundlæggende kløft mellem frontend- og backend-bankprocesser. Bankerne i Danmark og Norden må til at nytænke deres backend-processer ved hjælp af digitale teknologier. De skal etablere agile, reaktionsdygtige backend-funktioner, som er tæt integreret med frontend’en for at forbedre kundeoplevelsen. Summa summarum – backend er den nye frontend for den næste generation af banker, der ønsker at skille sig ud fra konkurrenterne.”

Rapporten viser desuden, at det er vigtigt at være omstillingsparat på områder såsom oprettelse af moderne bankplatforme, og at de undersøgte banker endnu ikke bruger platformene optimalt. Det er tydeligt, at alle deltagende banker har brug for at inddrage rapportautomatisering og et forbedret management inden for træning og kompetencer for at kunne komplementere deres eksisterende knowhow om betalingshåndtering.

I ét eksempel viste rapporten, at nordiske banker tager 40% længere tid om at færdiggøre undersøgelser (hvor man tjekker om en betaling er blevet processeret korrekt) sammenlignet med deres internationale modparter. Betalingspræcisionen hos nordiske banker var også bagud med hele 9%.

”Average Days to Resolve (ADR)”
– gennemsnitstiden for gennemførsel af undersøgelser
Globalt gennemsnit 4,00 dage
Danmark 5,87 dage
Norge 6,06 dage
Sverige 6,15 dage
Finland 8,72 dage

I rapporten anbefales det, at banker bruger mere tid på Social Listening gennem sociale medier for bedre at forstå deres kunder. Derudover foreslår rapporten, at nordiske banker implementerer mobilbaserede betalingsløsninger, som matcher kundernes digitale forventninger.

Rapporten påpeger et behov for at sætte kunden i centrum; en øget og konstant implementering af digitale tjenester; samt behovet for uddannede menneskelige ressourcer, som kan matche de behov, digitaliseringen skaber. TCS’ rapport lægger vægt på, at nordiske banker har et meget lavt antal af transaktioner per kunde sammenlignet med globale aktører, samt en lav servicedifferentiering. Derfor har det nordiske marked et stort potentiale for at forbedre deres kundeengagement, hvilket vil indbringe større indtægtsstrømme.

Rapporten konkluderer, at robot-procesautomatisering vil kunne eliminere menneskelige fejl samt løfte betalingsmetoder op på et mere modent og præcist niveau, som er foreneligt med de ledende globale aktører.

Se en kopi af den fulde rapport her.

Om TCS Norden

TCS har siden etableringen i Norden i 1991 investeret løbende i markedet til gavn for kunderne. TCS har omkring 9.000 fagfolk, der arbejder i Sverige, Finland, Norge, Danmark og på tværs af TCS’ Global Network Delivery Model™ (GNDM™) hos førende nordiske selskaber. Siden 2010 har TCS tredoblet størrelsen af sine aktiviteter i regionen og haft en betydelig stigning i lokale ansættelser. Over de seneste 7 år er TCS blevet kåret som nummer et i kundetilfredshed blandt nordiske it-leverandører af flere undersøgelser (foretaget af KPMG og Whitelane Research / PA Consulting). Flere fremtrædende nordiske virksomheder har draget fordel af TCS’ unikke servicetilbud, herunder Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS og DNB. For fjerde år i træk modtog TCS i 2016 prisen som den bedste arbejdsgiver i Europa, kåret af Top Employers Institute. Danmark, Sverige og Norge var blandt de markeder, hvor TCS blev anerkendt som nummer et.

Om Tata Consultancy Services Ltd (TCS)

Tata Consultancy Services er førende inden for it-serviceydelser, rådgivning og virksomhedsløsninger, der leverer konkrete resultater til den globale forretning, som sikrer et niveau af sikkerhed ingen anden virksomhed kan matche. TCS tilbyder en konsulentdrevet og integreret portefølje af it, BPS, infrastruktur, teknik og erklæringsopgaver med sikkerhed. Dette er leveret gennem sin unikke Global Network Delivery ModelTM, der af markedet er blevet anerkendt som en af de bedste benchmarkmodeller inden for softwareudvikling. TCS er en del af Tata Group, Indiens største industrikonglomerat, som har over 353.000 af verdens bedst uddannede konsulenter ansat i 45 forskellige lande. Selskabet genererede en omsætning på US $16,5 mia. i det regnskabsår, der sluttede den 31. marts 2016, og er noteret på BSE Limited og National Stock Exchange of India Limited. For mere information besøg os på www.tcs.com.

Følg TCS på Twitter. Abonnér på RSS Feed for TCS-pressemeddelelser.

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
Tata Consultancy Services (TCS) er en IT services-, konsulent- og forretningsudviklingsvirksomhed, som over de sidste 56 år har hjulpet flere af verdens største virksomheder med deres transformationsrejse. TCS tilbyder en konsulentdrevet, kognitiv-baseret og integreret portefølje af erhvervs- teknologi- og ingeniørservices og -løsninger. Disse leveres via TCS' unikke 'Location Independent Agile™' leverancemodel, der er anerkendt som målestok for optimal softwareudvikling.

Som en del af Tata Group, Indiens største multinationale virksomhedsgruppe, har TCS flere end 601.000 ansatte, der er blandt verdens allerbedst uddannede konsulenter, i 55 lande. Virksomheden genererede en konsolideret omsætning på USD $29 milliarder i TCS' seneste finansår, der sluttede den 31. marts 2024, og er børsnoteret på BSE (tidligere kendt som Bombay Stock Exchange) og på NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS' proaktive tilgang til klimaforandringer og prisvindende arbejde med lokalmiljøer globalt, har sikret TCS en førende position blandt bæredygtighedsinstancer som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden
TCS blev etableret i Norden i 1991 og har flere end 20.000 ansatte, der arbejder for kunder i Sverige, Finland, Norge og Danmark. I de seneste 15 år er TCS i de nordiske lande hvert år blevet rangeret af sine kunder som den bedste leverandør af it-konsulenttjenester. I Danmark er TCS blevet udnævnt som Top Employer for 11. år i træk af Top Employers Institute.

For mere information, besøg www.tcs.com